Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.04 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.10 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.07 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.09 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.11 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.12 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 12 Název materiálu:Sports and games Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.19 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.18 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 18 Název materiálu:Can Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.08 Název pro školu:EU CH 08 Název materiálu:Voda Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.15 Název pro školu:
Název: Biologie živočichů, Poznávací zkoušení - Ryby našeho regionu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.18 Název pro školu:EU CH 18 Název materiálu:Sacharidy Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Potřeby a projevy člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Vytvořil: Mgr. Miloslav Došek - ZŠ a MŠ Jablonec nad Nisou, Kamenná 404/4, příspěvková organizace.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.02 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 02 Název materiálu:Fruit Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.04 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 04 Název materiálu:Toys Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metody oddělování složek směsí
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.06 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 06 Název materiálu:Clothes Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací oblast:Cizí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.01 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 01 Název materiálu:Colours Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.19 Název pro školu:EU CH 19 Název materiálu:Anorganické kyseliny Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
Výškové stupně rostlinstva
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.12 Název pro školu:EU CH 12 Název materiálu:Ochranné pomůcky Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.01 Název pro školu:EU CH 01 Název materiálu:Těleso, látka Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.14 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 14 Název materiálu:Easter Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.03 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 03 Název materiálu:Face Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s tvary kořenů u různých rostlin Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání druhů.
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Smyslová ústrojí člověka
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.08 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 08 Název materiálu:Domestic animals Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací.
Transkript prezentace:

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu: EU CH 10 Název materiálu: Oddělování složek směsí Autor: Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor: Chemie Anotace: DUM seznámí žáky se základními metodami oddělování složek směsí. Materiál je vhodným podpůrným prostředkem pro výklad učiva. Klíčová slova: Směsi, filtrace, sublimace, krystalizace, destilace, odstřeďování, aparatura Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žák se orientuje jednotlivých metodách sloužící k oddělování složek směsí. Dokáže popsat základní princip jednotlivých metod. Věková skupina: 13 - 14 let Ověřeno dne: 26.11.2012 Třída: VIII. B, 17 žáků, 10 chlapců, 7 dívek, SVP 0

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Směsi jsou látky skládající se z několika složek V praxi někdy potřebujeme získat jednu či více složek ze směsi Používáme k tomu různé metody Mezi nejčastější metody patří: Filtrace Krystalizace Sublimace Odstřeďování Destilace

FILTRACE Filtrace je metoda, která se používá nejčastěji k oddělování pevných látek od kapalin Základem je filtr – látka – která zachytává rozptýlené nečistoty v kapalině Výsledkem filtrace je FILTRÁT – ten může být čirý, barevný, sladký, slaný – jelikož filtr nezachytí rozpuštěné látky Nejčastějšími filtry jsou tyto látky: Filtrační papír Molitanová pěna Textilie Síta

FILTRAČNÍ APARAURA tyčinka Kádinka se směsí stojan Filtr. papír 1 tyčinka Kádinka se směsí stojan Filtr. papír nálevka kádinka filtrát

KRYSTALIZACE Krystalizace je metoda, kdy z roztoku získáme rozpuštěnou krystalickou látku Pomocí zahřívání dojde k odpaření rozpouštědla Využití je třeba při odsolování mořské vody 2

SUBLIMACE Sublimace je změna skupenství látek ze skupenství pevného na plynné Určité látky mají při zahřívání schopnost sublimovat Po zahřátí se vytvoří plynné skupenství, které následně zachytíme a ochladíme Látka se nám zachytí a zkrystalizuje Metoda se využívá např. při čištění chemických látek 3

ODSTŘEĎOVÁNÍ Tato metoda využívá otáčivý pohyb či vlnění, při kterém působí na těleso odstředivá síla Tato síla směřuje těleso směrem od středu ke kraji Čím je těleso těžší, tím větší odstředivá síla musí na něj působit, aby došlo k jeho oddělení od středu Použití této metody je nejen v laboratořích při oddělování složek směsí, ale třeba v domácnosti – automat. pračka (ždímání) 4

DESTILACE Destilace je metoda oddělováni nejčastěji dvou kapalných látek ve směsi stejnorodé Je založena na ohřevu směsi na teplotu varu látky s menší teplotou varu než látka druhá ve směsi Při této teplot se jímají výpary, které se pak ochlazují a zachytávají se jako kapalina Výsledkem je destilát – látka oddělená od původní směsi Metoda se používá k získávání různých surovin, např. jednotlivé látky z ropy, získávání alkoholu či při čištění vody (destilovaná voda)

Destilační kolona 5

Zdroje informací Obrázek č. 1 Vlastní tvorba Obrázek č. 2 SCHOTT DURAN. wikimedia commons [online]. [cit. 5.11.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NaCl-zoutkristallen_op_Schott_Duran_100_ml.JPG Obrázek č.3 BUCKI. wikimedia commons [online]. [cit. 5.11.2012]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ferrocen.jpg Obrázek č.4 AURELINO44. wikimedia commons [online]. [cit. 5.11.2012]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AWEL_centrifuge.jpg?uselang=cs Obrázek č.5 JOHN KERSHAW. wikimedia commons [online]. [cit. 5.11.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fractional_distillation_lab_apparatus.svg