Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
VÝŽIVA – základní složky potravy
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Látkové složení lidského těla- prvky
Minerální výživa rostlin
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Chemická stavba buněk Září 2009.
VÝŽIVA ROSTLIN.
SACHARIDY.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Biologie E
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
Základy přírodních věd
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Sloučeniny v organismech
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
SACHARIDY CUKRY RZ
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
VY_52_INOVACE_ZB03_2264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Výživa buňky.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_321_Buňka a chemické složení buňky Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Chemické složení buňky a organismů.
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Dusík a potos. = bezpůdní pěstování rostlin  Charakteristické je pěstování v lehce prostředí s lehce stravitelnými živinami – v roztoku  Půda přináší.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Chemické složení živých organismů
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka  organismy Látkové složení.
Získávání energie pro život
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Rozdělení prvků Různé pohledy Podle obsahu v organismu
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Botanika Rostlinná Buňka.
Transkript prezentace:

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057

MINERÁLNÍ VÝŽIVA ROSTLIN

VÝŽIVA = procesy příjmu, vedení a využití minerálních živin - některé živiny mohou být přijímány nadzemními orgány (např. listy) = mimokořenová výživa rostlin

hmotnost živého rostlinného materiálu tvoří BIOMASU MINERÁLNÍ VÝŽIVA - hlavní zdroj živin = půda transport ke kořenům zajišťuje půdní roztok hmotnost živého rostlinného materiálu tvoří BIOMASU

Význam biogenních prvků : nezbytné pro výkon všech životních funkcí rostliny UHLÍK- C -základní stavební prvek -všech živých organismů -hlavní zdroj : oxid uhličitý CO2 -tvoří 45% sušiny

VODÍK - H. -přijímán z vody - H2O. -slouží nejen jako stavební VODÍK - H -přijímán z vody - H2O -slouží nejen jako stavební prvek, ale je také důležitý pro energetický metabolismus rostliny -tvoří 6,5% sušiny

KYSLÍK - O přijímán z ovzduší - hlavní význam pro dýchání -tvoří 42% sušiny -organické sloučeniny přijímají hlavně kyslík uvolněný štěpením molekul vody DUSÍK – N -nezbytný pro růst sušiny -při jeho nedostatku začínají rostliny žloutnout -tvoří 78% atmosféry -na sebe ho jsou schopny vázat pouze některé sinice či bakterie – nejúčinnější jsou hlízkovité bakterie

Fotografie nedostatku dusíku u brambor

FOSFOR P -zdrojem je H2PO4 -tvoří 1% sušiny -při jeho nedostatku má rostlina malé listy a málo kvete -při nadbytku předčasně dozrávají plody

Fotografie – nedostatek fosforu u brambor

DRASLÍK K -nedostatek se projevuje snížením intenzity fotosyntézy, blednutím a poleháváním rostlin -význam : zvyšuje odolnost proti nízkým teplotám a suchu, důležitý při otvírání a zavírání průduchů -je přijímán ve formě rozpustných solí

SÍRA S -rostlina síru potřebuje velice málo, více koncentrované sloučeniny síry mohou být velmi škodlivé

HOŘČÍK Mg -je nezbytný při fotosyntéze, dýchání, syntéze nukleových kyselin, bílkovin a mnohých dalších procesech, důležitý pro tvorbu chlorofylu

VÁPNÍK Ca -tvoří významnou část buněčných membrán -neutralizuje toxické organické kyseliny vznikající v rostlině -ovlivňuje aktivitu enzymů, dělení buněk -hromadí se ve starých pletivech při nedostatku se zpomaluje růst kořenů i rostliny

ŽELEZO Fe -má katalickou funkci -nejvíce obsažen v chloroplastech -nedostatek železa vede ke snížení intenzity dýchání i fotosyntézy, ke žloutnutí listů ( chloróze) a k rychlému opadu listů

Bor – B Nedostatek působí odumírání vzrostlých vrcholů, u cukrovky způsobuje srdéčkovou hnilobu Mangan – Mn Pro tvorbu chlorofylu, nedostatek působí šedou pruhovitost některých obilnin

HNOJIVA - používají se pro zlepšení kvality výživy kulturních rostlin Dělíme na: statková - přirozená průmyslová - umělá

STATKOVÁ hnojiva- význam pro tvorbu humusu -hnůj, močůvka, kompost, kejda

PRŮMYSLOVÁ hnojiva – ve formě práškové, granulované, kapalné

PRŮMYSLOVÁ hnojiva -dusíkatá (amoniak, močovina, síran amonný) -fosforečná (superfosfát) -draselná - vápenatá (pálené vápno,mletý vápenec ) -kombinovaná

Příjem minerálních látek: -z půdy -ze vzduchu a aerosolů listy (mimokořenová výživa) -ze živných roztoků (hydroponie) Minerální výživa je v půdě v těchto formách: - vázaná (horniny, nerosty) – okamžitě nevyužitelná - výměnná – půdní koloidy (humus) s elektrostaticky navázanými ionty - rozpustná – půdní roztoky, k okamžitému použití

Příjem: - pasivní: - jako pasivní příjem vody bez nároků na energii - aktivní: - přenos iontů do buněk přes cytoplazmatickou membránou za účastí přenašečů a energie

Organické látky v rostlině: a/ cukry (sacharidy): -monosacharidy (glukóza,fruktóza) -oligosacharidy (sacharóza) - polysacharidy: - zásobní (škrob, inulin) - stavební (celulóza, inulin

b/ bílkoviny (proteiny):- stavební - regulační - zásobní (jen obilniny, luštěniny) c/ nukleové kyseliny: DNA, RNA – dědičnost d/ tuky (lipidy) a příbuzné látky: zásobní stavební (složené lipidy)

e/ barviva: - fotosyntetická funkce - lákání opylovačů a rozšíření semen - lipofilní buňky (v plastidech): chlorofyly (zelené) karoteny (oranž., červené) xantofyly (žluté) hydrofilní buňky (ve vakuolách): antokyany (červené až modré podle pH flavony (žluté)

f/ alkaloidy a glykosidy: ochrana před býložravci a speciální funkce g/jiné: terpeny třísloviny silice

Test 1. Co způsobuje nedostatek dusíku? 2. Rostlina má malé listy a málo kvete – co jí chybí? 3. Základní dělení hnojiv. 4. Co je to BIOMASA?

Odpovědi: Rostliny žloutnou. Fosfor. Statková a průmyslová. Hmotnost živého rostlinného materiálu.

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057