Redoxní reakce (oxidačně-redukční)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Tematická oblast: Ruční zpracování kovů Okruh: Závity
VY_52_INOVACE_PŘ.9.19 – SOPEČNÁ ČINNOST - prezentace
Vlastnosti kovů VY_32_INOVACE_CH1 – 11 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Poznávání částí lidského těla.
Redoxní reakce = Oxidačně-redukční reakce (učebnice str. 60???)
Typy chemických reakcí
REDOXNÍ REAKCE.
VIII. OXIDAČNĚ - REDUKČNÍ (REDOX) REAKCE
Číslo v digitálním archivu školy
Typy chemických reakcí
REDOXNÍ DĚJ.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických prvcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozlišuje chemické.
Vypravování o prázdninách
CHEMICKÉ REAKCE.
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mácová Lucie ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obdobím třetihor – přírodními podmínkami,
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CH Sulfidy - prezentace
Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 8. ročník- Člověk a příroda – Chemie - Kovy Autor VM Gabriela Nápravníková Období.
VY_32_INOVACE_CH.8.20 –ENERGIE - prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda – Chemie.
Chemická reakce a její rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PaedDr. Ivana Töpferová
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
Název šablonyInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 8. ročník- Člověk a příroda – Chemie - Halogenidy Autor VM Gabriela Nápravníková.
Redoxní reakce.
Exotermické a endotermické reakce
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
ŠTÍ Ř I. Vytvořil Filip Kašpír 1.L Dne
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
DNA.
Vypracovaly: Kánská, Ivanovová, Strýčková, Maroušková
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
Roční období a změny v přírodě
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Vypracovala: V. Černochová
VY_32_INOVACE_CH VZDUCH - prezentace
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Redoxní reakce.
… aneb oxidace a redukce dohromady
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Obecná a anorganická chemie
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
Transkript prezentace:

Redoxní reakce (oxidačně-redukční) VY_52_INOVACE_PV18.26 Redoxní reakce (oxidačně-redukční) Mgr. Ilona Sadílková Datum: 26/11/2010 Místo: Praha, Přf UK

Redoxní reakce (oxidačně-redukční) = reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek. = reakce, při kterých dochází k jinému rozdělení nebo přenosu elektronů mezi reakčními složkami.

Příklad redoxní reakce: hoření hořčíku Reakci na obrázku popisuje rovnice: 2Mg + O2 → 2MgO Ze stříbrolesklého kovu vznikl bílý prášek . Při reakci došlo i ke změnám u jednotlivých atomů. Reaktanty a produkty Látka do reakce vstupující - reaktant Látka reakcí vzniklá - produkt

2Mg0 + O20 → 2Mg2+O2- Mg0 → Mg2+  oxidace - je proces, při U hořčíku i kyslíku došlo ke změnám jejich oxidačních čísel: Mg0 → Mg2+  oxidace - je proces, při kterém se oxidační číslo daného prvku zvyšuje O0 → O2-  redukce - je proces, při kterém se oxidační číslo daného prvku snižuje Změny souvisí se ztrátou (u Mg) nebo přijetím (u O) elektronů. Jak je vidět z rovnice, během redoxních reakcí dochází k přesunům elektronů.

OXIDACE Ztráta elektronů způsobí zvýšení oxidačního čísla:  Mg0 - 2e- → Mg2+ prvek se oxidoval a současně způsobil redukci jiného prvku(odevzdal elektrony), takže působí jako redukční činidlo. Redukční činidlo se v průběhu reakce vždy oxiduje. 24 p+ 24 e- 24 p+ 22 e-

REDUKCE Přijetí elektronů způsobí snížení oxidačního čísla:  O0 + 2e- → O2- Prvek se redukoval a současně způsobil oxidaci jiného prvku (přijímá elektrony), takže působí jako oxidační činidlo. Oxidační činidlo se v průběhu reakce vždy redukuje. 16 p+ 16 e- 16 p+ 18 e-

Podobné, ale zároveň odlišné reakce Reakce zinku s kyselinou chlorovodíkovou Reakce sulfidu železnatého s kyselinou chlorovodíkovou 1. 2. Produktem reakce je vodík a chlorid zinečnatý. Produktem reakce je sulfan a chlorid železnatý.

1. 2. Zn + 2HCl → H2 + ZnCl2 Zn0 + 2HICl-I → H20 + ZnIICl2-I Po zapsání oxidačních čísel: Zn0 → ZnII zvyšuje oxidační číslo HI → H0 snižuje oxidační číslo 2. FeS + 2HCl → H2S + FeCl2 FeIIS-II + 2HICl-I → H2IS-II + FeIICl2-I Po zapsání oxidačních čísel: Nemění se oxidační čísla= není redoxní reakce Redoxní reakce je chemická reakce, při níž se mění oxidační čísla reaktantů.

SHRNUTÍ Redoxní reakce se skládají ze dvou poloreakcí - oxidace a redukce. Při oxidaci se oxidační číslo zvyšuje, při redukci se snižuje. Při redoxních reakcích probíhají oxidace i redukce vždy současně. 30 e- 28 e- 1 e- 30 p+ Zn0 → ZnII 30 p+ 1 p+ HI → H0 1 p+ Atom, který se oxiduje, zvyšuje oxidační číslo a odevzdává elektrony. Atom, který se redukuje, snižuje oxidační číslo a přijímá elektrony.

Význam redoxních reakcí: Žádoucí procesy: elektrolýza spalování fosilních paliv k pohonu všech spalovacích motorů výroba elektrické energie Nežádoucí procesy: koroze kovů požár (nekontrolovatelné spalování) Schématický průběh elektrolýzy Ukázka koroze požár

Příklady redoxních reakcí v praxi Koroze: Fe + CuSO4 → Cu + FeSO4 Hoření uhlí: C + O2 → CO2 Elektrolýza CuSO4: 2 CuSO4 + 2 H2O --› 2 Cu + O2 + 2 H2SO4

Děkuji za pozornost… Pokus sopka na stole: http://www.youtube.com/watch?v=Kg-jNwjKaEE&feature=player_detailpage#t=36s

Použité zdroje: Beneš, Pumpr, Banýr: Základy chemie II Obrázky: http://www.google.cz/imgres?q=ho%C5%99%C4%8D%C3%ADk&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=i4nSQlDuXVBVdM:&imgrefurl=http://ftp.mgo.opava.cz/kav/download/esf/final/doc/bartosikova_hana.doc&docid=3PYU0ybicumdLM&w=300&h=225&ei=cNiGTpbYKe314QTymLWVDw&zoom=1&iact=rc&dur=168&page=3&tbnh=142&tbnw=185&start=48&ndsp=23&ved=1t:429,r:5,s:48&tx=80&ty=96 http://cs.wikipedia.org/wiki/Redoxn%C3%AD_reakce http://dum.rvp.cz/materialy/redoxni-reakce-2.html http://www.google.cz/imgres?q=elektrol%C3%BDza&hl=cs&biw=1280&bih=822&gbv=2&tbm=isch&tbnid=q80nOq1UFmg2yM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrol%25C3%25BDza&docid=jk2rOGClKR9tzM&w=498&h=496&ei=GeOGTpHNOeTP4QTKtviPDw&zoom=1&iact=rc&dur=160&page=1&tbnh=139&tbnw=135&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=52&ty=91 http://www.google.cz/imgres?q=uhl%C3%AD&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=6I-UFFS31jP_HM:&imgrefurl=http://alerta.cz/%3Fp%3D419&docid=BhoDNe6Y9KseHM&w=875&h=582&ei=UeOGTpn6G-qg4gTBqIW2Dw&zoom=1&iact=rc&dur=124&page=1&tbnh=137&tbnw=195&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:10,s:0&tx=85&ty=46 http://www.google.cz/imgres?q=elektrol%C3%BDza&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=dwOnqnXdmnw-CM:&imgrefurl=http://dragonadam.wz.cz/elektrolyza.html&docid=51tk62evTzaqKM&w=484&h=345&ei=teOGTvzOJcb44QSz27i2Dw&zoom=1&iact=rc&dur=481&page=1&tbnh=132&tbnw=185&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=86&ty=86 Pokus: http://www.youtube.com/watch?v=n7gui25hRzM http://www.youtube.com/watch?v=Kg-jNwjKaEE&feature=player_detailpage

Didaktické poznámky: Tato prezentace poslouží učitelům při probírání učiva redoxní reakce v devátém ročníku ZŠ. Žák si osvojí znalosti z chemie a naučí se co je to redoxní reakce, význam redoxních reakcí a rozdíl mezi redoxními reakcemi a ostatními reakcemi. V prezentaci může být využity pokusy formou vložených videí ( hoření hořčíku-slide 3, slide12-sopka na stole) jako příklady redoxních reakci. Člověk a příroda, chemie, redoxní reakce