Písemnosti při organizaci a řízení firmy Označují se také jako vnitropodnikové písemnosti
Jedná se o sdělení vedoucích pracovníků jednotlivým útvarům a výkonným orgánům svých rozhodnutí nebo instrukcí Zpravidla mají formu - příkazů -směrnic - oběžníků - pokynů
Informace o plnění úkolů, provedených opatřeních, uskutečněných jednání, služebních cestách a jiných důležitých skutečnostech podávají podřízení pracovníci v podobě - zpráv - hlášení
Komunikace mezi pracovníky téhož podniku probíhá v podobě Vnitřních (interních) sdělení
Při přípravě porad a jejich záznamů vznikají - pozvánky - prezenční listy zápisy
Stylizace písemností Má být stručná, úplná a jednoznačná Pro dobrou srozumitelnost přispívá logické a přehledné řazení jednotlivých bodů Neužíváme hovorová slova, dodržujeme všechny zásady pěkného slohu Vždy se vyvarujeme pravopisných chyb a překlepů
Druhy vnitropodnikových písemnosti Příkaz ředitele Jedná se o rozhodnutí nejvyšších vedoucích pracovníků Příkaz je konkrétně adresován jednomu nebo několika nižším vedoucím pracovníkům Příkaz se týká zpravidla jednorázového úkolu Vydané příkazy se číslují Rozesílají se podle trvalého rozdělovníků Pečlivě se ukládaí
Směrnice Stanoví jednotný postup při závažných organizačních opatřeních Má dlouhodobý charakter, obecnou platnost a větší rozsah Zpracovává jej kolektiv odborných pracovníků
Oběžník Obsahuje oznámení o nových organizačních opatřeních, nastalých změnách, připravovaných akcích Seznamuje široký okruh pracovníků Oběžník zpravidla pracovníci podepisují a potvrzují tak, že jeho obsah četli a berou na vědomí
Pokyny - pracovní, metodické Podávají návod, jak postupovat při plnění různých organizačních úkolů – roční účetní uzávěrka, likvidace materiálu, poskytování odměn apod. Je zpravidla určen všem pracovníkům Stylizace musí být srozumitelná a názorná Případné nové termíny je třeba vysvětlit