Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit? Unie malých a středních podniků ČR 12. listopadu 2012 Praha Ladislav Minčič I. náměstek ministra financí
Obsah Faktory ovlivňující ceny PHM Spotřební daň z minerálních olejů Inkaso spotřební daně z MO Spotřeba PHM Závěr
I. Faktory ovlivňují ceny pohonných hmot Daně Spotřební daň z minerálních olejů, DPH, Ostatní poplatky Švédsko – poplatek za emise CO2, Finsko – poplatek za strategické ropovody, Slovensko – poplatek za strategických zásoby ropy, Možné zavedení poplatku ze strategických zásob ropy v ČR? Rozdílné technologie a cenová politika výrobců a prodejců PHM
II. Spotřební daň z minerálních olejů
II. Spotřební daň z minerálních olejů
II. Spotřební daň z minerálních olejů Vliv směnného kurzu na vývoj sazeb vlivem apreciace směnného kurzu vzrostla sazba (v €/1000 l) o 29 % mezi roky 2005 a 2009, aniž by se měnily sazby v Kč, Navýšení sazeb spotřební daně o 1000 Kč/1000 l k 1. lednu 2010 vliv depreciace směnného kurzu způsobil 4,6% nárůst sazby u bezolovnatého benzínu 6,1% nárůst sazby u motorové nafty.
II. Spotřební daň z minerálních olejů
III. Inkaso spotřební daně z min. olejů Nárůst inkasa daně mezi roky 2003 a 2011 o 41,8 % Poslední změna sazby: k 1. lednu 2010 Pokles spotřeby v důsledku hospodářské krize a vysokých cen pohonných hmot V případě zachování sazby → zřejmě by došlo k poklesu příjmů veřejných rozpočtů
III. Inkaso spotřební daně z min. olejů - Slovenská zkušenost Dle analýzy Institutu finanční politiky, Ministerstvo financí, SR Pokles sazby motorové nafty k 1. únoru 2010 o 23,5 % (z 481,31 €/1 000l na 368 €/1 000l) Důvody snížení: Oslabení měn v okolních státech vůči euru → zdražení pohonných hmot na Slovensku Zavedení elektronického mýta a následné protesty autodopravců Zvýšení spotřeby motor. nafty o 25,6 % Příspěvky jednotlivých vlivů na změnu spotřeby: Snížení sazby: + 14,5 % Ekonomické oživení: + 9,7 % Směnné kurzy: 1,4 % Nárůst inkasa daně významně ovlivněn i jinými vlivy než jen snížením sazby daně
IV. Spotřeba pohonných hmot Dlouhodobý pokles spotřeby benzínu, Změna spotřebitelského chování → preference vznětových motorů Nižší spotřeba PHM u nových automobilů
IV. Spotřeba pohonných hmot Spotřeba motorové nafty → stabilní Nižší spotřeba PHM u nových automobilů
IV. Spotřeba pohonných hmot Mírný pokles spotřeby motorové nafty i v sousedních státech (kromě Polska)
IV. Spotřeba pohonných hmot Pokles spotřeby benzínu → celoevroský trend (přebytky benzínu vyváženy do sev. Ameriky)
V. Závěr Změna přístupu k sazbě SD z PHM Snížení sazby spotřební daně z minerálních olejů Riziko výpadku příjmů veřejných rozpočtů (SD a DPH) Nutná kompenzace možných výpadků příjmů veřejných rozpočtů Změna přístupu k sazbě SD z PHM Nutná diskuze (vyšší důraz na výkonové zpoplatnění používání silnic, revize energetické směrnice) Vliv změny sazby DPH na cenu PHM Podnikatelský sektor: neutrální (uplatnění DPH na vstupu) Soukromý sektor: negativní (nárůst ceny PHM)
Děkuji za Vaši pozornost