Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Procenta Výpočet procentové části
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
* Lineární funkce Matematika – 9. ročník *
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Funkce.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4
Rostoucí, klesající, konstantní
Pojem funkce Lineární funkce Kvadratické funkce
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
řešené soustavou rovnic
Cyklista projížděl při závodě trať dlouhou 210 km rychlostí 35 km za hodinu. Napište rovnici funkce vyjadřující závislost vzdálenosti s od cíle na čase.
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Tabulka otázek Rozstřel
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
Kdo chce být milionářem ?
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Slovní úlohy řešené TROJČLENKOU
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Zábavná matematika.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Geometrická posloupnost
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Únorové počítání.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A13 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
75.1 Násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Rotační válec Síť, povrch, objem
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Poměr - opakování Zapisuj nové pojmy.
MATEMATIKA Pro tříletý učební obor Číšník – servírka
vyjadřuje počet dílkůČITATEL vyjadřuje, na kolik dílků byl rozdělenJMENOVATEL zlomková čára.
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
* Procenta kolem nás Matematika – 7. ročník *
VÝPOČET ZLOMKU Z CELKU.
Grafické řešení soustavy dvou rovnic o dvou neznámých II.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
RISKUJ Lineární rovnice Určete rovnici přímé úměrnosti, jestliže její graf prochází bodem D[1/2; 3] Ř ešení: y = ax 3 = ½.a /.2 6 = a a.
Funkce Lineární funkce
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí: Funkce - lineární Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Lineární funkce v praxi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Funkce Lineární funkce
Funkce Lineární funkce
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lineární funkce 2 šestiminutovka
Lineární funkce 3 desetiminutovka
Transkript prezentace:

Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly. Řešení: Počet 1 2 3 4 5 6 Cena/Kč 25 50 75 100 125 150 1

Vypočítej: Vypočítej f(‒2); f(½); f(0,2): Řešení: 2

Graf funkce a její průběh: Načrtni graf funkce g: y = ‒3,5 a urči, zda je rostoucí, klesající, či konstantní. Řešení: 3 Funkce konstantní.

Vypočítej: Zjistěte hodnotu x, jestliže y = {3; 2; 1; 0; -1; -2; -3}: Řešení: 4

Načrtni graf: Načrtni graf funkce g: y = 1,5x + 2 a urči, zda je rostoucí, klesající, či konstantní. Řešení: 5 Funkce rostoucí.

Rovnice funkce a definiční obor: V balíku je 25 metrů látky. Jeden metr látky stojí 175 Kč. Urči předpis funkce vyjadřující závislost ceny na zakoupené délce látky, včetně definičního oboru. Řešení: f: y = 175 . x D(f) : x  0; 25 6

Graf funkce a průsečíky s osami: Urči souřadnice průsečíků grafu funkce f: y = 2,5 s osami kartézské soustavy souřadnic a graf načrtni. Řešení: Px … neexistuje; Py[0; 2,5] 7

Vypočítej: Zjisti, jestli pro funkci g: y = x – 4 platí: Řešení: 8

Tabulka a graf funkce: Máme funkci f: y = 1 ‒ 2x. Vytvořte tabulku pro X  {‒3; ‒2; ‒1; 0; 1; 2; 3} a body z tabulky znázorněte v kartézské soustavě souřadnic. Řešení: x -3 -2 -1 1 2 3 y 7 5 -5 A B C D E F G 9

Tabulka funkce: Ve skladě je 84 kilogramů mouky. Denně se spotřebuje 7 kilogramů. Sestav tabulku závislosti zásoby mouky ve skladě na počtu dnů. Řešení: Dny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Mouka/kg 84 77 70 63 56 49 42 35 28 21 14 10

Rovnice funkce, definiční obor a graf: Dělník opracuje každou hodinu 15 součástek. Urči rovnici funkce vyjadřující závislost počtu opracovaných součástek na čase práce dělníka během jedné osmihodinové pracovní směny včetně definičního oboru a načrtni její graf. Řešení: f: y = 15 . x D(f): x0;8 11

Čtení z grafu: Graf vyjadřuje závislost množství natečené vody do dvousetlitrové nádrže na čase. Vyčti z grafu, kolik vody bude v nádrži po 15 minutách. Za kolik minut bude v nádrži 0,4 hektolitrů vody? Za jak dlouho bude nádrž plná? Za jak dlouho přiteče 20 litrů? Řešení: Po 15 minutách … 120 litrů vody; 0,4 hl = 40 l … po 5 minutách; plná … za 25 minut; 20 litrů … za 2,5 minuty V/l t/min V/l t/min 12

Souřadnice průsečíků grafu funkce s osami: Urči souřadnice průsečíků grafu funkce g: y = 2,5 – 0,5.x s osami kartézské soustavy a graf načrtni. Řešení: 13 Px[x; 0] ..… 0 = 2,5 ‒ 0,5 Py[0; y] ..… y = 2,5 ‒ 0,5.0 x = 5 y = 2,5 Px[5; 0] Py[0; 2,5]

Rovnice funkce: Věra si naspořila 420 Kč. Poté začala úspory utrácet tak, že každý den utratila 28 Kč. Zapiš rovnici funkce závislosti zbývající částky úspor na počtu dnů „utrácení“. Řešení: y = 420 – 28 . x 14

Souřadnice průsečíků grafu funkce s osami: Urči souřadnice průsečíků grafu funkce g: y = 2,5.x s osami kartézské soustavy souřadnic a graf načrtni. Řešení: 15 Px[x; 0] ..… 0 = 2,5x Py[0; y] ..… y = 2,5 . 0 x = 0 y = 0 Px[0; 0] Py[0; 0]

Rovnice funkce, definiční obor a obor hodnot: Do prázdné nádrže o celkovém objemu 2,5 hektolitrů byla napouštěna voda tak, že každou minutu přiteklo 12,5 litrů vody. Urči rovnici funkce, vyjadřující závislost množství vody v nádrži na čase plnění včetně definičního oboru a oboru hodnot. Řešení: f: y = 12,5 . x D(f): x0;20 H(f): y0; 250 16

Graf funkce: Načrtni graf funkce g: y = 2x – 3; x  {‒2; ‒1; 0; 1; 2; 3}. Řešení: 17

Graf funkce: Načrtni graf funkce h: y = 0,5x + 1; x0; ). Řešení: 18

Graf a průběh funkce: Načrtni graf funkce f: y = 3x – 2 a urči, zda je rostoucí, klesající, či konstantní. Řešení: 19 Funkce rostoucí.

Graf a jeho průběh: Načrtni graf funkce h: y = ‒1,5.x + 2 a rozhodni, zda je rostoucí, klesající, či konstantní. Řešení: Funkce klesající. 20

Funkční rovnice a definiční obor: Na zhotovení jednoho vrutu spotřebuje automat 5 cm tyče. Tyč má délku jeden metr. Zapiš funkci závislosti zbývající délky tyče na počtu zhotovených vrutů a její definiční obor. Řešení: f: y = 100 – 5 . x D(f): x{0; 1; 2; 3; …; 20} 21

Graf funkce, definiční obor a obor hodnot: Na zhotovení jednoho vrutu spotřebuje automat 25 cm tyče. Tyč má délku jeden metr. Načrtni graf funkce, vyjadřující závislost zbývající délky tyče na počtu zhotovených vrutů, urči její definiční obor a obor funkčních hodnot. Řešení: D(f): x{0;1;2;3;4} H(f): y{100; 75; 50; 25; 0} 22

Rovnice funkce, definiční obor a graf: Do nádrže o celkovém objemu 2 hektolitry vody zaplněné již ze dvou pětin se začala dopouštět voda tak, že každou minutu přiteklo dalších 20 litrů vody. Urči rovnici funkce vyjadřující závislost množství vody v nádrži na čase plnění včetně definičního oboru a načrtni graf. Řešení: f: y = 20. x + 80 D(f): x0; 6 23

Graf a jeho průsečíky s osami: Urči souřadnice průsečíků grafu funkce h: y = – 0,25.x s osami kartézské soustavy a graf načrtni. Řešení: 24 Px[x; 0] ..… 0 = ‒0,25.x Py[0; y] ..… y = ‒0,25.0 x = 0 y = 0 Px[0; 0] Py[0; 0]

Funkční rovnice: Graf lineární funkce prochází body A[0,5; 2] a B[1,5; ‒3]. Urči předpis (rovnici) této funkce. Řešení: 25

Souřadnice průsečíků grafu funkce s osami: Urči souřadnice průsečíků grafu funkce f: y = 0,5x ‒ 2 s osami kartézské soustavy a graf načrtni. Řešení: 26 Px[x; 0] ..… 0 = 0,5x ‒ 2 Py[0; y] ..… y = 0,5.0 ‒ 2 x = 4 y = ‒2 Px[4; 0] Py[0; ‒2]

Rovnice funkce a definiční obor: Citace ze zákona o pracovní době zaměstnanců v dopravě: „Zaměstnavatel je povinen pracovní dobu člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu rozvrhnout tak, aby denní doba řízení činila nejvýše 9 hodin. Doba řízení může být dvakrát v týdnu prodloužena na 10 hodin. Celková doba řízení nesmí překročit 90 hodin v období 2 po sobě následujících týdnů.“ Výdělek řidiče nákladního automobilu je dán počtem „odřízených“ hodin a je stanoven na 185 Kč za „odřízenou“ hodinu. Zapiš rovnici funkce vyjadřující závislost celkového řidičova výdělku na počtu „odřízených“ celých hodin během jeho čtrnáctidenní cesty, při dodržení (splnění) maximálních limitů daných zákonem (viz citace). Urči definiční obor funkce. Řešení: f: y = 185 . x D(f): x{0; 1; 2; 3; 4; …; 89; 90} 27

Graf funkce: Načrtni graf funkce f: y = 1 – 2x pro x (–3; 2. 28 Řešení: 28

Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-05-22]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-white-board.html> <http://www.clker.com/clipart-thumbs-up-smiley.html> <http://www.clker.com/clipart-23732.html>