Úhel Úhel je část roviny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníků
Advertisements

Množiny bodů dané vlastnosti
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
ÚHEL.
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Rozdělení úhlů podle velikosti
Základní konstrukce Kolmice.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Sčítání a odčítání úhlů
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
POZNÁMKY ve formátu PDF
Matematika Konstrukce úhlů 60°, 120°, 30°.
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Dvourozměrné geometrické útvary
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Dvourozměrné geometrické útvary
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_465_Konstrukce obdélníku AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Vyvození a procvičení učiva
17..
MIROSLAV PYTLÍK KATEŘINA KŘIVÁNKOVÁ PETRA SOCHŮRKOVÁ TEREZA VYHNALOVÁ
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Digitalizace výuky Příjemce
Úhly – definice, značení
VY_42_INOVACE_400_TĚŽNICE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Množina bodů dané vlastnosti
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Známe-li délku úhlopříčky.
24..
27..
POJMENOVÁNÍ ÚHLŮ Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dvourozměrné geometrické útvary
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Dvourozměrné geometrické útvary
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Užití poměru (graficky)
3. Vzájemná poloha základních geometrických útvarů
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
konstrukce, měření velikosti osa úhlu, operace s úhly
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Množina bodů dané vlastnosti
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Užití poměru (graficky)
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Základní konstrukce Osa úhlu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
23 SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ.
39 ČTYŘÚHELNÍKY ROVNOBĚŽNÍKY.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Transkript prezentace:

Úhel Úhel je část roviny ohraničená dvěma polopřímkami, které mají společný počátek. Tyto polopřímky nazýváme ramena úhlu. Úhel nejsou pouze tato dvě ramena, nýbrž část roviny, plocha, kterou tato dvě ramena svírají.

Úkol: Najdi na obrázku různé úhly a vyznač je barevně.

Abychom mohli úhly popisovat, musíme je označit.

Úhel je část roviny ohraničená dvěma polopřímkami VA, VB , které mají společný počátek – vrchol úhlu V. Úhel vyznačujeme obloučkem. B Úhel, který má vrchol V a ramena VA, VB, označujeme AVB nebo BVA V (dutý - konvexní úhel) A B AVB nebo BVA (vypuklý - konkávní úhel) V Písmeno, které označuje vrchol, je vždy uprostřed. A Úhel se tedy skládá ze dvou ramen, která úhel ohraničují, z vrcholu úhlu, z něhož polopřímky vycházejí a z plochy, kterou vymezují ramena úhlu..

Označ dané úhly: O MNO nebo ONM N M M B K C MKL nebo LKM L A F ACB nebo BCA E Y G X Z GEF nebo FEG XYZ nebo ZYX

Které body patří úhlu AVB? Body K, D, M, C, A, B, V patří AVB. B M Y Zapisujeme: D V K C Z A Body Y, Z nepatří AVB. Zapisujeme: Body Y, Z, M, C, A, B, V patří AVB. B Y M D Zapisujeme: K V C A Z Body K, D nepatří AVB. Zapisujeme:

Úhly často označujeme písmeny řecké abecedy. β V V α A A α = AVB β = AVB Řecká abeceda: α alfa β beta γ gamma δ delta ε epsilon η éta λ lambda μ mí ν ný π pí ρ ró σ sigma τ tau φ fí ω omega Procvičení: učebnice strana 5, cvičení 1, 2, 3, pracovní sešit strana 123, cvičení 1 – 4.

Přenášení úhlů Učili jsme se přenášet úsečky. Úkol: Přenes úsečku AB na přímku p. A B p B′ Postup: A′ Na přímce p vyznačíme bod A′. Do kružítka vezmeme vzdálenost bodů A, B. Tuto vzdálenost naneseme na přímku p od bodu A′. Vyznačíme bod B′. Úsečka AB je shodná s úsečkou A′B′. Zapisujeme

Úhel je část roviny určená třemi body – vrcholem a jedním bodem na každém rameni. Každá úsečka je určena dvěma krajními body. Tohoto můžeme využít při přenášení úhlů. Úkol: Přenes úhel α k polopřímce VA. B d α α d r r V Postup: r A Zvolíme libovolný poloměr r. Sestrojíme oblouk o poloměru r se středem ve vrcholu úhlu α tak, aby protnul obě jeho ramena. Sestrojíme oblouk se stejným poloměrem r se středem v bodě V. V úhlu α vezmeme do kružítka vzdálenost d mezi průsečíky oblouku a ramen úhlu. Přeneseme ji na druhý oblouk od jeho průsečíku s polopřímkou VA. Sestrojený bod označíme B. Narýsujeme druhé rameno úhlu AVB. Úhel AVB je shodný s úhlem α. Zapisujeme

Procvičení: učebnice strana 7, cvičení 4, 5, pracovní sešit strana 124, cvičení 5, 6, 7.

Osa úhlu Učili jsme se sestrojit osu úsečky. Postup: Do kružítka vezmeme poloměr r větší než je polovina délky úsečky AB. V bodech A, B sestrojíme oblouky s poloměrem r. Průsečíky oblouků spojíme čerchovanou čarou – osa o úsečky AB. S B A Průsečík osy o a úsečky AB je středem úsečky AB. Označíme S. Osa o úsečky AB je kolmá na úsečku AB. Pro střed S úsečky AB platí: |AS| = |SB|. o Pro libovolný bod X, který leží na ose o úsečky AB platí: |AX| = |XB|. Všechny body osy o mají od krajních bodů úsečky AB stejnou vzdálenost.

Osu úhlu značíme o, rýsujeme čerchovaně Osu úhlu značíme o, rýsujeme čerchovaně.Všechny body osy úhlu AVB mají od ramen úhlu stejnou vzdálenost, osa úhel půlí. Vrchol V leží na ose úhlu. Úkol: Sestroj osu úhlu AVB. B m o V r r A Postup: Zvolíme libovolný poloměr r. Narýsujeme oblouk m kružnice o poloměru r se středem V – vrcholu úhlu AVB tak, aby protnul obě jeho ramena. V průsečících oblouku m s rameny úhlu AVB narýsujeme dva oblouky se stejnými poloměry. Sestrojíme přímku o, která prochází průsečíkem těchto oblouků a vrcholem V. Tato přímka je osa úhlu AVB. Osa o rozdělí úhel AVB na polovinu, tedy na dva shodné úhly.

Úkol: Rozděl úhel AVB na čtvrtiny. Osu úhlu AVB rozdělí úhel na polovinu. Stejným způsobem rozdělíme tyto úhly opět na poloviny, každý díl je čtvrtinou úhlu AVB. a B m o V b r r A Přímky a, o, b dělí úhel AVB na čtyři shodné úhly. Procvičení: učebnice strana 8 – 9, cvičení 6, 7, pracovní sešit strana 124 – 125, cvičení 8 – 10.