METODIKA VÝUKY IAS/IFRS NA VŠ EKONOMICKÉHO ZAMĚŘENÍ Ing. Jana HINKE, Ph.D. Západočeská univerzita v Plzni
Úvod regulace účetnictví v ČR je vedena směrem „zdola“ způsob regulace ovlivňuje i výuku finančního účetnictví v důsledku harmonizace vzrůstá vliv IAS/IFRS s opačným směrem regulace
Charakteristika výuky účetnictví na VŠ Většina vysokých škol v ČR nedisponuje samostatnými katedrami účetnictví Struktura předmětů vyučovaných na těchto vysokých školách v koridoru účetnictví je: - Účetnictví I., - Účetnictví II., - Účetní závěrka, - Účetnictví na počítači, - Účetnictví ROPO, - Účetnictví podle IAS/IFRS.
Axiomy metodiky výuky IAS/IFRS výuka IAS/IFRS musí vycházet ze znalostí získaných v předešlých předmětech účetnictví, výuka IAS/IFRS musí odpovídat zaměření vysoké školy či studijnímu oboru výuka IAS/IFRS musí být „vtěsnána“ do jednoho semestru, v širším kontextu by výuka IAS/IFRS měla zohledňovat i způsob výuky účetnictví středních škol
Míra zavádění IAS/IFRS do základních kursů účetnictví dva základní přístupy: 1) seznamovat studenty v základních kursech účetnictví s ryze českým pojetím regulace účetnictví, 2) zavádění znalostí o IAS/IFRS již od začátku výuky účetnictví na vysoké škole.
Klady druhého pojetí: pojetí účetnictví v České republice se může měnit, je zřetelná snaha, aby dle IAS/IFRS vykazovaly nejen velké podniky, studenti absolvující základní kursy účetnictví si většinou již nemusí zapsat předmět – Účetnictví dle IAS/IFRS, vměšování řešení dle IAS/IFRS je již zaváděno i do výuky účetnictví na obchodních akademiích.
Metodika výuky IAS/IFRS na VŠ ekonomického zaměření K pedagogické činnosti v oblasti IAS/IFRS existuje na trhu velké množství publikací, výuka IAS/IFRS by měla respektovat směr regulace účetní závěrky v pojetí IAS/IFRS směrem „shora“ .
Závěr Výuka účetnictví dle IAS/IFRS by měla zastřešovat znalostní bázi o finančním účetnictví, neměla by být vnímána jako něco nadbytečného či zdržujícího, je třeba dbát na to, aby absolventi VŠ byli se standardy IAS/IFRS nejen seznamováni, ale byli také nuceni o správnosti řešení jednotlivých účetních systémů přemýšlet a dedukovat z nich správné závěry.
Děkuji za pozornost