FAKTORIÁL Ing. Martina Sedláková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Zlomky Násobení zlomků..
Desetinná čísla Sčítání
Lomené algebraické výrazy
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s absolutními hodnotami
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Lomené algebraické výrazy
Soustava lineárních nerovnic
Rovnost, rozšiřování a krácení.
pedagogických pracovníků.
PETS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Rita Náplavová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Puzzle – jehličnaté stromy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Hypertextové odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain – na
FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Příprava na lomené výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Nerovnice v podílovém tvaru
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Příprava na lomené výrazy
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Nerovnice v podílovém tvaru
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad mnohočlenů na součin
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Transkript prezentace:

FAKTORIÁL Ing. Martina Sedláková

Co to vlastně faktoriál je? Neboj, brzy se to dozvíme. Ing. Martina Sedláková

Faktoriál čísla n je definován jako součin celých kladných čísel, n! … faktoriál čísla n Faktoriál čísla n je definován jako součin celých kladných čísel, která jsou menší nebo rovna číslu n. Faktoriál nuly je roven jedné.  Ing. Martina Sedláková

Pohrajme si nejprve s číslicemi. Stále mi to není jasné. Pohrajme si nejprve s číslicemi. Ing. Martina Sedláková

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ing. Martina Sedláková

Jestli jsem to správně pochopil, máme dvě možnosti řešení.   Ing. Martina Sedláková

Už jsem princip faktoriálu pochopil. Pojďme si tedy ukázat pár příkladů. Ing. Martina Sedláková

Ing. Martina Sedláková

Jeden faktoriál musíme rozložit, ale který? 10!, nebo 7!?  Ing. Martina Sedláková

10! … vždy rozkládáme vyšší faktoriál na nižší.   Ing. Martina Sedláková

Ing. Martina Sedláková

V čitateli zlomku sčítáme dva faktoriály. Tuším problém! Neboj, zkusíme vyšší faktoriály rozložit na nejnižší.  Ing. Martina Sedláková

Nevím, zda 71! můžeme nyní vykrátit. Nesmíme, nejprve 71! musíme vytknout v čitateli zlomku!!!   Ing. Martina Sedláková

Nyní můžeme upravit zlomek a příklad dopočítat.   Ing. Martina Sedláková

Ing. Martina Sedláková

Vždy rozkládáme vyšší faktoriál na nižší. Který z nich to bude?  Ing. Martina Sedláková

Za n dosadíme libovolné přirozené číslo (např.: n = 2)   Ing. Martina Sedláková

Jelikož je faktoriál (n + 4)! větší, budeme jej rozkládat.   Ing. Martina Sedláková

Nyní upravíme zlomek – krátíme. Neznámá je ve jmenovateli. Musíme zapsat podmínky řešitelnosti?   Ing. Martina Sedláková

Nemusíme psát podmínky řešitelnosti, jelikož 0! = 1.   Ing. Martina Sedláková

Ing. Martina Sedláková

Musím rozložit vyšší faktoriál na nižší. Už vím, jak na to. Mohu nyní dosadit libovolné přirozené číslo za n?  Ing. Martina Sedláková

Ne, za n dosadíme přirozené číslo větší nebo rovno 2. (n – 2)! = (1 – 2)! = (-1)! … neexistuje Podmínka řešitelnosti faktoriálu: n  2   Ing. Martina Sedláková

Za n tedy dosadíme přirozené číslo n  2 (např.: n = 3)   Ing. Martina Sedláková

Jelikož je faktoriál (n + 1)! větší, budeme jej rozkládat.   Ing. Martina Sedláková

Nyní upravíme zlomek – krátíme. Příklad dopočteme.   Ing. Martina Sedláková

Raději si zapíšeme postup. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [2010-06-19] dostupné pod licencí Public domain na http://www.pdclipart.org; http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=93&pos=22 http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=93&pos=6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ing. Martina Sedláková

Podmínky řešitelnosti faktoriálu: n  1 2 Podmínky řešitelnosti zlomku: neurčujeme 0! = 1 3 Najdeme větší faktoriál: (n + 1)! 4 Rozklad většího faktoriálu 5 Úpravy výrazu  Ing. Martina Sedláková

A nyní již víte vše podstatné o faktoriálu. Doma si vše zopakujte a příští hodinu budeme společně procvičovat.  Ing. Martina Sedláková

ZÁVĚREM Ing. Martina Sedláková

Jim Rohn: „Nepřejte si, aby to bylo snazší, přejte si, abyste byli lepší.” Ing.Martina Sedláková Ing. Martina Sedláková