Informační gramotnost na středních školách Praktické zkušenosti z Obchodní akademie v Táboře Martina Pfeiferová pfeiferova@centrum.cz
Informační výchova/vzdělávání na středních školách zájem o problematiku IV vzpomínky na úroveň IV na SŠ problém orientace studentů ve VŠ prostředí nevyužívání kvalitních zdrojů knihoven
Zmapování informační gramotnosti na OA Tábor Výzkum dotazníkové šetření studenti učitelé Výuka setkávání nad informacemi
Výzkumná sonda stavu IG studentů na OA Tábor sociologický vzorek – 80 studentů 3. roč. OA Tábor z toho: 66 dívek 14 chlapců tvorba dotazníku – inspirace definicí IG Funkční gramotnost ICT gramotnost Literární gramotnost Dokumentová Numerická Jazyková gramotnost
Výzkumná sonda stavu IG studentů na OA Tábor vyhodnocování dotazníků grafy, tabulky, slovní hodnocení průměrný student Ivanka Gramotná
Výzkumná sonda stavu IG učitelů na OA Tábor sociologický vzorek – 36 učitelů OA z toho: 22 žen 14 mužů tvorba dotazníku typický učitel OA
Návštěvnost knihovny učiteli Významné ukazatele Návštěvnost knihovny učiteli
Využívání služeb internetu Významné ukazatele Využívání služeb internetu
Účast na semináři o databázích Významné ukazatele Účast na semináři o databázích
Zájem o seminář o informačních zdrojích Významné ukazatele Zájem o seminář o informačních zdrojích
Pomoc informačního pracovníka při přípravě výuky Významné ukazatele Pomoc informačního pracovníka při přípravě výuky
Kurz informační výchovy na OA v Táboře charakteristika kurzu studenti kurzu elektronická konference – IVOA příprava na výuku evaluace jednotlivých lekcí náplň kurzu
Tematické okruhy jednotlivých lekcí Informační potřeby, informační zdroje Knihovny a informační instituce Internet - vyhledávání Prostředí sítě Internet, databáze Informační etika Normy a patenty Ekonomické a právní informace VŠ - informace a zkušenost
Zájem o zavedení „Kurzu informačního vzdělávání“ na OA (IVOA)
Možnosti realizace informačního vzdělávání na SŠ A) ve všech učebních předmětech podle jejich přirozených možností B)v ucelené formě - komplexně - v některém učebním předmětu nebo bloku studia ideální stav = kombinace A+B
Začleňování IV do osnov jednotlivých předmětů finance učební osnovy zvyšování kvalifikace učitelů spolupráce školy s mimoškolními institucemi seminář na ÚISK
Budoucnost IV na OA Tábor samostatný kurz IV ??? začleňování IV do osnov jednotlivých předmětů ??? spolupráce s Městskou knihovnou Tábor - exkurze do knihovny - informační schůzka pro učitele - prezentace na www stránkách