Aktuální otázky v letecké pohyblivé službě Ing. Jiří Valenta Ministerstvo dopravy Odbor civilního letectví 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Obsah Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Správa kmitočtů – výběr kmitočtu, vydání, prodloužení IO Průkazy odborné způsobilosti Revize přidělených kmitočtů Prostorové využívání kmitočtů Neoprávněné užívání kmitočtů 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Nařízení EU 1079/2012 Oběžník AIC C 2/2013, 21. 2. 2013 Část plánu využití rádiového spektra PV-P/22/11/2013-7, 30. 10. 2013 Termíny pro IO letadlová stanice – 31. 12. 2017/pro 25 kHz letecká stanice – 31. 12. 2018 Prostory IFR D, IRL, F, I, LUX, HNG, HOL, AUT, G – 1.1.2014 8,33 kHz 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Jednání 8,33ISG EUROCONTROL Poslání - koordinace postupů při přechodu na 8,33 kHz Informace o postupu v jednotlivých zemích Lety IFR v prostorech třídy A, B a C po 1. 1. 2014 změna na 8,33 v D, AUT, HNG – podle informací ne v plné šíři Otázka ofsetových kmitočtů – netýká se letišť a ploch SLZ Kmitočty OPC změna co nejdříve (31.12.2014) 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Přeladění Izolované kmitočty, zapsané v COM 2, prostý přechod daného kmitočtu na 8,33 kHz, (L10/V) Kmitočty NA, společné kmitočty pro několik letišť rozdělení na tři kmitočty a kmitočtový příděl s minimalizací rušení 122.20 MHz 8 letišť 122,40 MHz 4 letiště 122,60 MHz 9 letišť 123,50 MHz 11 letišť 123,60 MHz 10 letišť 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Časový plán 3 kroky 2016 podzim Praha/Ruzyně, Vodochody, Kbely (TMA, CTR) 2017 jaro Brno, Ostrava, Karlovy Vary, Pardubice, MIL, (TMA, CTR), letiště VL – Čechy 2017 podzim letiště VL – Morava (LKKU, LKPO) FIC, skupinové kmitočty AIP ENR 1.2.5; VFR manuál ENR 7 2018 na odstranění nedostatků, případná rušení Diskuse se zástupci Aeroklubu, LAA a dalších uživatelů – AIC A 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Obsah Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Správa kmitočtů – výběr kmitočtu, vydání, prodloužení IO Průkazy odborné způsobilosti Revize přidělených kmitočtů Prostorové využívání kmitočtů Neoprávněné užívání kmitočtů 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Užívání kmitočtů Kmitočet může být užíván na základě provedené mezinárodní a národní kmitočtové koordinace – provádí MD-OCL K užívání kmitočtu musí být vydáno „Individuální oprávnění k využívání kmitočtů letecké pohyblivé služby“ - IO Pro každé vysílací zařízení musí být rovněž vydáno IO Článek 18 RR, §17 a §18 zák. 127/2005 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Nový kmitočet MD-OCL provede mezinárodní a národní kmitočtovou koordinaci – vydá Osvědčení Kmitočet je možno užívat až po vydání IO Českým telekomunikačním úřadem – ČTÚ IO se vydává zpravidla na 5 let, nyní jen do konce roku 2018 (letecká stanice) Z důvodu přechodu na 8,33 kHz bude platné IO zrušeno a bude vydáno nové IO pro 8,33 kHz 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Prodloužení IO Platné IO je možno před uplynutím doby platnosti prodloužit, pokud nedošlo ke změně technických parametrů u kmitočtového přídělu, podání žádosti minimálně měsíc předem - § 19, 127/2005 Není nutné Osvědčení z MD – OCL V případě změny provozovatele letiště, je možná změna držitele IO - §19a, 127/2005 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Propadlé IO Nahlíženo jako na nový kmitočet Osvědčení z MD – OCL, z hlediska užití kmitočtu jinde, možné vybrání nového kmitočtu Vydání IO – ČTÚ Pokud je IO s prošlou platností, nelze kmitočet provozovat 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Proces Block Planning Potřeba nového kmitočtu Nutnost přeskupení kmitočtu v rámci BP Vydání Osvědčení z MD-OCL Změna z moci úřední Zrušení platnosti IO Vydání IO na nový kmitočet §20, §22a, 127/2005 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Obsah Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Správa kmitočtů – výběr kmitočtu, vydání, prodloužení IO Průkazy odborné způsobilosti Revize přidělených kmitočtů Prostorové využívání kmitočtů Neoprávněné užívání kmitočtů 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Průkazy odborné způsobilosti Průkaz odborné způsobilosti k obsluze rádiových stanic letecké pohyblivé služby - všeobecný - omezený Nařizuje Článek 18 a Článek 37 RR Vyhláška č. 157/2005 Obsluha letecké stanice definice 1.81 RR letadlová stanice definic 1.83 RR 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Průkazy odborné způsobilosti 1.81 aeronautical station: A land station in the aeronautical mobile service. Letecká stanice: pozemní stanice letecké pohyblivé služby 1.83 aircraft station: A mobile station in the aeronautical mobile service, other than a survival craft station, located on board an aircraft Letadlová stanice: pohyblivá stanice letecké pohyblivé služby, jiná než stanice záchranného prostředku, umístěná na palubě letadla 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Průkazy odborné způsobilosti Obsluha stanice všeobecný průkaz – letecká stanice, letadlová stanice omezený průkaz – letadlová stanice Článek 37 RR, vyhláška 157/2005 Zkoušky – www.ctu.cz působnost čtú - roleta správa rádiového spektra - text průkaz odborné způsobilosti - text 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Postihy § 118 127/2005 správní delikt, právnická osoba § 119 127/2005 přestupek, fyzická osoba Provoz kmitočtu bez IO §17 20 mil/100 000 Změna provozovatele § 19 20 mil/100 000 Obsluha stanice bez průkazu §26 2 mil/100 000 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Obsah Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Správa kmitočtů – výběr kmitočtu, vydání, prodloužení IO Průkazy odborné způsobilosti Revize přidělených kmitočtů Prostorové využívání kmitočtů Neoprávněné užívání kmitočtů 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Revize přidělených kmitočtů EUROCONTROL – revize 1. 10. 2013 až 16. 12. 2013, zapsané kmitočty COM 2 Kontrola AIP versus COM 2 Analýza užívání kmitočtů – zpráva NFM Kontrola kmitočtů - závady - v názvech - v souřadnicích - kmitočet registrován na jiném místě - kmitočet vůbec neregistrován 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Revize přidělených kmitočtů Potíže Žatec – Macerka bez kmitočtu (125,425), rušení Brno Zbraslavice 126,625; registrace z Liberce Hosín 130,20; registrace České Budějovice Olomouc 118,00; proveden zápis do COM 2 Panenský Týnec 118,575; registrace Žatec Mnichovo Hradiště 130,20 – rušení Stuttgart, nový kmitočet 120,40 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Obsah Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Správa kmitočtů – výběr kmitočtu, vydání, prodloužení IO Průkazy odborné způsobilosti Revize přidělených kmitočtů Prostorové využívání kmitočtů Neoprávněné užívání kmitočtů 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Prostorové využívání kmitočtů Každý kmitočet je možno užívat jen ve stanoveném prostoru Prostory - zóna, polygon – okres, území, celostátně - - kruhové, vzdálenost od daného bodu Výška od – do Každé využití kmitočtu mimo stanovený prostor může způsobit rušení - nepřípustné 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Prostorové využívání kmitočtů Standardní využití - prostor ATZ letiště, kruh o poloměru 5NM, výška 3000 ft – GND V krajním případě (tíseň) maximálně kruh 15 NM, výška 3000 ft, mezinárodní koordinace Při dodržení uvedených podmínek by nemělo nastat rušení, neplatí pro kmitočty NA (122,20; 122,40; … 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Obsah Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz Správa kmitočtů – výběr kmitočtu, vydání, prodloužení IO Průkazy odborné způsobilosti Revize přidělených kmitočtů Prostorové využívání kmitočtů Neoprávněné užívání kmitočtů 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Neoprávněné užívání kmitočtu Hlášení ze Slovenska, 27. 10. 2013 užíván na území ČR kmitočet 122,90 MHz, provozní kmitočet letiště Sliač (smíšený provoz), kmitočet Karlovy Vary Předložen záznam ze stanice letiště Sliač Přes výzvy řídicího provozu letiště Sliač k ukončení vysílání se tak nestalo Rušení běžného provozu letiště – potíže s přistáním a startem 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Co bylo porušeno Článek 1.32 RR / PPKP – NKT Článek 19 RR, vyhláška 155/2005, volací znaky Užívání kmitočtu bez IO §17 – 127/2005 Jsou držiteli průkazu k obsluze rádiových stanic §26 – 127/2005 Vydáno IO pro radiovou stanici §17 – 127/2005 Hlášení EUROCONTROL - postih ČR 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Postih Podle § 119 – 127/2005 fyzická osoba §17 max. 100 000,- Kč § 26 max. 100 000,- Kč Součet max. 200 000,- Kč EUROCONTROL min 10 000,- € pro ČR V případě letecké nehody podle ICAO náhrada škody pro ČR – vážný zásah do státního rozpočtu (mld.) 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví
Seminář pro všeobecné letectví Děkuji za pozornost Dotazy Diskuse Kontakt Ing. Jiří Valenta jiri.valenta@mdcr.cz Tel 225 131 216 8. 2. 2014 Seminář pro všeobecné letectví