Tvorba cen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen v maloobchodě
Advertisements

Stanovení ceny v marketingu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Management a Marketing
TRH, NABÍDKA, POPTÁVKA Mgr. Michal Oblouk.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Firma a jejich cíle.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Cena v pojetí marketingu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
Výrobek a jeho životní cyklus
Cenová strategie Eduard Andráši.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Cenová strategie Jiří Pixa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
VSRR Bc., III. ročník Praha 2008
MARKETING.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
Celkový a mezní produkt
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
TRH (tržní mechanismus)
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Cena Marketing © Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Definice ceny 2.Vztah nákladů, ceny a zisku 3.Zákazník a psychologie ceny 4.Postup stanovení ceny 5.Pravidla.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
CENA …a umění. Cena umění a kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Stanovení ceny v marketingu
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Cenové strategie.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Tvorba cen

Cena obecně Cena je směnná hodnota statku, služby, tj. protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně. Obvykle se vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství. Cena je jedním z nejvýznamnějších marketingových nástrojů, obsažených v marketingovém mixu. Jako jediný totiž přímo vytváří finanční prostředky. Závisí například na platebních podmínkách, struktuře trhu, životním cyklu produktu resp. úvěrových podmínkách.

Faktory ovlivňující cenu Vnější - ekonomičtí činitelé (kupní síla spotřebitele, inflace, konkurence), právní faktory (platná legislativa, postihy při nedodržení pravidel), společenské (sociální struktura obyvatel) Vnitřní - marketingové cíle, náklady na výrobek, začlenění ceny do organizace podniku

Obecný postup při stanovení ceny Stanovení cílů cenové politiky - podnik se musí v tomto kroku rozhodnout, čeho chce nabídkou určitého výrobku dosáhnout Přežití Maximalizace příjmů Maximalizace zisku Maximalizace podílu na trhu Maximalizace růstu prodeje

Obecný postup při stanovení ceny Určení poptávky - při odhadování poptávky je nutné brát v úvahu tyto faktory ovlivňující citlivost zákazníků k ceně: vliv mimořádné hodnoty – zákazník méně citlivý k ceně, jde-li o jedinečný výrobek vliv povědomí o existenci substitutů vliv obtížné srovnatelnosti – menší citlivost, pokud je obtížné srovnat kvalitu substitutů vliv poměru ceny k celkovým výdajům – menší citlivost zákazníků k cenám, jejichž podíl na celkových výdajích je nízký

Obecný postup při stanovení ceny Určování nákladů - firma si přeje dosáhnout na trhu takové ceny, která pokryje náklady na výrobu, distribuci a prodej výrobku, včetně přiměřené odměny za jeho úsilí a riziko. Druhy nákladů: Fixní - jsou stejné bez ohledu na velikost výroby či velikost příjmů z prodeje velikost produkce nemá na velikost fixních nákladů vliv Variabilní - přímo úměrné velikosti produkce – jejich celková velikost se mění s počtem vyrobených jednotek Celkové – Součet FN a VN pro danou produkci

Obecný postup při stanovení ceny Analýza konkurenčních cen a nabídek - konkurenční ceny a jejich očekávané změny mohou pomoci firmě při rozhodování s jakou cenou by měla umístit výrobek na trh, proto firma potřebuje znát kvalitu a ceny všech konkurenčních nabídek, tyto informace lze získat několika způsoby: firma vyšle zkušené pracovníky, aby vyhodnotili a porovnali konkurenční nabídky firma získá konkurenční cenové nabídky nebo nakoupí konkurenční výrobky a pak je zkoumá firma se dotazuje kupujících, jak vnímají cenu a kvalitu konkurenčních nabídek

Obecný postup při stanovení ceny Výběr metody tvorby ceny - firma je připravena stanovit cenu, jestliže má k dispozici: zákaznickou poptávkovou funkci nákladovou funkci konkurenční ceny tvorby cen: přirážkou pomocí cílové návratnosti pomocí vnímané hodnoty pomocí běžných cen pomocí cenových nabídek

Stanovení konečné ceny Tvorba cen z geografického hlediska Tvorba cen formou FOB Tvorba cen zahrnující dodání Zónová tvorba cen Tvorba cen podle základního bodu Tvorba cen absorbcí nákladů

Stanovení konečné ceny Diskriminační tvorba cen Ceny pro různé segmenty Ceny pro různé formy výrobků Ceny dle image výrobků Tvorba ceny podle místa Tvorba ceny podle doby

Stanovení konečné ceny Cenová zvýhodnění a slevy Hotovostní slevy Množstevní slevy Sezónní slevy Funkční slevy odpočty

Stanovení konečné ceny Propagační tvorba cen Tvorba cen na úkor vedoucích firem Tvorba cen pro zvláštní příležitosti Hotovostní rabaty Financování s nízkým úrokem Záruky a servisní smlouvy Psychologická sleva

Stanovení konečné ceny Tvorba cen výrobkového mixu – firma hledá takový soubor cen, který by maximalizoval zisk celého výrobkového mixu. Tvorba cen pro: Výrobkové řady Zvláštní doplňky Vázané výrobky Tvorba složených cen Vedlejší produkty Balíky výrobků

Další metody tvorby ceny Nákladově orientovaná - Jinak také nazývaná kalkulace - stanovuje se součtem nákladů na spotřebované suroviny, ke kterému se připočte přirážka (obchodní marže). Používá se ve všech oborech, ve kterých se může vyčíslit nákladovost výrobků (pohostinství, oděvnictví atd.). Výhodou jsou jasné vstupní náklady a teoreticky neomezená marže. Orientovaná na konkurenci - Také konkurenční - vychází z předpokládaných cen konkurence resp. dominantního prodejce. Může se ale stát, že výnosy nebudou dostatečné a nepokryjí náklady.

Další metody tvorby ceny Dumpingová cena - Cena nepokrývá náklady, výroba je dotovaná. Nastavuje se za účelem likvidace konkurence. Pod cenou prodáme základní výrobek, službu atd. a spoléháme, že vyděláme na drahých doplňcích,náhradních dílech, servisu, službách a podobně. Orientovaná na poptávku - Pohyblivá cena - závisí na ochotě kupujícího koupit produkt. Jinak řečeno: čím více je spotřebitel ochoten zaplatit, tím více se cena zvyšuje. Konkursní - Používá se v případě, že je firma v likvidaci. Správce musí prodat majetek firmy co nejrychleji za co nejvýhodnější cenu.