Prezentační dovednosti
SKROMNĚ SEBEVĚDOMÝ PREZENTÁTOR CESTA A CÍL Proč mapa? Proč jsme zde? KOUZLO INTERAKCE Důvody Otázky Naslouchání TECHNIKA; OBTÍŽE AV zesílení Obtíže Námitky ÚVOD; OSOBNOST Cíl, pravidla Představení Image, tréma FORMA PREZENTACE Jak vstoupit Gesta, mimika Postoj, pohyb PŘÍPRAVA, OBSAH Definice cíle Struktura Úvod…závěr
PRAVIDLA oslovování materiály spolupráce motivace telefony / notebooky rozvrh hodin / přestávky ?
JAK SE VIDÍM DNES? Autorita, tréma, charisma? Forma, podání? Obsah, struktura? Interakce, dynamika? Audiovizuální podpora? Zvládání obtíží?
PŘEDSTAVENÍ Jméno, příjmení Prezentační zkušenosti Silné stránky? Co zlepšit? Vaše očekávání? Předveďte (90 vt.) Natočíme? Moje silná stránka je…
FAKTORY ÚSPĚCHU
1. OSOBNOST PREZENTUJÍCÍHO
Osobnost? Lidé v auditoriu? Jak si vzájemně „sednout“? VY A AUDITORIUM Osobnost? Lidé v auditoriu? Jak si vzájemně „sednout“?
KDO TAM BUDE? Pozice Profese Vzdělání Zkušenosti Věk, pohlaví Typ ANALYTIK PRAGMATIK SOCIABILNÍ EXTROVERT
RACIONALITA, FAKTA UZAVŘENOST Orientace - detail Důraz na princip, systém Potřeba jistoty Úzkostlivost, pečlivost Opatrnost, skepse Metodický přístup Orientace - cíl Ctění výkonu Potřeba úspěchu Snaha vyniknout Egocentrismus Time Management ANALYTIK PRAGMATIK OBEZŘETNOST POSTUP ROZHODNOST CÍL SOCIABIL EXTROVERT Orientace - vztahy Potřeba bezpečí Nesmělost Loajalita, spolehlivost Altruismus Ochota Orientace - prožitek Potřeba akce Vzrušivost Lehkomyslnost Optimismus Velkorysost EMOCIONALITA, INTUICE KOMUNIKATIVNOST
JAK SE NA NĚ PŘIPRAVIT Budou tam… … IT specialisté … obchodníci Vážně… samí analytici?! Budou tam… … IT specialisté … obchodníci … elektroinženýři … top manažeři
JE IMAGE DŮLEŽITÁ? Co to je image? Jak vytvořit dobrou image? Oblékněte… …prezentující ženu …prezentujícího muže
ČASTÉ PROHŘEŠKY? Krátký rukáv Mobil na opasku Peněženka v kapse Uvázání kravaty Nesprávné zapnutí saka Neznalost etikety …
ČASTÉ PROHŘEŠKY? Krátká sukně Nevhodná obuv Průhledná blůza / sukně Neupravenost Bez punčoch (děravé) Neznalost etikety …
JSTE NERVOZNÍ ? Co je to tréma? Jak se projevuje? Óóó, jakou já mám trému… Co je to tréma? Jak se projevuje? Jak se trémě úspěšně bránit?
2. FORMA PREZENTACE
ŘEČ TĚLA NEJSOU ŽÁDNÁ KOUZLA
CO PATŘÍ DO „FORMY“? Prostředí, AV podpora Image, oblečení, úprava Vizuální kontakt Mimika, gestikulace Postoj a pohyb Hlas Je řeč těla důležitá?
JAK VSTOUPIT NA SCÉNU Ještě než předstoupíme… Kam jít, kam se postavit? Co to je „zakotvení“? První slova?
VIZUÁLNÍ KONTAKT... Proč? Jak? první možnost… vyjadřuje zájem dodává pocit významu udržuje pozornost analyzuje, kontroluje a koriguje Jak?
GESTIKULOVAT? Co s rukama Prostor pro gesta Přehánějte, ale… Tvařte se Neopírejte se, nic nedržte Koordinujte slova a práci rukou
POSTOJ A POHYB Statický mód Rituální tanec Účelný pohyb
JAK VYUŽÍVAT HLAS? Artikulace Síla hlasu Výška tónu Tempo, rytmus Pauza
3. PŘÍPRAVA, STRUKTURA OBSAH PREZENTACE
JAK PŘIPRAVIT OBSAH Cíl Kritéria výběru Strukturování Úvod … závěr
ZÁKLADNÍ OTÁZKA První otázka zní: „PROČ“ (užitek) Teprve druhá otázka zní: „CO“
PREZENTUJTE UŽITEK Vlastnosti (parametry) Výhody Užitek
STUKTURUJTE! Schéma: problém - řešení Schéma: minulost - budoucnost Schéma: obecné - konkrétní Schéma: pořadí podle důležitosti Schéma: … Schéma: C (cíl) - D1 - D2 – T (tvrzení)
JEDEN Z OCEŇOVANÝCH POSTUPŮ Cíl, téma Emocionální důkaz („příběh ze života“) Logický důkaz (průzkumy, statistiky, odkazy) Tvrzení
CESTA K PŘIJETÍ 1. AKCEPTACE 2. ŘEŠENÍ 3. POTŘEBY 4. INFORMACE 5 1. AKCEPTACE 2. ŘEŠENÍ 3. POTŘEBY 4. INFORMACE 5. VZTAH
NAKRESLETE SI „MAPU“ Zpracování koncepce: využití „Mind Mapping“ Základ: definovaný cíl, kritérium cíle Podrobný (časový) scénář
ZAHÁJENÍ Udělejte dobrý dojem Odlehčete „start“, vyvolejte pozornost, zájem Vytvořte správný vztah Získejte autoritu Ukažte, že je to pro ně důležité Objasněte téma, cíl a postup
HLAVNÍ ČÁST Přiřaďte logickou strukturu Vysvětlujte názorně Ověřujte souhlas Pravidelně rekapitulujte Návěstí: „tolik k … a nyní …“ Držte se cíle, neodbíhejte Vyzařujte energii, „zapalujte“
ZAKONČENÍ Doveďte myšlenky do konce Shrňte, zdůrazněte užitek Naveďte na následné akce Zakončete motivačně A možná přijde i…
PŘEDVEĎTE PREZENTACI MAX. 240 VTEŘIN
CO SE NÁM POVEDLO? Bombička Čas? Cíl? „Mapa“, struktura? P-O-P? Bombička Čas? Cíl? „Mapa“, struktura? Prodali jsme užitek? Nesplývalo to? Závěr, souhlas, motivace?
4. INTERAKCE DYNAMIKA
ZAPAMATOVÁNÍ
PROČ INTERAKCE Vztah Iniciativa, kreativita Tréma, sebejistota Zpětná vazba Kontrola, ověřování Spokojenost Zapamatování
JAK UDRŽET POZORNOST ZAPOJTE JE! Oční kontakt, gestikulace, pohyb, hlas Řečnické otázky, otázky s odezvou Aktivní naslouchání Projekce, flipchart, materiály Diskuse, brainstorming Soutěže, kvízy, testy Bomba Přestávky Změny… ZAPOJTE JE!
ZAPOJENÍ NEJEN PRO UDRŽENÍ POZORNOSTI Vztah Iniciativa, kreativita Tréma, sebejistota Zpětná vazba Kontrola, ověřování Spokojenost Zapamatování
KDY A JAK ZAPOJOVAT? A nyní otázky… Kdykoliv se přihlaste… Od začátku… Ptejte se! Nepředpokládejte! Proč se ptát? Jak se ptát? Jak se neptat?
UMÍME NASLOUCHAT? Co je aktivní naslouchání
5. AUDIOVIZUÁLNÍ PODPORA 44
PODPORA NEBO PAST? Co máme k dispozici Dva typy AV techniky Kdy a co použít Jak připravit Jak nedělat chyby
JAK PRACOVAT S FLIPCHARTEM? Kdy použít? Postoj? Písmo? Text nebo obrázek? Barvy? Otočit list?
JAK PŘIPRAVIT SNÍMKY? Kdy zvolíme snímek? Co unese? Pozadí a barvy? Grafy a tabulky? Jak ukazovat? Animace a hypertext
ČITELNOST FONTU (48) zkušenost zkušenost 40 velká velká 36 jedinečná a Úspěšná prezentace dokáže v mysli posluchačů vyvolat hotové zázraky. Přijmou-li posluchači vaši myšlenku, spatříte v jejich očích neklamné svědectví tohoto zázraku. Je to jedinečná a velká zkušenost Úspěšná prezentace dokáže v mysli posluchačů vyvolat hotové zázraky. Přijmou-li posluchači vaši myšlenku, spatříte v jejich očích neklamné svědectví tohoto zázraku. Je to jedinečná a velká zkušenost 14 16 18 20 24 28 32 36 40
6. OBTÍŽNÉ SITUACE 49
CO NÁS MŮŽE POTKAT? Nedostatky v přípravě, v TM, v prostředí, technice Nesouhlas, námitky, agresivní reakce Vyrušování, nezájem, nepozornost V čem je problém?
To je sice dobré řešení, ale asi se nám nevyplatí… NESOUHLAS, NÁMITKY To je sice dobré řešení, ale asi se nám nevyplatí… Jak je přijímat? Příčiny? Druhy? Kdy reagovat? Jak reagovat?
To už tady bylo a neosvědčilo se to… JAK PŘEKONAT NÁMITKU Heslo: žádné argumenty, jen otázky Zmírnění, empatie Konkretizace, parafrázování Přeměna na vyjednávací otázku „když … tak“ Řešení a ověření Inspirace To už tady bylo a neosvědčilo se to…
ZTRATIL(A) JSEM SE V TOM Tak, a teď mám okno… Pokračovat další částí? Zeptat se posluchačů? Využít snímek, materiál? Udělat přestávku? Podívat se do poznámek, scénáře? Něco jiného? A teď nevím, jak dál… Zcela zpaměti prezentujte tehdy, znáte-li téma prezentace velmi dobře a máte jej zažité. Používejte Vaše poznámky - občasné nahlédnutí do poznámek působí profesionálněji než přenesení napětí do neverbálních projevů. Prevence - jak mohu výpadku paměti předcházet? tréninkem vytvořením scénáře prezentace znalostí problematiky, klíčových pojmů 53
TRAPASY, OMYLY, OPAKOVÁNÍ Chybovat je lidské Nerozmazávat – „odkopnout“ Nejlepší legrace je, když … improvizace, bombička Co mě nezabije, to mě posílí Způsob „polidštění“ a sblížení s posluchači Možná jsem to už říkal… Prevence je obtížná - co je přiměřené a vhodné v jedné situaci, může být neadekvátní v situaci jiné zdravé sebevědomí a nadhled První pomoc snažte se situaci nedramatizovat, nezveličovat uvědomte si, že humor uvolňuje napětí berte i tuto situaci jako přínosnou zkušenost zkuste improvizovat a využijte momentu překvapení
JÁ TAKÉ POTŘEBUJI ZPĚTNOU VAZBU Bylo to užitečné? Co jsme nestihli? Splnilo se Vaše očekávání?
TĚŠÍME SE NA PŘÍŠTÍ SETKÁNÍ