Trénink v tyčích Úvod Cílem závodního lyžování je co nejrychlejší projetí vytyčené trati, díky optimálně zvolené linii. Nejdůležitější předpoklady pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2011
FÁZE OBLOUKU.
Technika a metodika paralelních oblouků zpracoval doc. Dr
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
ROZDĚLENÍ LYŽOVÁNÍ.
ALPSKÉ LYŽOVÁNÍ.
SKIKROS. CO TO JE Skikros je poměrně mladá disciplína akrobatického lyžování, při níž několik lyžařů zároveň sjíždí trať s umělými překážkami vytýčenou.
TOČIVÉ DISCIPLÍNY 2.
CARVING.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Mechanika pohybu koní.
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
RYCHLOSTNÍ DISCIPLÍNY 2
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2014
Technická, taktická a psychologická příprava
Mechanika tuhého tělesa
Systematika fotbalu.
Atletická průprava pro canicross
Historie překážkového běhu
Lyžařská výzbroj Výběr lyží Jak jsem schopný lyžař ? - začátečník
Tato prezentace byla vytvořena
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Trasování lesních cest
TOČIVÉ DISCIPLÍNY.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
ALPSKÁ KOMBINACE.
R EGENERACE : JÍZDA V BOULÍCH Vypracovala: Kylarová Lenka,
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Techniky běžeckého a sjezdového lyžování
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu Nápravná cvičení pro odstraňování chyb v technice Jan Fiedler.
BEZPEČNOST PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ
Dj j2 j1 Otáčivý pohyb - rotace Dj y x POZOR!
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
MEZINÁRODNÍ LYŽAŘSKÁ FEDERACE francouzsky Fédération Internationale de Ski jje hlavní mezinárodní organizace lyžařských sportů, bbyla založena během.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_TĚLESNÁ VÝCHOVA _1.ZIMNÍ SPORTY TEMA: ZIMNÍ SPORTY ČÍSLO PROJEKTU:
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Instruktor lyžování Metodická komise ÚZL SL ČR © 2008 jen pro vnitřní potřebu.
Lyžování jako sport. Lyže vs. SNOWBOARD Lyžování je zimní sport spočívající v pohybu člověka vlastní silou po sněhu pomocí lyží, páru dlouhých úzkých.
Výuka lyžování a snowboardingu V OSÚ ZL SL ČR
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.
Závodní chůze: práce paží 1
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
Moderní úderová technika
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor sjezdového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Autoři: Tapani Keränen, Sima Intalainen,
TENIS.
TECHNIKA MOTÝLEK – modifikace delfínového vlnění Lekce č. 20
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování praktikant jen pro vnitřní potřebu
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Základy biomechaniky běh na lyžích
Historie překážkového běhu
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
TECHNIKA ZNAK – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 15
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
TECHNIKA KRAUL – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 5
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Test lyžařských dovedností
TYPY SVALOVÉ KONTROLY V ELITNÍM ALPSKÉM LYŽOVÁNÍ
Metodický dopis běhu na lyžích pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
Transkript prezentace:

Trénink v tyčích Úvod Cílem závodního lyžování je co nejrychlejší projetí vytyčené trati, díky optimálně zvolené linii. Nejdůležitější předpoklady pro rychlé projetí trati jsou: vědomé využití vnitřních a vnějších sil (technika jízdy) ideální materiál (lyže, boty..) kompaktní aerodynamický postoj vedení lyží v optimálním postavení na hranách a ve skluzu (optimální zatížení a regulování úhlu naklonění ).

1. Seznámení s tyčemi Předpokladem pro závodní lyžování je všestranná a vyzrálá základní technika. Závodní technika se musí nejdříve získat a upevnit při volném lyžování , poté se používáním v různých situacích a díky velikým pohybovým zkušenostem přizpůsobuje a obměňuje. Dalším krokem je použití techniky v určitém vymezeném prostoru. Aktuální situace (vymezená trať) vede lyžaře k technickému a taktickému přizpůsobení. Je důležité, nabídnout lyžaři tréninkové jednotky odpovídající jeho lyžařské úrovni. Lyžař se učí rozpoznat měnící se situace a najít vhodná řešení. při seznámení s tyčemi používáme tzv. kuloár – prostor vymezený tyčemi, kuželi.. Příklady stavby kuloáru: Široký a úzký kuloár Střídaní širokých a úzkých úseků Kuloár ve tvaru trychtýře / obrácený trychtýř Kuloár ve tvaru přesýpacích hodin Široký kuloár-trychtýř-hodiny Les z tyčí – lyžař libovolně volí trasu z tyčí Parkúr - slalom z kuželů + přesýpací hodiny + brány na podjetí + překážka na přeskok Další kombinace tyčí, kuželů… Progresivní zvyšování obtížnosti podporuje proces učení

Příklady stavby kuloáru: cíl – kontrola rychlosti a využití prostoru Další varianty: řezané a smýkané oblouky Jenom řezané oblouky / nebo jen smýkané oblouky Široké úseky- řezané oblouky , úzké úseky- smýkané oblouky Jízda bez holí Různé způsoby přechodu z oblouku do oblouku (cross over/under) Jízda po jedné lyži A další…

2. Obří slalom a) seznámení s obřím slalomem: Technika a linie stínová jízda vyznačení linie při vyznačení linie při volba linie - možnost a/b nájezdu do brány výjezdu z brány Cíl: - získání a upevnění rytmu oblouků, načasování oblouků, správné linie - zahájení a vedení oblouku nacvičujeme na středně prudkém svahu - trať krátká až středně dlouhá

b) trénink obřího slalomu: příklady stavby obřího slalomu: závodní formy: Široce postavené brány přímo postavené brány změny rytmu paralelní slalom jízdy na čas Cíl: - používání a obměňování načasování oblouků, volby správné linie v pomalé rychlosti (přesazené brány) ve velké rychlosti (přímé brány) a při změně rytmu oblouků - nacvičujeme na členitých, různě prudkých svazích - trať středně dlouhá až dlouhá - nácvik obřího slalomu v závodních podmínkách (se soupeřem, na čas, v závodní kombinéze, pouze jedna jízda s prohlídkou trati…)

c) Stavba tratě – obří slalom Objasnění úvodem: Pro koho stavím trať? (věk, zkušenosti, technická vyspělost lyžaře, tělesná připravenost, cíle…) Čeho chci dosáhnout? (seznámení s obřím slalomem, nácvik správné linie, zdůraznění techniky, závodní situace…) Co budu potřebovat? (materiál, rezervovat trať, preparovat trať, bezpečnost, prohlídka tratě, pomocníci při tréninku..) Praktické tipy: Úvodem jednoduchý, plynulý, rytmický obří slalom Začínat na mírném kopci v jednoduchých podmínkách: stavbu tratě přizpůsobit profilu tratě, zmírnit terénní nerovnosti Jednotné vzdálenosti mezi branami horizontálně (1.) a vertikálně (2.) při jednotném sklonu svahu. Brány vpravo a vlevo stavět v jedné ose (3.) (zjednodušit nácvik jízdy v trati) Čím je prudší kopec, tím zavřenější trať. Čím mírnější kopec tím otevřenější trať. Před prudkým sklonem svahu brány více zatočit (zpomalení) před mírným svahem brány otevřít (zrychlení) Vzdálenosti mezi branami 22-30 metrů (4.)

d) Volba linie při jízdě v obřím slalomu Ideální linie Ideální linie je ta, které v dané trati nejrychlejší Nejkratší linie V zásadě ztrácí závodník nejméně času , pokud jede co nejblíže linii, která spojuje dvě brány. Orientace na tuto nejpřímější linii znamená, že lyžař při jízdě zachovává co nejmenší úhel X a Y vzhledem ke spojnici dvou bran (viz.obrázek). Tento způsob jízdy (volby linie) představuje dlouhý přechod z jednoho oblouku do druhého, a zároveň krátkou změnu směru jízdy.

Investování do linie – nadjetí branek Nejkratší dráha většinou není nejrychlejší. Podle nejnovějších výzkumů s jezdci světového poháru, je rychlejší linie taková, kdy lyžař k brance přijede takzvaně ze shora a ze zadu – branku si „nadjede“. Závodník volí takovou linii především na prudším svahu, před nájezdem do roviny, nebo před terénní nerovností. Například před nájezdem do roviny závodník nadjíždí brány (investuje do linie), aby mohl co nejdřív po průjezdu kolem brány povolit napětí a lyže nasměruje směrem ke spádnici aby zrychlili (viz obrázek). Nadriftování do oblouku - pivoting v normálním případě jede lyžař řezané oblouky. Jsou ale sitauace, např. prudký svah, blízko postavené brány, přeasazené brány nebo přejezd terénní nerovnosti, kdy lyžař z taktického důvodu do oblouku nadriftuje – to znamená, že ve fázi zahájení lyžař natažením dolních končetin odlehčí lyže a natočí trup směrem z kopce, díky těmto pohybům mohou být lyže smykem natočeny do spádnice, po opětovném kontaktu lyží se sněhem je možno rychle a plynule zahranit a zbytek oblouku dokončit řezaným obloukem. Hlavní výhodou pivotingu je možnost výrazného zmenšení poloměru oblouku ve srovnání s carvingem.

3. Slalom a) seznámení se slalomem: Při slalomu jsou oblouky podstatně kratší než v obřím slalomu. Kratší vzdálenosti mezi branami a rychlejší změny směru, vyžadují rychlý a precizní průběh všech podstatných pohybů. Lyžař jede blíž k branám než v jiných disciplínách, a tyč je pomocí těla (kolena, paže, ruce) sražena k zemi. Ke zvyknutí si na jiný rytmus a rychlé provádění pohybů, je vhodné, začít nácvik slalomu s krátkými tyčemi (štětinami, kužely…). Srážení dlouhých tyčí přijde na řadu v další fázi nácviku. příklady stavby: variace v „trychtýři“ smýkané/řezané oblouky parkúr z krátkých tyčí

b) Trénink slalomu v dlouhých tyčích Poloha trupu a paží Trup je klidný (se svalovým napětím) a díky tomu má stabilizující vliv na celkový jízdní projev. Poloha paží před tělem umožňuje pohyby, které jsou významné pro udržování rovnováhy lyžaře. Při srážení tyčí nedělá závodník pohyb paží za tyčí, ale čeká až k tyči ruka přijede. Tzv. boxování do tyčí, vede k rotaci celého trupu a to pak negativně ovlivňuje celkovou techniku jízdy (nedostatečné zalomení v pánvi a protinatočení trupu). Jako pomoc pro správné provedení může sloužit paralelní držení obou paží před sebou. příklady vytyčení tratě z dlouhých tyčí: Jednoduchý, rytmický zatočený, rytmický slalom nerytmický slalom

c) Stavba tratě – slalom Slalomová trať se skládá z otevřených branek a brankových kombinací. Obecně se při stavbě trati slalomu přihlíží ke stejným aspektům jako při stavbě obřího slalomu. Oficielní pravidla pro stavbu tratí naleznete na stránkách: www.fis-ski.com, nebo v pravidlech pro alpské disciplíny (vydává ÚAD. SLČR) otevřené brány (a): v praxi se stavějí ve vzdálenosti 8-12m (1.) od sebe. brankové kombinace: cílem brankových kombinací je změna rytmu, rychlosti a osy slalomu. Při vlásence (b) je točná a vnější brána postavena vertikálně ve vzdálenosti 4-6metrů (2.) a další točná brána je vzdálena minimálně 0,75cm (3.) v jedné ose. Při vertikální kombinaci (c) se to stejné opakuje víckrát (trojbrána, čtyřbrána). Poslední kombinace je průjezdná brána, kdy po otevřené bráně následuje brána vertikální, která se projíždí při jednom oblouku, vzdálenost dvou točných bran může být až 18metrů. Při projíždění brankových kombinací je nutné, aby lyžař předvídal a byl aktivní. Pro zvládnutí měnících se situací je nutná stabilní pozice těžiště těla nad lyžemi.

Literatura: 1. Schneesportschweiz - Ski – 2010 Vali Gadient a kolektiv autorů Překlad a zpracování: Radim Jireš – 2011