Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: PřírodopisTřída: VII. Tematický okruh: Botanika Téma: Botanika - úvod Druh výukového materiálu: prezentace v ppt. Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad stručně objasňuje termín botanika, obory botaniky a seznamuje s rostlinným systémem a přechodem rostlin na souš Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro sedmý ročník ZŠ a víceletá gymnázia. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z: - Vlastní poznámky
VĚDA O ROSTLINÁCH
Věda o rostlinách Obory : geobotanika (ekologická botanika) fytogeografie (rozšíření rostlin) paleobotanika (zkoumá vyhynulé r.) fyziologie (funkci orgánů, …) systematika (druhy) ekologie (vztahy) anatomie rostlin (vnitřní stavba těla) …………………….
Švédský vědec Carl von Linné vytvořil druhová jména většiny organismů
Každá rostlina i živočich má dvouslovné pojmenování Rodové jméno –rod: např. jahodník Druhové jméno –druh: lesní Jméno: jahodník lesní hlavní taxonomické kategorie říše podříše oddělení třída řád čeleď rod druh
Nejstarší rostliny – vodní řasy Změna atmosféry – postupný přechod na souš Pro život na souši nutná pletiva Soubor buněk stejného tvaru a funkce Vodivá – rozvádí živiny a vodu Podpůrná – tvar Krycí – chrání před vysycháním Zásobní – při nepříznivých podmínkách
Nejstarší rostliny – mechorosty Nemají podpůrná a vodivá pletiva Tělo – stélka Význam rostlin: Producenti – fotosyntéza
BakterieHoubyŘasyŽivočichovéRostliny Kolik buněk tvoří tělo? Mají ohraničené jádro? Mají chlorofyl? Přijímají jako potravu anorg.látky? Přijímají jako potravu org.látky?
Doplň text: Producenti jsou organismy, které …………………… Konzumenti jsou organismy, které …………………… …………………. jsou organismy, které rozkládají org. látky mrtvých těl na látky ……………………. Fotosyntéza probíhá v …………………………, které mají v buňkách …………………………………………. Rostliny přijímají … a ………………….. Z přijatých anorganických látek vytvoří ………………. a …………………………..
Popiš obě buňky
ROSTLINNÁ BUŇKAŽIVOČIŠNÁ BUŇKA
pampeliska-kytka.jpg pampeliska-kytka.jpg l&id=237 l&id=237 ix/files/24%20fotosynt%C3%A9za.jpg ix/files/24%20fotosynt%C3%A9za.jpg zdarma.okamzite.eu/tmp/priroda-rostliny-7.jpg zdarma.okamzite.eu/tmp/priroda-rostliny-7.jpg