Grafický editor GIMP (4) a zase vrstvy - režimy krytí Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Grafický editor GIMP (5) použití režimu vrstev Součet „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Grafický editor GIMP (10)
Grafický editor GIMP (11) Ještě jednou si pohrajeme s filtrem mapování na objekt... „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Grafický editor GIMP (13)
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Grafický editor GIMP (3)
Grafický editor GIMP (11) Ještě jednou si pohrajeme s filtrem mapování na objekt. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Úpravy algebraických výrazů
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy
Grafický editor GIMP (8) Úpravy fotografií – aneb ne vždy se nám barevná fotografie podaří nebo se nám lépe hodí černobílá „Dostupné z Metodického portálu.
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy Grafický editor GIMP (14) „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Grafický editor GIMP (13)
Grafický editor GIMP (9)
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Grafický editor GIMP (1)
Grafický editor GIMP (10) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Grafický editor GIMP (12) Reliéf pomocí mapy vyvýšení, logo… „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Grafický editor GIMP (6)
Grafický editor GIMP (7)
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafický editor GIMP (2)
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (3)
Vzájemná poloha dvou kružnic
Grafický editor GIMP (2)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Převod na černobílou fotografii VY_32_INOVACE_GR_792.
Grafický editor GIMP (5) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Grafický editor GIMP (9)
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (2) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Grafický editor GIMP (12) Reliéf pomocí mapy vyvýšení, logo… Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Grafický editor GIMP (4) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  režimy krytí vrstev Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Grafický editor GIMP (3)  a zase vrstvy  použití masky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Grafický editor GIMP (6) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
PIXLR ‒ ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (5) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Grafický editor GIMP (7) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  úprava kácejících se linií, horizontu  klonovací razítko Dostupné z Metodického.
Grafický editor GIMP (2)
Grafický editor GIMP (13)
Grafický editor GIMP (3)
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
Základní úpravy barev v Adobe Photoshopu
Grafický editor GIMP (8)
Grafický editor GIMP (12)
Grafický editor GIMP (10)
Grafický editor GIMP (9)
Základní úpravy barev v Adobe Photoshopu
Grafický editor GIMP (5)
Grafický editor GIMP (6)
Histogram VY_32_INOVACE_GR_787.
Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk
Grafický editor GIMP (4)
Kreslíme vektorovou grafiku (2)
Grafický editor GIMP (5)
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Grafický editor GIMP (6)
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Transkript prezentace:

Grafický editor GIMP (4) a zase vrstvy - režimy krytí Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Vrstvy - režimy krytí - přehled • Režimy překrývání vrstev • v normálním režimu se vrstvy nijak neprolínají, pouze horní překrývá tu spodní • V dalších režimech dochází k různé míře průhlednosti bodů různých barev • Nastavení se provádí výběrem tlačítkem Režim v okně vrstev (platí vždy pro aktivní vrstvu - můžeme také kombinovat se stupněm krytí) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Ukázky režimů V následujících ukázkách budou použity tyto obrázky: Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Normální • Horní překrývá tu spodní s intenzitou podle nastaveného krytí Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“ Rozpouštění • Body s různým stupněm průhlednosti jsou nahrazovány tak, aby měly buď 100% průhlednost, nebo krytí. V obrázku tak vznikne barevný šum.

Násobení • Nejvíce se podobá překrývání fólií na projektoru. Bílá barva je průhledná a ostatní barvy se spolu kombinují (jejich hodnota se násobí) a ve výsledku ztmavují barvy spodní vrstvy. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“ Dělení • Dělení je opakem násobení, černá a tmavé odstíny se stávají průhlednými a světlé odstíny zintenzivňují barvy spodní vrstvy. V tomto případě je barva ve spodní vrstvě vynásobena hodnotou 256 a následně vydělena hodnotou barvy bodu horní vrstvy.

Závoj • V tomto režimu se černé body horní vrstvy stávají průhlednými a jsou nahrazeny body vrstvy spodní. Bílé body obou vrstev zase plně kryjí ať se pod či nad nimi nachází cokoliv. Šedé body jsou více či méně průhledné. Výsledkem je obecně světlejší obraz spodní vrstvy promítnutý do vrstvy horní. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Překrytí • Podobný režimu závoj. Horní vrstva ale ovlivňuje spodní, do které se promítne a výsledek je tmavší. Body mající 50% šedou barvu jsou v takovéto vrstvě považovány za průhledné. Tohoto režimu lze dobře využít například při tónování fotografií do různých odstínů Obrázek se umístí do nové vrstvy s tímto režimem a vrstvu pod ním vyplníte barvou tónování. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Zesvětlení a Ztmavení • Zesvětlení - barva bodů spodní vrstvy vynásobena hodnotou 256 a následně vydělena inverzní hodnotou barvy bodů horní vrstvy. Tímto způsobem vznikne jasnější obraz. Ztmavení působí opačně Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Tvrdé světlo, Měkké světlo • V tomto režimu se vrstva chová, jako by byla prosvětlována zespodu světlem a výsledkem toho je jasnější obraz s ostřejšími okraji (nebo naopak měkčí obraz...) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Extrakce a sloučení zrnitosti • Extrakce zrnitosti-snaha o vytvoření vrstvy, která bude obsahovat pouze filmové zrno. Naopak režim sloučení zrnitosti se snaží takto zvýrazněné zrno sloučit se spodní vrstvou (efektu přehnaného kontrastu a ostrosti fotografie, a to jeho aplikací na duplikát spodní vrstvy). Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“ Součet a rozdíl • Dochází k vzájemnému sčítání (resp. odečítání) jednotlivých složek (červené, zelené, modré) barvy takto nastavené vrstvy a vrstvy pod ní. (Například odečtením zelené barvy (0,255,0) od bílé (255,255,255) vznikne purpurová (255,0,255). Překročením hodnot 255 nebo 0 se tyto automaticky oříznou. Duplikací vrstvy a nastavením jejího režimu na součet se dá například snadno provést projasnění podexponované fotografie.

Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Odlišnost • Podobný výsledek jako v režimu Rozdíl. Odlišnost se od něj liší tím, že místo oříznutí hodnot, které po odečtu překračují limit, se tyto pouze uvedou s kladným znaménkem. Výsledkem je negativní obraz. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“ Pouze ztmavení a Pouze zesvětlení • Světlejší výsledek než u režimů násobení či dělení.. Výsledná barva se tvoří tak, že se z obou vrstev vyberou bud nejtmavší, nebo nejsvětlejší barevné složky RGB.(Například složením oranžové 255,112,17 a modré 15,207,255 je při ztmavení zelená 15,112,17. Při zesvětlení je výsledkem růžová 255,207,255)

Odstín • Umístíme-li nad obrázek vrstvu vyplněnou nějakou barvou a zvolíme u ní tento režim, dostane obrázek jemný barevný nádech Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Sytost • Místo hodnoty odstínu jako v předchozím si bere z aktuální vrstvy hodnotu sytosti. Zbylé dvě hodnoty (odstín, jas) jsou ze spodní vrstvy. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Barva • Tento režim mění hodnoty odstínu a sytosti.Body nižší vrstvy (které nejsou bílé, černé nebo v odstínech šedi) získávají hodnotu odstínu a sytosti z aktivní vrstvy. Tento režim lze využít pro obarvení nějakého obrázku do určité barvy. Oproti tónování pomocí režimu Překrytí se však zachovává bílá a černá barva a nahrazují se jen šedé odstíny. Aktivní vrstvou je v takovém případě vrstva vyplněná barvou a vrstva s obrázkem je pod ní. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Jas • Z aktivní vrstvy využívá pouze hodnoty Jas a hodnoty pro odstín a sytost barevného bodu získává z nižší vrstvy. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Úkol: • Na obrázcích barvy1.jpg, barvy2.jpg, barvy3.jpg (najdete na školním serveru) si vyzkoušejte režimy krytí vrstev - stáhněte si je do počítače, otevřete jako vrstvy a pak použijte některý z režimů a pozorujte,co to dělá s obrázkem. To samé pak zkuste s libovolnou fotografií. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“

Příště: Vrstvy - režimy krytí – praktický příklad Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Použitá literatura: VYBÍRAL, Josef. GIMP : Praktická uživatelská příručka. 2. aktualiz. vyd. Brno : Computer Press, a.s., s., CD. ISBN Použitá fotografie : autor © Jaroslav Zavadil LOGO Wilbera : Tuomas Kuosmanen (tigert.gimp.org/gimp)tigert.gimp.org/gimp „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.“