Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Na co bychom měli myslet při každém nákupu, chceme-li být šetrní k životnímu prostředí… Je tohle opravdu to hlavní? ? Uděláme si malý kvíz… (klikni)
REVITALIZACE PRAŽSKÉ TRŽNICE
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
BIO – výzkumná zpráva listopad Agenda •Cíle výzkumu •Technické parametry výzkumu •Hlavní zjištění – biopotraviny •Hlavní zjištění – komunikační.
TRENDY OBCHODU A NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ fakta o trhu a o spotřebitelích
VÝVOJ ČESKÉHO OBCHODU A OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Z d e n ě k S k á l a R e s e a r c h D i r e c t o r R e t a i l & S h o p p e r I N C O M A t i s k o v á.
1 Zdroj: GfK SIS, ČR 2001, n = respondentů Hypermarkety: Kvalitní zboží (34%) Blízko domova (26%) Tento obchod vyhovuje (24%) Nízké ceny (23%) Příjemné.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Průzkum: Čeští zákazníci neznají rizika nákupu spotřebního zboží.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Výsledky z exkluzivního výzkumu pro MMR – 1. pololetí 2008 Příjezdový cestovní ruch ČR Září 2008 / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Dopady CR na rezidenty, případová studie Lipno nad Vltavou Pavlína Kubů 1.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Zábavná matematika.
Výsledky šetření agentury STEM mezi prodejci tabákových výrobků, výsledky kontrolních nákupů Aliance Zákon 18 Únor 2009.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ A BIOPOTRAVINY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
UNIVERZITA KARLOVA, PRAHA PEDAGOGICKÁ FAKULTA STŘEDISKO VZDĚLÁVACÍ POLITIKY Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Památky 11/ Obsah Obsahstrana 2 Metodologiestrana 3 Cíle projektustrana 5 Památky – vyhodnocení 11/2011strana 7.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2012 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2012.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Real Estate Market 29. června Brand Commitment Měření oddanosti k nákupním centrům v Praze Terén – duben 2005.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Analýza financování přenesené a samostatné působnosti obcí a krajů v ČR Petr Toth koordinátor projektu Praha
semestrální práce z předmětu mab
Strategie značky a komunikace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_194.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
11 a TISKOVÁ KONFERENCE SOCR ČR A ICSC
Přednost početních operací
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Koncept farmářských prodejen
Úvod Proč studovat informatiku?
Budoucnost retailu? Pavlína Hajnová, Centers. Žijeme v zajetí vlastního světa …
Znalost a hodnocení ekologických nadací (Slovenská republika)
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Nakupuj na kole Jak spojit firmy s advokáty cyklistiky.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Budoucnost retailu?. Žijeme v zajetí vlastního světa …
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
České Budějovice, červen 2016
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
BIO – výzkumná zpráva listopad 2008.
Potenciál BIO potravin na českém trhu
Závěrečná zpráva projektu Karmelka
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové a čím je pro sociology zajímavá? Miroslav Joukl a Lucie Vítková, FF Univerzita Hradec Králové, Katedra.
Transkript prezentace:

Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci Cílem příspěvku je představit FT z pohledu jejich zákazníků. Marie SYROVÁTKOVÁ Jana SPILKOVÁ Lenka FENDRYCHOVÁ Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova v Praze Praha 2011

Zaměřeno na spotřebitele Co očekávají spotřebitelé od FT? Proč chodí lidé na FT? To znamená, že se budeme zabývat otázkou, co očekávají od FT spotřebitelé (zákazníci)... a kdo jsou lidé, kteří nakupují na FT? Těmito otázkami se zabýval výzkum, který jsme (s kolegyněmi) provedly v Praze na podzim 2010. Praha – Zbraslav Autor: Spilková, J. Jací lidé navštěvují FT? Praha – Vysočany Autor: Spilková, J.

Základní fakta o FT v Praze 39 trhů v Praze (v době provádění výzkumu zhruba polovina) převažují menší (19) a střední FT (16) polovina FT se koná v sobotu větší FT spíš v centru a vnitřním městě, menší FT ve vnějším městě a zázemí vnitřní město – víkend, vnější město – všední dny Nejprve si představme základní fakta o FT v Praze. Celkem v Praze na podzim 2011 39 trhů převažují menší trhy do 15 stánků a střední trhy do 40 stánků polovina všech trhů se koná v sobotu téměř 70 % trhů se koná jednou týdně (27) větší trhy se konají spíš v centru/vnitřním městě, ve vnějším městě/zázemí převažují menší trhy sobotní trhy převažují ve vnitřním městě, ve vnějším městě/zázemí se trhy konají častěji ve všední den ve vnitřním městě je největší variabilita z pohledu periodicity, ve vnějším městě a zázemí převažují týdenní trhy Zdroje: www.bioinfo.cz; www.vitalia.cz; www.nalok.cz

Informace o výzkumu léto a podzim 2010 13 farmářských trhů v Praze použité metody zúčastněné pozorování na FT dotazníkové šetření mezi zákazníky FT (424 respondentů) strukturované rozhovory s organizátory FT (19) Dostáváme se k výzkumu, který se pohledem zákazníků a spotřebitelů FT zabýval. Do výzkumu byla zahrnuta většina trhů, které v té době v Praze byly.

Které FT byly zahrnuty do výzkumu? typy FT FT velké FT ve vnitřním městě Dejvice, Jiřího z Poděbrad, Karlínské náměstí, Kubánské náměstí, Náplavka, Pankrác malé trhy v zázemí města Čakovice, Dolní Počernice, Suchdol, Uhříněves neurčité Klánovice, Vysočany, Holešovice Zde je přehled FT, které byly do výzkumu zahrnuty. kritéria: velikost FT, lokalita, den konání Praha – Vítězné náměstí Autor: Spilková, J. Praha – Letňany Autor: Spilková, J.

Kdo jsou zákazníci FT? dvoučlenné domácnosti 31 % Autor: Spilková, J. dvoučlenné domácnosti 31 % tříčlenné 27 %, čtyřčlenné 23 % singles: 12 % Kdo tedy jsou zákazníci FT? Můžeme jmenovat 2 hlavní skupiny, které navštěvují FT, a to jsou Tomu odpovídá věková struktura. dvoučlenné domácnosti – důchodci 3 a 4 členné – rodiny s dětmi singles (domácnosti jednotlivců) Nejčastějšími zákazníky jsou matky s dětmi a důchodci – hl. v rezidenčních oblastech Graf 1: Věková struktura respondentů Praha – Kubánské náměstí matky s dětmi a důchodci (hl. v rezidenčních oblastech ve všední dny) – dle výpovědí organizátorů Poznámka: věková struktura vzorku odpovídá pražské populaci

Zaměstnanecká struktura návštěvníků FT Z hlediska zaměstnanecké struktury/socioekonomického postavení zákazníků se na jednotlivých trzích situace liší. Na některých trzích výrazně převažují důchodci – Čakovice, Uhříněves. Naopak v centru města nakupují lidé s vyšším postavením v zaměstnání. Autor: Syrovátková, M. Zdroj: Ouředníček, Temelová 2009

Proč chodí lidé nakupovat na FT? Autor: Spilková, J. Graf 2: Důvody k návštěvě FT Posuňme se k otázce, proč chodí lidé nakupovat na FT? přes 2/3 lidí – čerstvost, chuť lokální produkce – místní výrobci, zboží není dováženo zdaleka, tzn. např. i je sklízeno zralé před rokem, kdy byl průzkum prováděn, lidé stále uváděli důvod „zvědavost“ Praha – Suchdol

Jaké další důvody lidé mají k návštěvě FT? Autor: Spilková, J. Graf 3: Další důvody („jiné“) k návštěvě FT Když se podrobněji podívám do té položky „jiné“, český výrobce, jiný sortiment – tzn. jinde se to koupit nedá Zároveň je vidět, že FT přináší i další – společenskou - hodnotu – zábava, nový trend, atmosféra Praha – Karlínské náměstí

Co si lidé myslí o FT? výsledky studie „Farmářské trhy – nový nákupní fenomén“ STEM/MARK (2011) 87 % Čechů zná FT. 29 % Čechů na FT nakupuje. „Na FT se prodávají pouze české výrobky českých prodejců“ (72 %). „Výrobky prodávané na FT jsou kvalitnější než zboží v běžných obchodech“ (71 %). „Výrobky prodávané na FT jsou zdravější než zboží v běžných obchodech“ (65 %). Když uděláme malou vsuvku a podíváme se, co o FT říkají jiné průzkumy trhu, tak průzkum společnosti stem/mark říká, že „Výrobky prodávané na FT jsou často zbytečně předražené“ (66 %). „Zboží prodávané na FT je stejné jako všude jinde“ (40 %). „Veškerý sortiment ovoce a zeleniny na FT je bio“ (29 %).

Jaké zboží lidé na FT nakupují? Graf 4: Jaký sortiment na FT kupujete? teď se podívejme na to, jaké zboží lidí na ft nakupují? V souladu s tím, že lidé chodí na FT, protože je tam zboží čerstvější a chutnější, nejčastěji lidé nakupují... Praha - Zbraslav Autor: Spilková, J.

Nákupní chování zákazníků FT Graf 5: Navštěvujete různé FT? Praha - Zbraslav Autor: Spilková, J. Graf 6: Jak často nakupujete na FT? Co se týče toho, jak jsou lidé věrní „svému“ trhu, či jak často navštěvují také jiné trhy, tak dvě třetiny lidí navštěvuje pouze jeden trh. A zároveň polovina lidí chodí na trh každý týden. Již před rokem měly FT své stálé/věrné zákazníky. Autor: Spilková, J. Praha – Vítězné náměstí

Nákupní chování zákazníků FT Graf 7: V jakém typu obchodu nakupujete ostatní potraviny? Ostatní nákupy dělají zákazníci v supermarketech a hypermarketech.

Nákupní chování zákazníků FT Graf 8: Dáváte přednost biopotravinám? Praha – Karlínské náměstí Když se podívám na vztah zákazníků k bio a fair trade, tak mezi zákazníky FT nepřevažují ti, kdo by upřednostňovali tento typ zboží. Zákazníci FT nejsou tímto směrem vyhranění. Autor: Spilková, J. Praha – Dolní Počernice Graf 9: Dáváte přednost výrobkům fair trade? Autor: Spilková, J.

Závěr různé typy FT a zákazníků FT v Praze různorodá sociodem. struktura zákazníků lepší chuť a čerstvost zboží, lokální původ pravidelní zákazníci FT lepší chuť a čerstvost zboží, lokální původ produktů (snaha o podporu místních producentů) NE bio ani fair trade Zákazníci FT neupřednostňují bio ani fair trade potraviny. FT mají své stálé, věrné zákazníky. Polovina respondentů navštěvuje FT pravidelně každý týden. 2/3 respondentů upřednostňují konkrétní FT. Praha – Dolní Počernice Autor: Spilková, J.

Zdroje dat Informační a vzdělávací program pro využití biotechnologií v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Http://www.bioinfo.cz. Nalok.cz. Http://nalok.cz. OUŘEDNÍČEK, M., TEMELOVÁ, J. (2009): Twenty years after socialism: the transformation of Pragueś inner structure. Studia Universitatis Babex-Bolyai, Sociologia, č. 54, s. 9-30. SPILKOVÁ, J., FENDRYCHOVÁ, L., SYROVÁTKOVÁ, M. (2011): Farmers markets in Prague. Agriculture and human values. (v recenzním řízení) STEM/MARK (2011): Farmářské trhy – nový nákupní fenomén. Http://www.simar.cz/assets/media/TZ_STEMMARK_farmarske_trhy.pdf. Staženo 5. 11. 2011. Vitalia.cz. Http://www.vitalia.cz.