Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

11 a TISKOVÁ KONFERENCE SOCR ČR A ICSC 3. 12. 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "11 a TISKOVÁ KONFERENCE SOCR ČR A ICSC 3. 12. 2014."— Transkript prezentace:

1 11 a TISKOVÁ KONFERENCE SOCR ČR A ICSC 3. 12. 2014

2 22 a CHTĚJÍ ČEŠI OMEZIT PRODEJNÍ DOBU? KOLIK ČECHŮ A JAK ČASTO NAKUPUJE O SVÁTCÍCH? CO ČEŠI O SVÁTCÍCH OBVYKLE NAKUPUJÍ? MÁ PODLE ČESKÝCH SPOTŘEBITELŮ STÁT URČOVAT, KDY MAJÍ MÍT OBCHODY OTEVŘENO? JAKÝ DOPAD MŮŽE MÍT LEGISLATIVNÍ OMEZENÍ PRODEJNÍ DOBY NA OBCHODNÍ CENTRA? JAKÉ BY BYLY EKONOMICKÉ DOPADY REGULACE?

3 33 a NA TISKOVÉ KONFERENCI VYSTUPUJÍ: MARTA NOVÁKOVÁ SVAZ OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČR JAN KUBÍČEK MEZINÁRODNÍ VÝBOR NÁKUPNÍCH CENTER ICSC TOMÁŠ DRTINA INCOMA GFK LIBOR DUPAL SDRUŽENÍ ČESKÝCH SPOTŘEBITELŮ

4 44 Výsledky výzkumu NÁZOR NAKUPUJÍCÍCH NA OMEZENÍ OTEVÍRACÍ DOBY TOMÁŠ DRTINA, INCOMA GFK Zpracovala INCOMA GfK pro a

5 55 Vývoj spokojenosti s nákupními podmínkami v Česku 19972011 prodejní doba5768 šíře sortimentu4052 cenová úroveň zboží1534 čerstvost a kvalita zboží3851 čistota v prodejně3950 SPOKOJENOST ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ S HLAVNÍM NÁKUPNÍM MÍSTEM POTRAVIN (% velmi spokojených s daným faktorem) 199119972011 prodejní doba939693 šíře sortimentu689188 cenová úroveň zboží246684 čerstvost a kvalita zboží709092 čistota v prodejně8990 SPOKOJENOST ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ S HLAVNÍM NÁKUPNÍM MÍSTEM POTRAVIN (% velmi + spíše spokojených s daným faktorem) Díky rozvoji obchodních ploch a nástupu moderních forem prodeje v posledních dvou dekádách se spokojenost českých zákazníků s nabídkou maloobchodu výrazně zvýšila. Zásluhu na tom mají i vysoká konkurence na obchodním trhu a rostoucí náročnost zákazníků, kteří nutí obchodníky k neustálému zlepšování. Ze sledovaných atributů vykazuje nejvyšší míru spokojenost českých domácností otevírací doba prodejen. Pramen: SHOPPING MONITOR 1997-2012 (INCOMA GfK)

6 66 Co by na případné omezení otevírací doby řekli zákazníci? Zeptali jsme se jich. realizátor: INCOMA GfK, s.r.o. velikost vzorku: N=1000 reprezentativní vzorek českých nakupujících (majících přístup k internetu, tj. téměř 90% českých domácností), sociodemografické a regionální kvóty metoda sběru dat: online, prostřednictvím tzv. CAWI (Computer Assisted Wireless Interviews) termín sběru dat: 10.-14.10.2014 realizátor: INCOMA GfK, s.r.o. velikost vzorku: N=1000 reprezentativní vzorek českých nakupujících (majících přístup k internetu, tj. téměř 90% českých domácností), sociodemografické a regionální kvóty metoda sběru dat: online, prostřednictvím tzv. CAWI (Computer Assisted Wireless Interviews) termín sběru dat: 10.-14.10.2014 Metodika

7 77 Nakupují Češi někdy v neděli nebo v den státního svátku? Drtivá většina českých domácností (přes 96%) někdy nakupuje v neděli nebo v den státního svátku, více než polovina dokonce často. N = 1000, všichni respondenti Nákupy o svátcích se týkají všech věkových kategorií, a to i věkové kategorie nad 55 let, u které jejich intenzita dle očekávání nejnižší. Intenzita mírně roste s příjmem a s velikostí sídla

8 88 Co je v těchto dnech (svátky, neděle) obvykle hlavním motivem jejich nákupu? Možnost nákupů v neděli či ve svátek spotřebitelům především zjednodušuje život. Hlavním motivem takových nákupů je totiž zpravidla doplnění toho, co doma chybí. Výrazným fenoménem jsou nicméně i větší nákupy potravin (30%) a různých nepotravinářských sortimentů. Každý sedmý vnímá tyto návštěvy jako formu trávení volného času. N = 965, lidé kteří nakupují v neděli či ve svátek

9 99 Má podle českých spotřebitelů stát určovat obchodníkům, kdy mají mít otevřeno a kdy ne? Podle dvou třetin nakupujících je věcí obchodníka, kdy chce mít otevřeno a stát mu do toho nemá co mluvit. Pětina nakupujících státní regulace podporuje, zbytku je to jedno. N = 1000, všichni respondenti Nejvýrazněji se proti zásahům státu do rozhodování o otevírací době stavějí lidé nad 55 let.

10 10 Nesouhlas s intervencí státu do rozhodování o otevírací době roste s úrovní příjmu nakupujících. Nejpatrnější je ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel. N = 1000, všichni respondenti Má podle českých spotřebitelů stát určovat obchodníkům, kdy mají mít otevřeno a kdy ne?

11 11 Vyhovuje lidem, že v České republice není otevírací doba obchodů regulovaná, a že mohou jít nakoupit kdy chtějí či potřebují? Více než polovina nakupujících je proti tomu, aby byly o svátcích "jejich" prodejny zavřené. N = 1000, všichni respondenti Proti zavření prodejen o svátcích jsou především nejmladší a nejstarší zákazníci (byť každá z těchto kategorií pro to může mít odlišné důvody).

12 12 Navštěvovali by Češi ve svátek nákupní centrum i v případě, kdy by všechny větší prodejny byly zavřené a zůstaly otevřené jen ty menší? Zavření velkých prodejen o svátcích by zásadním způsobem zasáhlo do provozu nákupních center – přineslo by pokles jejich návštěvnosti v tyto dny o více než polovinu – jen 29% ze současných návštěvníků by tam v tyto dny chodilo i nadále jako dřív – zbytek by nedorazil vůbec či případně méně často. N = 965, lidé kteří nakupují v neděli či ve svátek

13 13 Významnou redukci návštěv nákupních center o svátcích v případě zavření hlavních magnetů deklarují všechny kategorie populace. Nejvíce by v takovém případě návštěvy omezili zástupci věkové kategorie nad 55 let a obyvatelé největších měst. N = 965, lidé kteří nakupují v neděli či ve svátek Navštěvovali by Češi ve svátek nákupní centrum i v případě, kdy by všechny větší prodejny byly zavřené a zůstaly otevřené jen ty menší?

14 14 Navštívil/a byste ve svátek nákupní centrum i v případě, kdy by všechny větší prodejny byly zavřené a zůstaly otevřené jen ty menší? Nejvíce by návštěvy nákupních center omezili spotřebitelé s vyššími příjmy a lidé z velkých měst, tedy právě ti, kteří v centrech utrácejí nejvíc peněz. N = 965, lidé kteří nakupují v neděli či ve svátek

15 15 a DĚKUJEME ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "11 a TISKOVÁ KONFERENCE SOCR ČR A ICSC 3. 12. 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google