Realismus Realismus v umění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU –
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realistický román.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
47.1 Realismus a naturalismus
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Guy de Maupassant
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Evropský kritický realismus a naturalismus
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Mark Twain.
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Autor: Mgr. Hana Novotná
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

Realismus Realismus v umění

Realismus – umělecký a literární směr ve 2. pol. 19. stol. Z latinského realis = věcný, skutečný (realita = skutečnost) Společenská situace doby: rozmach přírodních a technických věd v Evropě ( Darwinova teorie, Pasteurovy lékařské objevy, vynález dynama, rychlý rozvoj železnic, vzestup průmyslové výroby) snaha uplatnit vědecké postupy i v literatuře

Literatura je chápána jako vědecká analýza společnosti Zásady realismu: Přesně zobrazit skutečnost, společnost a vnitřní život člověka Hlavní hrdina se vyvíjí Realismus zajímá současnost, ne minulost Dílo je analýzou společnosti, kritika nedostatků spol. Snaha uvádět nové výrazové prostředky – hovorový jazyk a nářečí

Výtvarné umění realismu Francie – Gustav Courbet (čti kurbé) 1819 - 1877

Setkání (Dobrý den, pane Courbete), 1854

Rusko – Ilja Repin Autoportrét, 1878 (Ruské národní muzeum, Petrohrad)

Záporožci píší dopis tureckému sultánu, 1880-91 (Ruské národní muzeum)

Čechy – Karel Purkyně český malíř, významný portrétista. Syn významného českého přírodovědce i malíře Jana Evangelisty Purkyně.

Hudba Francie – Georges Bizet opera Carmen aj. Itálie – Giuseppe Verdi (čti džusepe) opera Nabucco, Macbeth, La Traviata, Aida aj. Giacomo Puccini (čti džakomo pučíny) opery Tosca, Madame Butterfly aj.

Naturalismus je krajní směr realismu, snaha zachytit nezkreslenou realitu název je z latinského slova natura = příroda člověk je zobrazen jako výsledek vlivu prostředí a dědičnosti

Realismus ve světové literatuře

Francie Honoré de Balzac (1799 – 1850) zakladatel franc. realismu mladý venkovan, přišel do Paříže, aby dobyl slávu (na přání otce měl studovat práva) píše nejprve dobrodružné romány má dluhy, utíká před věřiteli po svatbě s polskou šlechtičnou umírá

Balzacův dům Zde žil Honoré de Balzac v letech 1840-1847 pod pseudonymem, aby unikl svým věřitelům.

Honoré de Balzac Ewelina Hańska (1825)

Dílo: cyklus Lidská komedie – 100 románů podává obraz franc. společnosti popisuje: různá prostředí postavy všech společenských vrstev touhu po moci a zisku pokrytectví, mamonářství

Ústřední trilogii Lidské komedie tvoří 3 romány: Otec Goriot Ztracené iluze Lesk a bída kurtizán ( kurtizána = prostitutka)

Titulní stránka románu Otec Goriot (1834)

Otec Goriot Smutný osud bohatého kupce, který provdal své dcery za šlechtice, rozdal jim majetek, ale dožívá svůj život opuštěn, protože se dcery za otce stydí Úkol: V čítance si přečtěte ukázku z díla Odpovězte na otázky 1, 2, 3, 6 za textem Posuďte lexikální (jazykové) prostředky v díle Doložte v ukázce slohové postupy autora

S osudem Goriota se prolíná příběh studenta Evžena Rastignaca S osudem Goriota se prolíná příběh studenta Evžena Rastignaca. Ten přichází do Paříže plný ctižádosti a snahy vyniknout. V honbě za penězi odhazuje všechny morální zábrany. Cit je považován za slabost. Román je označován jako encyklopedický podrobné popisy města, ulic a domů, zařízení bytu jazyk charakterizuje postavy a prostředí

Gustav Flaubert (čti flóbér) 1821 – 1880

psychologický román Paní Bovaryová příběh romanticky založené ženy, která nemůže nalézt ve všedním manželství s venkovským lékařem životní cíl autor u soudu obviněn: z ohrožení veřejné mravnosti ze zlehčování instituce manželství z urážky náboženského cítění

román Citová výchova láska Adriana Moreaua (čti moróa) k paní Arnouxové (čti arnúové) končí rozčarováním

Guy de Maupassant (čti gaj mópasán) 1850 - 1893

převažuje popis a vypravování povídka Kulička – nevěstka za persko-francouzské války zachrání cestující v dostavníku, když nabídne své tělo vojákům román Miláček – pařížský novinář využívá žen k rychlému vzestupu mistr povídky a novely

Naturalismus Emile Zola (1840 – 1902) při tvorbě románů chtěl postupovat přísně vědecky píše experimentální román Tereza Raquinová román Zabiják – z prostředí pařížských krčem, postavy dělníků a řemeslníků

Úkol: Přečtěte si z čítanky ukázku z románu Zabiják a odpovězte na otázky: Před čím Zola varuje? Kdo je zabijákem? Čím je určeno jednání lidí? Jaké typy postav uvedl autor do literatury? Čím vyvolává otřesné dojmy? Charakterizujte jazykové prostředky v textu. Které slohové postupy autor nejčastěji využívá? Označte vnitřní monolog.

Anglie Charles Dickens (čti dykyns) neradostné dětství otec ve vězení pro dlužníky ve 12 letech si sám vydělává na živobytí pracuje v ponurém prostředí s hrubými lidmi v dílně na výrobu leštidel na boty ve svých dílech se často zabývá osudy nešťastných dětí bez domova

Dílo: Romány: Oliver Twist David Copperfield Malá Dorritka Nadějné vyhlídky podávají obraz soudobé Anglie kritika chudobinců, vězení pro dlužníky, sociálních poměrů – práci dětí v továrnách

Úkol: Přečtěte si z čítanky ukázku z románu Oliver Twist a odpovězte na otázky 1, 2 za textem. Všimněte si stylistiky textu – doložte, že autor užívá dlouhá souvětí.

román Kronika Pickwickova klubu – vrchol tvorby, proslavil ho humoristické dílo vyniká vtipem lidový jazyk

Obálka prvního vydání Kroniky Pickwickova klubu z roku 1836

Rusko Nikolaj Vasiljevič Gogol

Revizor – satirická komedie, kritizuje hloupost, podlézavost, pokrytectví a úplatkářství lidí v ruském maloměstě hl. postava – úředníček Chlestakov – vychytralý podvodník Mrtvé duše – román o poměrech v nevolnickém Rusku Hlavní postava – statkář Čičikov kupuje „mrtvé duše“ nevolníků a bohatne na půdě, kterou za ně dostává zdarma.

Titulní strana románu Mrtvé duše, prvního vydání z roku 1842. Statkář Čičikov

Revizor – snímky ze Stavovského divadla

Úkol Přečtěte si z čítanky ukázku Gogolova Revizora a odpovězte na otázky za textem.

Ivan Sergejevič Turgeněv Lovcovy zápisky – povídky Lev Nikolajevič Tolstoj Vojna a mír – 4 dílný historický román z období napoleonských válek Anna Karenina – psychologický román Láska provdané Anny k mladému důstojníku Vronskému končí její sebevraždou autobiografický příběh autorova života, v němž odhaluje příběh vlastního manželství

L.N.Tolstoj – ruský filozof a spisovatel, představitel ruského realismu

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Zločin a trest – filozofický román Hlavní hrdina – student Raskolnikov zabije pro peníze stařenu, výčitky ho dovedou nakonec k přiznání

Bratři Karamazovi – román s námětem otcovraždy Ukázka jevištní adaptace: http://www.youtube.com/watch?v=KVizmtizvfk Idiot – román o zchudlém, ale ušlechtilém knížeti Myškinovi, který má kvůli svému dobrému srdci přezdívku idiot.

Anton Pavlovič Čechov dramata s kritikou ruské společnosti, emocionální, s autorovou účastí nad lidským osudem Višňový sad Racek Strýček Váňa Tři sestry

A.P.Čechov

Polsko Henrik Sienkiewicz (čti šinkijevič) Quo vadis – román z období Neronovy vlády ve starověkém Římě Křižáci – historický román Ohněm a mečem, Potopa, pan Wolodijowski – románová historická trilogie ze 17. stol.

Norsko Henrik Ibsen – dramata s kritikou měšťácké morálky Nora Hedda Gablerová Divoká kachna Peer Gynt – dramatická báseň

USA Mark Twain Dobrodružství Toma Sawyera (čti sojera) a Huckleberryho (čti haklberyho) Finna - podává obraz maloměšťáckého života americké společnosti, vypráví o zážitcích z dětství malého Toma - hovorový jazyk

Dům v Hannibalu, ve kterém Mark Twain vyrůstal Mark Twain v roce 1907

M. Twain – ilustrace ke knize