Geodézie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Geodézie.
Advertisements

Měření na mapách.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
STABILIZACE A SIGNALIZACE MĚŘICKÝCH BODŮ
Katastr nemovitostí.
Aktuální Státní mapové dílo
4. Přesnost měření a vytyčování vodorovných a zenitových úhlů II
24. Obsah katastru nemovitostí a jeho uspořádání
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
Matematika a její využití v geografii
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Obor: Geodézie a katastr nemovitostí
Geometrická podstata map
Geodézie v pozemním stavitelství
Problematika zavedení věcného břemene do KN
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
Činnost odboru centrální dokumentace v rámci SŽG Praha
Mapa.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Vznik map.
Zákon č. 344/1992 Sb. o katastru nemovitostí České republiky
Kartografie.
Registrační číslo projektu
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Mapa – obraz Země Mapa = zmenšený obraz planety Země.
MAPA A JEJÍ OBSAH.
Kartografie a topografie
Prezentace na téma - Obsah map
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Měřítko plánu a mapy.
MAPY.
Stavebnictví Geodézie Vytyčení stavby (STA27) Ing. Zdeněk Pšeja.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
8. Prostorové vytyčovací sítě - Běžně se polohová a výšková složka určuje odděleně (obzvláště při vyšších požadavcích na přesnost). -Souřadnicový systém.
DRUHY MAP.
Kartografie Láďa Mráz.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_GEODETICKÉ PRÁCE NA STAVBÁCH 2_Z1
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
KATASTR NEMOVITOSTÍ. Je soubor údajů o nemovitostech v ČR, který zahrnuje jejich soupis a popis a jejich polohové a geometrické určení. Tvoří ucelený,
GIS - geografické informační systémy Jednotlivé části GIS jsou zobrazeny ve vrstvách a z nich se skládá výsledná mapa. …je na počítačích založený informační.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_02_TVORBA MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Jaro 2012 Monika RUSNÁKOVÁ Hana KOČOVÁ 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 10 TEMA: Mapy – zobrazení povrchu Země.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
úvod a kartografická zobrazení
Mapa – obraz Země Mapa = zmenšený obraz planety Země.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Geografická kartografie
Geografická kartografie
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Opakování - mapy Vyber z uvedených slov 3 a vytvoř z nich definici
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Geodézie

Co je to geodézie? je to věda, která se zabývá měřením zemského tělesa geodézií se zabývá geodet = zeměměřič (český název, v dnešní době se používá méně) V dnešní době mají geodeti možnost pracovat s moderními a velmi přesnými přístroji

Poznáte geodeta? geodeta nejčastěji potkáte na stavbách, např. budov, dálnic nebo rodinných domků nejlépe ho poznáte podle speciálních přístrojů, které při své práci používá

Co používá geodet? Totální stanice Jeden ze základních přístrojů geodeta Geodet pomocí něj měří vzdálenosti a úhly → tím určuje vzájemnou geometrickou polohu měřených objektů Tyto přístroje dokáží měřit délku do vzdálenosti až 3 km s milimetrovou přesností Přístroj funguje tak, že měří do tzv. odrazného hranolu → tento hranol drží asistent

Hranol přidržuje asistent u rohu budovy, která se zaměřuje. Paprsek (neviditelný) se odrazí od odrazného hranolu zpět do přístroje. Hranol přidržuje asistent u rohu budovy, která se zaměřuje.

Nivelační přístroj Používá se pro měření výškových rozdílů Geodet opět stojí za přístrojem, asistent tentokrát nedrží odrazný hranol, ale nivelační lať Tento přístroj se využívá například při stavbě domu ve svahu, kdy je potřeba postavit vodorovné základy

Přijímač GPS Pomocí příjmu signálu z družic určuje souřadnice polohy měřeného místa Funguje na podobném principu jako GPS navigace v autě nebo v mobilu, je však mnohem přesnější (a také cena těchto přístrojů je mnohem vyšší, pohybuje se od 200 tisíc korun nahoru)

Jaké máme druhy map? Katastrální Topografické Obecně zeměpisné Tématické Fyzicko-geografické Politicko-administrativní

Měřítko mapy Měřítko udává poměr mezi délkou na mapě a odpovídající délkou na zemském povrchu Každá mapa má měřítko Pokud je měřítko mapy 1 : 100 000, pak je 1 cm na mapě ve skutečnosti 100 000 cm, to je 1000 m a to je 1 km Měřítko může být zobrazené graficky nebo číselně → Dá se zobrazit Země na mapě aby neměla zkreslení? Nedá, čím větší území znázorňujeme, tím větší vzniká zkreslení. 0 5 km 1: 100 000 (1 cm odpovídá 1 km)

Mapy velkého měřítka a plány V zeměpise do měřítka 1: 200 000 V geodézii jen do 1:10 000 Zobrazují tak malou plochu, že se na ni zakřivení zemského povrchu neprojeví. Podávají zmenšený ale téměř nezkreslený obraz Země. Př. Katastrální mapa Mapy středního měřítka V zeměpise od 1: 200 000 do 1: 1 000 000 V geodézii od 1:10 000 do 200 000 Zobrazují větší území, na němž se zakřivení zemského povrchu projevuje, ale jenom nepatrně. Př. mapa České republiky Mapy malého měřítka V zeměpise nad 1: 1 000 000 V geodézii nad 1:200 000 Zobrazují rozsáhlá území, mapy států, světadílů nebo celé Země. Zakřivení zemského povrchu se projevuje výrazně. Proto mají značné zkreslení

Obsah mapy Výškopis Popis Polohopis Zobrazení výškové členitosti území Na mapách se nejčastěji zobrazuje pomocí vrstevnic nebo pomocí barevných odstínů jednotlivých vrstev Vrstevnice jsou spojnice míst se stejnou nadmořskou výškou Zahrnuje informace o území na mapě (např. název města, řeky) Zobrazuje vodorovnou členitost území Polohopis tvoří komunikace, vodní toky, vodní plochy, sídla, lesní plochy, zemědělsky využívané plochy atd.

Výškový profil trasy cyklisty Pohled z boku → čím větší kopec, tím víc vrstevnic cyklista projede Trasa v mapě Pohled zhora na mapu

Co dělá geodet? Mezi hlavní úkoly geodeta patří: Vytyčování hranic pozemků a staveb (vyměření v terénu podle údajů z katastrální mapy) Zaměření a vyhotovení geometrického plánu (podklad s vyměřeným objektem/pozemkem pro katastrální mapu) Vytyčení stavby před realizací (polohopis, výškopis) Umisťování měřičských značek Tvorba podkladů pro katastrální mapy Zaměřování inženýrských sítí (kanalizace, vodovod, plyn aj.) Toto je jen část z pracovní náplně geodeta, ne každý geodet také provádí všechny tyto činnosti, může se zaměřovat jen na některé → Jak to vypadá v praxi?

Kde přesně mám postavit plot kolem mého pozemku? Katastrální mapa Kde přesně mám postavit plot kolem mého pozemku? Geodet podle katastrální mapy pomocí měřících přístrojů přesně vytyčí hranice pozemku v terénu (do rohů pozemku dá např. dřevěné kůly) Majitel pozemku teď ví, kde je jeho pozemek a kde je pozemek souseda

Mám plány na dům. Kde ho mám začít stavět? V situačních plánech domu je zakresleno kde má dům na pozemku přesně stát Aby dělníci mohli vykopat základy je zde opět potřeba geodet, který polohu domu přesně vyměří

Dům je postaven. Co dál? Aby mohl být dům zkolaudován, je nutné, aby byl zakreslen do katastrální mapy a zapsán v katastru nemovitostí To je opět úkol pro geodeta, který zaměří skutečnou polohu domu. Zakreslí ji do tzv. geometrického plánu a předá katastrálnímu úřadu, kde budovu vyznačí do katastrální mapy a zapíší do katastru nemovitostí

Jak probíhá zaměření budovy? Dům při pohledu zepředu (z ulice) Jak probíhá zaměření budovy? Dům při pohledu ze zahrady

Prázdná parcela v katastrální mapě Dům v ní není zatím zakreslen Není tedy ani zapsán v katastru nemovitostí)

Spojnice zaměřených rohů se zakreslí do katastrální mapy Zaměření orientace Zaměření souřadnic GPS přijímač Určí souřadnice bodu Stanovisko 2 Spojnice zaměřených rohů se zakreslí do katastrální mapy Totální stanice Zaměří rohy budovy Zaměření rohu budovy Asistent s odrazovým hranolem Zaměření souřadnic Zaměření orientace Stanovisko 1

Zdroje:

Prezentaci vytvořil Ing. Jiří Slivka, geodet. Prezentace je určena pro podporu výuky témat z oblasti stavebnictví nebo geodézie a katastru nemovitostí na základních školách. Vytvořeno v rámci projektu „STAGE 14“, reg. číslo CZ.1.07/1.1.24/02.0109, za finanční podpory Evropského sociálního fondu a rozpočtu České republiky. Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko