Extreme sport´s Když se řekne extrémní sport, většině se vybaví ty s přípojkou "ing" - například zorbing, kiteboarding, rafting či freediving. Anebo i parašutismus či lezení po ledu, ale co třeba takový motokros nebo Freestyle motokros? Motokros, který je mi velmi blízký je právě to téma, které jsem si vybrala pro svou dnešní prezentaci…
FREESTYLE MOTOCROSS
Motokros Motokros je sport, který je pro mnohé trochu neznámý. Všichni, kteří myslí, že jsou v životě věci důležitější, mají pravdu. Pouze žijeme ne v době, kdy se lovili mamuti, ne v době válek, ale v době, kdy jsme obklopeni technikou, kdy máme hojnost, na kterou si můžeme v případech, že chceme, dosáhnout. Samozřejmě v životě se dá jenom pracovat, starat se o rodinu, věnovat se kultuře, sportu … nebo dělat sport, který vás živí nebo váš živí oblast toho sportu. K čemu se člověk v životě rozhodne, je podmíněno lidským okolím, člověkem, který mě nebo já jeho zaujal i blízkostí sportoviště, kulturního stánku…. V případě většiny našich dobrých motokrosových jezdců je v blízkosti někdo, kdo sám také závodí (ať už z rodiny nebo blízkých kamarádů), hned vedle domu mají motokrosovou dráhu… Na začátku - v dětství je to hra a hrou má zůstat, to bych chtěla tento svůj názor jasně říci. Pro motocross platí základní pravidlo, že nejdříve se člověk naučí technice ježdění a potom začne pracovat na své tělesné schránce a ne naopak , ale platí, že bez minimální fyzické přípravy nejde nic….. Pro lidičky, kteří nemají představu, co je motocross, tak je to nejnáročnější motocyklová disciplína, protože jezdec jede na 100 kg těžkém motocyklu, s ním pracuje v zatáčkách, na skocích při tepu srdce okolo 180-190 a není neobvyklé i přes 200 a to v kategorii Junior až po dobu 20minut, na 40minut v kategorii Senior a tuto dobu 2krát, plus tréninky a u velkých závodů k tomu navíc sobotní kvalifikace. Někdy se říká Profi, ale profesionál je člověk, který to má jako povolání, a také se tímto živí. To je ale přes vysokou náročnost u málo českých jezdců tento případ.
MX tratě Tratě, na kterých se jezdci pohybují, jsou vždy nezpevněné, od písku, měkké až po tvrdé s kamením. To co se v posledních letech rozvinulo, je neskutečné množství skoků, samozřejmě umělých, a různé kombinace, které jsou pro diváky atraktivní, ale pro jezdce velice náročné ba nebezpečné, a když jsi člověk představí například skokovou kombinaci na motokrosové trati v Lokti, tzv. „cesta“, kde se zranilo neskutečné množství jezdců, a nikdo nic nezměnil, tak je to na pováženou, zeptejme se, proč .
Motocykly Motocykly jsou kapitolou sama pro sebe. Kdysi dávno se začínalo na jednoduché 2-taktní technice, a dnes se na této technice v mládežnickém věku také začíná. Ale seniorské skupiny obsadily už pouze motocykly 4-taktní, které jsou podstatně složitější. Kategorie 450 není náročná na údržbu (myšleno úpravy motoru, o to je důležitější podvozek motocyklu), ale na fyzickou přípravu a styl jízdy, kde divoký styl dost často končí pádem. Proto se hodně lidí diví, že o tuto královskou třídu není zájem, ale pominu-li špatnou fyzickou kondici jezdce nebo i menší postavu jezdce, vše začíná v útlém věku, kde výsledek je přednější než výkon v návaznosti na techniku jízdy a styl jízdy, kde to je na dlouho něco špatného předělat…. Ta druhá menší kategorie 250 zase 4-taktní je určitě s menším výkonem a lehčím motocyklem jednoduší, i když jezdec musí jet razantněji, aby eliminoval menší výkon než u stoje velkého. Ten největší problém je výkon, kde se sériovým strojem není šance na přední místa v národních mistrovstvích, natož v Mistrovstvích Evropy nebo Mistrovství světa. Úprava motocyklu obnáší vysoké finanční náklady, které se jen tak nevrátí, používají se proto legální, ale i ilegální způsoby.