DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Opakování Mezopotámie
Historická období a historické prameny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvoj rodové společnosti
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobilka 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
VY_32_INOVACE_01_CJL_001_Zrn
Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Bezručova 293, Rožnov pod Radhoštěm STAROVĚKÉ STAVITELSTVÍ Autor: Mgr. Jana Valchářová Vytvořeno: červen 2013.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:
Starověká Mezopotámie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
6.ročník Starověk.
Mezopotámie Jakub Šetka.
Starověká Mezopotámie
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Umění Mezopotámie MgA. Lukáš Psík
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Život mezi řekami Mezopotámie.
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám. 1594/16, 664 51 Šlapanice www.zsslapanice.cz MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Mezopotámie DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL VY_32_INOVACE_Bk_03-07_D-6 autor Markéta Bokorová vzdělávací oblast: předmět: ročník: Člověk a společnost Dějepis 6. ZŠ Šlapanice 2012 – 2013

Mezopotámie

Mezopotámie Starověký stát v JZ Asii, který vznikl mezi řekami Eufrat a Tigris (současné státy Irák, Sýrie). Toto území už známe z pravěku jako oblast tzv. „úrodného půlměsíce“, kde se vyvinulo zemědělství. V Mezopotámii existovalo několik říší: Sumerská, Akkadská, Babylonská, Asyrská

Mezopotámie – červený puntík

Kultura v Mezopotámii Využívali říční záplavy a stavěli zavlažovací zařízení. Vymysleli číslice a klínové písmo. Zapisovalo se na vlhké hliněné destičky seříznutým rákosem (vpichy mají tvar klínu). Úkol: Nakreslete si ke klínovému písmu jeden řádek jako ukázku.

Kultura v Mezopotámii Počátky astronomie, geometrie, první kalendář (12 měsíců), výborní stavitelé – stavby zikkuraty (stupňovité věže sloužící jako svatyně). Úkol: Nakresli zikkurat. Vznikla první literární památka – Epos o Gilgamešovi (nesmrtelnost člověka spočívá v jeho skutcích).

Významní panovníci Chammurapi Sepsal první zákoník (byl vytesán do kamene), kde platilo pravidlo „oko za oko, zub za zub“. Nabukadnezar II. Za něj nastal největší rozkvět říše. Nechal postavit pro svou ženu Semiramidiny zahrady. Známá města: Ur, Uruk, Lagaš, Babylon, Aššur

Chammurapiho zákoník

Významné stavby Mezopotámie Ištařina brána v Babylonu (muzeum Berlín) Babylónská věž (biblický mýtus) – neexistuje Semiramidiny zahrady (div světa) – neexistují zikkurat v Uru

Ištařina brána

Babylónská věž

Semiramidiny zahrady

zikkurat v Uru

Test na závěr 1. Která řeka nepatří k Mezopotámii? Indus Eufrat Tigris 2. Který stát dnes není na území bývalé Mezopotámie? Irák Albánie Sýrie 3. Co se vyvinulo v Mezopotámii? řemeslo zemědělství tkalcovství

Test na závěr 4. Jaké písmo měli v Mezopotámii? hieroglyfy klínové obrázkové 5. Na co psali? papír pergamen hliněné destičky 6. Jak se jmenují stupňovité stavby v Mezopotámii? pyramidy zikkuraty katakomby

Test na závěr 7. Jak se jmenoval panovník, který vydal první zákoník? Nabukadnezar II. Chammurapi Gilgameš 8. Co to znamená „oko za oko, zub za zub“? pravidlo směnného obchodu odplata za špatný čin starověká dětská hra 9. Která památka ještě dnes stojí na území bývalé Mezopotámie? zikkurat v Uru Semiramidiny zahrady Ištařina brána

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Babylonlion.JPG detail Ištařiny brány AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie.cz [online]. [cit. 27.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Babylonlion.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Gate_of_Nimrud_(Metropolitan_Museum).jpg Nimrudova brána ROSEMANIOS. Wikipedie.cz [online]. [cit. 27.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/The_Gate_of_Nimrud_%28Metropolitan_Museum%29.jpg Mandelová, H. a kol. Pravěk Starověk Dějepisné atlasy pro ZŠ. Kartografie Praha a.s. Praha. 1995. str. 20 mapa starověkých států http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cuneiform_script.jpg klínové písmo CHRISO. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Cuneiform_script.jpg http://myty.info/image/2007080004/zikkurat.jpg zikkurat (kresba) AUTOR NEUVEDEN. http://myty.info [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://myty.info/image/2007080004/zikkurat.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Code-de-Hammurabi-1.jpg Chammurapiho zákoník RAMA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Code-de-Hammurabi-1.jpg

Zdroje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Code-de-Hammurabi-2.jpg Chammurapiho zákoník (detail) RAMA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Code-de-Hammurabi-2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Pergamonmuseum_Ishtartor_06.jpg Ištařina brána AUTORT NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Pergamonmuseum_Ishtartor_06.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pieter_Bruegel_the_Elder_-_The_Tower_of_Babel_(Vienna)_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg Babylónská věž AUTORT NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Pieter_Bruegel_the_Elder_-_The_Tower_of_Babel_%28Vienna%29_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Ogrody_semiramidy.jpg Semiramidiny zahrady AUTORT NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Ogrody_semiramidy.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Ancient_ziggurat_at_Ali_Air_Base_Iraq_2005.jpg zikkurat v Uru HARDNFAST. Wikipedia.en [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Ancient_ziggurat_at_Ali_Air_Base_Iraq_2005

Informace pro učitele Prezentace slouží ke 2 vyučovacím hodinám o Mezopotámii. Propiska dole vpravo je symbol pro zápis. Ostatní slouží jen jako doplňková informace. Prezentace obsahuje test na ověření učiva. Prezentace obsahuje na závěr doplňovací zápis pro zohledňované žáky.

Zápis pro zohledňované Mezopotámie Starověký stát v JZ Asii, který vznikl mezi řekami ______________a ___________ (současné státy Irák, Sýrie). Toto území už známe z pravěku jako oblast tzv. „úrodného půlměsíce“, kde ____________________________________________. V Mezopotámii existovalo několik říší: Sumerská, Akkadská, Babylonská, Asyrská.   Kultura v Mezopotámii Využívali říční záplavy a stavěli ___________________________________. Vymysleli _____________ a _____________________________________. Zapisovalo se na vlhké __________________________ _______________________________________________________________ (vpichy mají tvar klínu). Počátky astronomie, geometrie, první kalendář (12 měsíců), výborní stavitelé – stavby ____________________ (stupňovité věže sloužící jako svatyně). Vznikla první literární památka – _______________________________________ (nesmrtelnost člověka spočívá v jeho skutcích). Významní panovníci ________________________ Sepsal první ____________________ (byl vytesán do kamene), kde platilo pravidlo „oko za oko, zub za zub“.   Za něj nastal největší rozkvět říše. Nechal postavit pro svou ženu _______________________________________. Známá města: Ur, Uruk, Lagaš, Babylon, Aššur Významné stavby Mezopotámie Ištařina brána v Babylonu Babylónská věž (biblický mýtus) – neexistuje Semiramidiny zahrady (div světa) – neexistují zikkurat v Uru