01 Tepelnémotory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př.5.10-Energie v životním prostředí-prezentace
Advertisements

VY_06_ Vla5_7p PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tepelné stroje a motory Sadi Carnot (1796 – 1832)
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
VY_32_INOVACE_16_Parní stroj a továrny
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Digitální učební materiál
Spalovací motory vznětové
Grantový projekt multimediální výuky
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Elektronická učebnice – II
Pístové spalovací motory
Digitální učební materiál
Proudový motor Izakovičová Pavla Mančíková Lucie Pálková Tereza
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Parní stroj a spalovací motory
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Tepelné motory.
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Tepelná elektrárna.
Rozdělení motorů Parní motry
VY_V/2_INOVACE_05_Příklady elektráren
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Tepelné motory. Struktura prezentace úvod pokus otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Spalovací Motory Benzínové
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Klady a zápory parní energie: Zápory: 1)výsledná účinnost 5% – 15% energie Klady: 1 ) vysokou spolehlivostí a schopností práce 2)nevadí přetížení.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Historie Spalovacích motorů
Tepelné motory.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
TEPELNÉ MOTORY.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Tepelné motory Autor: Mgr. Alena Víchová
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
TEPELNÉ MOTORY.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci.
Mgr. Jan Ptáčník – Fyzika - Tercie
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Tepelné motory - proudové a raketové motory
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Tepelné motory.
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Transkript prezentace:

01 Tepelnémotory

Jsou to zařízení která přeměňují teplo na mechanickou energii spálením paliva (benzín, nafta, plyn) Druhy tepelných motorů: Parní stroje Parní turbíny Spalovací motory Reaktivní motory

1. Parní stroje pro pohon parních lokomotiv 01 pro pohon parních lokomotiv pohání je pára vyrobená mimo motor

Princip parního stroje – nepsat, nemalovat 02

2. Parní turbíny pro pohon generátorů v elektrárnách 03 pro pohon generátorů v elektrárnách - pohání je pára vyrobená mimo motor

3. Spalovací motory 04

jsou to nejrozšířenější tepelné motory pohání je teplo ze spáleného benzínu, nafty nebo plynu pohání motocykly, automobily a různé malé stroje (sekačky na trávu, motorové pily, křovinořezy,…)

3. Reaktivní motory pro pohon tryskových letadel, raket a raketoplánů plyny vzniklé spálením paliva tryskají vysokou rychlostí z motoru a tím uvádí stroj do pohybu

- tryskový motor 05

- raketový motor 07 06

- raketoplán

Víte kdo to byl a kde žil: Konstantin Ciolkovskij Sergej Koroljov Werner von Braun Zakladatel raketové teorie V roce 1903 publikoval práci Výzkum světových prostorů reaktivními přístroji (Issledovanije mirovych prostranstv reaktivnymi priborami), která je základem teorie raket. Vytvořil teoretické modely kapalinového motoru, navrhl jaké chemické látky jsou nejvýhodnější, popsal chování a pohyb raket jako těles s proměnlivou hmotností a rozpracoval teorii vícestupňových raket. Po Velké říjnové socialistické revoluci mu byla přiznána doživotní penze jako velkému průkopníkovi nových myšlenek. Roku 1932 převzal Rudý řád práce za celoživotní zásluhy, a v Moskvě se s ním několikrát setkal i S. P. Koroljov, pozdější hlavní konstruktér sovětské kosmonautiky. V roce 1935 odkázal ve své poslední vůli všechny své studie sovětské zemi. Na 1. máje téhož roku slyšely miliony sovětských lidí jeho rozhlasový projev: Věřím, že již moji spoluobčané se stanou svědky první cesty za hranice atmosféry ..." Hlavní raketový projektant SSSR Hlavní raketový projektant Sergej Koroljov (uprostřed). V letech 1950 až 1960, v období vesmírných závodů mezi USA a SSSR, byl vedoucím konstruktérem sovětského raketového výzkumu. Na rozdíl od svého amerického protějšku, Wernhera von Brauna byla jeho klíčová úloha v sovětském vesmírném programu přísně utajena až do jeho smrti v roce 1966 na následky věznění. V období práce na vesmírných projektech byl znám jen pod označením „hlavní projektant“. Pod jeho dohledem se uskutečnily rané úspěchy vesmírných programů Sputnik, Vostok, Voschod a rakety R-7. Stal se akademikem v Akademii věd SSSR. Pod jeho vedením začal, v rámci vesmírných závodů s USA, Sovětský svaz pracovat na pilotovaném letu k Měsíci. Ten se však již v SSSR neuskutečnil. V roce 1966 Koroljov nečekaně zemřel při chirurgickém zákroku. Urna s jeho popelem byla uložena u Kremelské zdi na Rudém náměstí v Moskvě. 3. Hlavní raketový projektant USA Jelikož byla V-2 zbraní, kterou Spojenci nedisponovali, stala se brzy předmětem jejich zájmů. Na konci války Sověti i Američané zabavili jako válečnou kořist dokumentaci k výrobě rakety, hotové či částečně připravené rakety a pozatýkali i příslušníky raketového týmu. S těmito zajatci nebylo zacházeno jako s válečnými zajatci, ale bylo jim převážně umožněno pracovat dále na programu a na vývoji nových a silnějších raket v naprostém utajení. Ještě před obsazením raketového komplexu Spojenci, navrhl von Braun, že se vzdá Američanům do zajetí i s přední pětistovkou vědců,[10] společně s plány a testovacími prototypy. Nevybral si Američany náhodou, ale čistě prakticky, neboť byli kromě SSSR jedinými, kdo měli dostatek kapitálu na raketový výzkum. Rozhodl se tedy v ukradeném vlaku převézt svůj tým přes válkou poničené Německo do amerického zajetí. Po jeho zajetí bylo okamžitě Peenemünde prozkoumáno Američany a bylo odvezeno na 100 raket V-2 do Ameriky a komplex byl po prozkoumání vyhozen dvěma explozemi do vzduchu, aby Sověti nemohli získat další informace. Těm se však podařilo zajmout část vědců von Brauna. 20. června 1945 byl schválen přesun von Brauna do Ameriky. Přesunut byl jako část vojenské operace s názvem Project Paperclip. Spolu s ním byl transportován i jeho raketový tým z území poraženého Německa na americkou základnu Fort Bliss v Texasu. 14 let po Druhé světové válce von Braun pracoval pro Armádu Spojených států na výrobě balistických raket, které byly zpočátku testovány v Novém Mexiku. Zde bylo vypuštěno téměř 70 raket V-2. V roce 1950 se von Braunův tým přesunul do Redstone Arsenal nedaleko Huntsville v Alabamě, kde pracoval na vývoji armádní balistické střely středního dosahu, později známé jako PGM-11 Redstone. V roce 1956 byla pod von Braunovým vedením založena agentura ABMA (Army Ballistic Missile Agency), kde pokračovali práce na raketách Redstone. Na základě střely Redstone byla postavena raketa Jupiter-C, jejíž další modifikací vznikla raketa Juno I, která vynesla první americký satelit Explorer I. Tento úspěch von Braunova týmu vrátil USA sebedůvěru a podnítil další kosmický výzkum. Na úspěch Juno I navázal von Braun vývojem Juno II, která byla postavena na základě rakety PGM-19 Jupiter. V roce 1960 přešel jeho raketový výzkumný tým z Army Ballistic Missile Agency pod správu nově vzniklé civilní agentury NASA, pro kterou později sestrojil raketu Saturn V, která například mimo jiné pomohla Američanům dobýt Měsíc (viz Program Apollo). Německý vědec se stal ve Spojených státech v 50. letech dvacátého století jedním z prominentů. V roce 1970 byl požádán agenturou NASA, aby se přestěhoval do Washingtonu, kde měl řídit práce na stavbách raket, ale na postu působil jen dva roky. Poté se rozhodl odejít pracovat do Fairchild Industries of Germantown v Marylandu. Wernher von Braun zemřel v Alexandrii ve Virginii 16. června 1977 ve věku 65 let. Byl pohřben na místním Ivy Hillside Cemetery.

Otázky Na jakém principu pracují tepelné motory Vyjmenuj 4 druhy tepelných motorů Kde se používal parní stroj a co ho pohánělo Kde se používají parní turbíny a co je pohání Co pohání spalovací motory a kde se používají

Autorská práva 01 parní stroj – animace http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_engine_in_action.gif 02 parní stroj – foto http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SwanningtonEngine_01.jpg 03 parní turbína http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wirnik_turbiny_parowej_ORP_Wicher.jpg 04 spalovací motor – animace http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:4-Stroke-Engine.gif 05 tryskový motor http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jet_engine.svg 06 raketový motor I http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:020408_STS110_Atlantis_launch.jpg 07 raketový motor II a Werner von Braun http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:S-IC_engines_and_Von_Braun.jpg 08 raketoplán http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:STS-114_launch.jpg