Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 9 Název Ernest_Hemingway Klíčová slova ztracená generace, morální kvality člověka Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity výklad, samostatná (skupinová) práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 1, 62 MB Zdroje viz Použité zdroje
Český jazyk 9 Ernest Hemingway Teplice, Koperníkova 2592 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011
Ernest Hemingway *1899 (USA Illinois) – †1961 (USA Idaho) americký spisovatel jeden z předních představitelů tzv. „ztracené generace“ nositel Nobelovy ceny
Život vyrůstal v rodině lékaře otec v něm svým příkladem brzy vzbudil lásku k přírodě, lovu a sportu hrál na violoncello, ale i boxoval již na střední škole se projevil jeho literární talent, stává se už tehdy reportérem a snaží se i psát (verše, povídky a sloupky do novin) mladý Hemingway
Odchod do války rok po studiích (v r. 1918) vstupuje do Červeného kříže a je poslán na italskou frontu zde pracuje jako ošetřovatel byl těžce raněn po rekonvalescenci v Miláně se vrací do USA po válce působí jako zahraniční zpravodaj v Evropě ( žije v Paříži + má velkou zálibu v býčích zápasech ve Španělsku ) stále více se věnoval literatuře (psaní) stává se členem skupiny amerických intelektuálů v Paříži „Ztracené generace“ s nástupem fašismu se u něj prohlubuje lidské cítění, které se promítá do jeho děl Hemingway v uniformě (Miláno 1918)
s vypuknutím Občanské války v r s vypuknutím Občanské války v r. 1936 pracuje ve Španělsku jako válečný reportér v r. 1940 se stěhuje na Kubu, kde tráví většinu 2. světové války a nalézá konečně svůj pravý domov ke konci války se vrací do Evropy, kde s americkými jednotkami osvobozuje Paříž po válce nějakou dobu žije v Benátkách, cestuje po Africe (lov lvů, rybaření) poté se vrací na Kubu, kde žije s přestávkami posledních 20 let života
Závěr života ke konci života se jeho zdravotní stav začíná zhoršovat (po stránce fyzické i psychické) trpí depresemi, halucinacemi a bludy v roce 1960 - hospitalizován na psychiatrické klinice po propuštění – snaha vrátit se ke psaní, ale bezvýsledně v r. 1961 spáchá (pravděpodobně) sebevraždu (zastřelil se puškou) nezanechal po sobě žádný dopis na vysvětlenou, proto bývá jeho smrt také vysvětlována jako nehoda při čištění pušky
Literární činnost většina jeho děl byla ovlivněna osobními zážitky hlavně tedy válkou a zážitky z ní své hrdiny stavěl do nebezpečí (které i on sám často vyhledával) tito hrdinové pak ve vypjatých situacích prokazovali čest a odvahu postavy jeho děl bývají často muži, kteří vedou nebezpečný způsob života (vojáci, rybáři, lovci, toreadoři)
Dílo: Psal: ROMÁNY NOVELY POVÍDKY + jednu divadelní hru Hemingway při psaní
Nejznámější romány: „Sbohem armádo“ ( 1929 ) román s autobiografickými prvky (vychází ze svých skutečných prožitků ve válce) příběh tragické lásky mezi americkým vojákem a britskou zdravotní sestrou v době 1. svět. války dílo poukazuje hlavně na cynismus vojáků a jejich vyřazení ze společnosti román byl r. 1932 a poté hned r. 1957 zfilmován
„Komu zvoní hrana“ ( 1940 ) román z období španělské občanské války hlavní hrdina-americký dobrovolník ve španělské válce Robert Jordan je typický hemingwayovský hrdina – mužný, přemýšlivý, s touhou po pravdě, snahou žít důstojně a svobodně ve světě násilí, zla a smrti příběh tragické lásky mezi hlavní postavou - Jordanem a Marií (dcerou tamějšího republikánského starosty) Jordan nakonec umírá
Nejznámější novela „Stařec a moře“ (1952) Stručný děj: děj příběhu je zasazen do kubánské vesnice – 40. léta 20. stol. hlavním hrdinou je starý kubánský rybář Santiago po mnoha neúspěšných lovech na moři (jezdil lovit s malým chlapcem) se tentokrát vydává na moře úplně sám uloví obrovskou rybu, se kterou zápasí dva dny a teprve pak se mu podaří ji harpunovat a přivázat k lodi tímto životním úlovkem je zcela vyčerpaný a vysílený uvažuje, co s rybou udělá a jak se bude mít dobře mrtvou rybu však napadnou žraloci stařec už nemá sílu s nimi bojovat a rybu ubránit domů se vrátí pouze s kostrou ryby
Smysl novely: oslava věčného zápasu člověka s přírodou + oslava lidské statečnosti Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout = vyhrál svůj boj s rybou hlavní postava je člověk silných morálních kvalit je houževnatý, neúnavný, nebojácný, je fyzicky i duševně velmi silný je hrdý na svou práci a ochotný bojovat až do posledních sil pro dobrou věc je ochoten obětovat i svůj život
Nobelova cena novela Stařec a moře (1952) vzbudila největší ohlas ze všech Hemingwayových děl v r. 1954 byl za ni oceněn Nobelovou cenou slavnostního ceremoniálu ve Stockholmu se však autor pro svůj špatný zdravotní stav nezúčastnil v krátkém textu, který přečetl americký velvyslanec, napsal: „Psaní, ve svém nejlepším případě, je osamělý život.“
Co sis z dnešní hodiny zapamatoval Co sis z dnešní hodiny zapamatoval? (Vyber z následujících možností správnou odpověď – někde je více možností) 1. Hemingway byl: 5. Většina jeho děl jsou: a) Kubánec a) básnické sbírky, romány, povídky b) Američan b) divadelní hry, povídky, pohádky c) Ital c) romány, povídky, novely 2. Hemingway patří do skupiny: 6. Ve svých dílech většinou čerpá: a) prokletých básníků a) z vyprávění svého dědečka b) anarchistických buřičů b) z vlastních prožitků c) Ztracené generace c) ze své fantazie 3. H. působil jako ošetřovatel ČK: 7. Nobelovu cenu obdržel za dílo: a) v Itálii a) Sbohem, armádo b) ve Španělsku b) Stařec a moře c) na Kubě c) Komu zvoní hrana 4. H. měl rád: 8. O zážitcích z 1. svět. války píše v díle: a) nebezpečí a) Komu zvoní hrana b) přírodu b) Sbohem, armádo c) lov a rybolov c) Stařec a moře d) válku
Správné odpovědi: 1 b) 5 c) 2 c) 6 b) 3 a) 7 b) 4 a), b), c) 8 b)
Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje str. 3 – 14 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů str. 15 – 16 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (samostatná práce nebo práce v malých skupinkách) + následná kontrola str. 17 + 18 metodické poznámky, zdroje
Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway http://cs.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway http://bashosroad.outlawpoetry.com/ernest-hemingway/ernest-hemingway/haiku/ http://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway http://www.counterweights.ca/2009/03/hemingway/ http://www.topzine.cz/ernest-hemingway-vola-hrana-zvoni-tobe http://www.bookfan.eu/kniha/30225/Sbohem-armado http://www.barnesandnoble.com/c/ernest-hemingway http://www.hemingwaytoursandsafaris.com/hemingway.html http://liberallifestyles.com/?p=19280 http://life.ihned.cz/c1-52211860-padesat-let-bez-hemingwaye-2-cervence-1961-neprezil-svou-sebevrazdu-velky-spisovatel