Pablo Picasso - španělský malíř a sochař, je jednou z nejvýznamnějších osobností umění 20. století. Společně s Georgesem Braquem je považován za zakladatele.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Josef Čapek.
Advertisements

Osobnosti Chyšecka Antonín Šít.
BOHUMIL MATĚJÍČEK Osobnosti Chyšecka.
KUBISMUS a Pablo Picasso.
ALFONS MUCHA To není ale jenom Slovanská epopej, to jsou i fotografie, šperky, známky, bankovky, porcelán, sklo, potisk látek, vitráže, plakáty, reklamní.
ALFONS MUCHA To není ale jenom Slovanská epopej, to jsou i fotografie, šperky, známky, bankovky, porcelán, sklo, potisk látek, vitráže, plakáty, reklamní.
Jan Jakub Hartmann Alegorie vody
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KUBISMUS.
Anotace Žáci se seznámí s životem a dílem Mikoláše Alše, jeho typickými kresbami, ilustracemi… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci.
Bratři Čapkové.
Karel Čapek.
Romantismus.
Mám rád historii, velmi často se k ní vracím. Také se velmi rád dívám na historická díla dřívějších umělců, která neskonale obdivuji a všechna mi mají.
Karolina Světlá 8. ročník.
Antoine Henri Becquerel
Jan Werich Jiří Voskovec
Antonín Slavíček 16. května 1870 – 1. února 1910.
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vincent van Gogh ŽIVOT Nizozemský malíř a kreslíř Byl jednou z největších osobností světového výtvarného umění a je dnes pravděpodobně.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Umělecké směry 19. století
William Turner William Turner ( ) o jeho životě je známo jen málo, názory se různí a biografická pojednání si odporují jeho charakter.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
ÚHEL POHLEDU.
Vojtěch Hynais.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
KUBISMUS.
Nela Sováková, Johana Černá
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Pablo Picasso Busta Ženy s kloboukem Dora „kubismus”
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Jan Neruda - dílo.
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
„Moudré ucho neposlouchá, co hloupá huba povídá.“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vy_12_Inovace_Český jazyk_Literatura Život a dílo Mikuláše Dačického Z Heslova Základní škola a Mateřská škola Chvalkovice, okres Náchod Autor: Mgr.
KUBISMUS Metelková Surov.
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
KUBISMUS.
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

Pablo Picasso - španělský malíř a sochař, je jednou z nejvýznamnějších osobností umění 20. století. Společně s Georgesem Braquem je považován za zakladatele kubismu. Odhaduje se, že Picasso vytvořil asi 13 500 obrazů a skic, 100 000 rytin a tisků, 34 000 ilustrací a 300 skulptur a keramických děl.

Život Pablo Picasso se narodil v Málaze ve Španělsku. Picassův otec, José Ruiz, byl malířem, jehož specialitou bylo realistické zobrazení ptáků a který byl většinu svého života profesorem umění na škole řemesel a kurátorem v muzeu. Picasso už jako chlapec prokazoval vášeň i cit pro kresbu.Otec Picassa vyučoval různým technikám, např. kresbě a olejové malbě. Studoval na Akademii umění v Madridu, ale studia nedokončil a po roce ji opustil.Po studiích v Madridu se vydal do Paříže, centra umění v Evropě. V Paříži bydlel s Maxem Jacobem (novinář a básník), který mu pomohl naučit se francouzsky. Prošli spolu časy chudoby a beznaděje, hodně z Picassova díla se v té době muselo spálit kvůli teplu. V roce 1918 si Picasso vzal balerínu Olgu Chochlovou, která mu představila život ve vyšších vrstvách společnosti. Měli spolu syna Paula, ze kterého se později stal motocyklový závodník a také řidič svého otce. Picasso se s Chochlovou často hádal. Ona si trvala na společenském chování, zatímco on měl spíše sklony k chování bohémskému. V roce 1927 Picasso poznal sedmnáctiletou Marie-Thérèse Walterovou a začal si s ní tajnou aféru. Jeho manželství s Chochlovou brzy skončilo rozloučením. Rozvod Picasso nechtěl, protože podle francouzského práva by Chochlové připadla polovina jeho majetku. Zůstali tedy svoji až do roku 1955, kdy Chochlová zemřela. Picasso dlouho pokračoval ve vztahu s Walterovou a měl s ní dceru, kterou pojmenoval Maia. Marie-Thérèse po zbytek života žila v naději, že si ji Picasso jednou vezme, oběsila se 4 roky po jeho smrti. Další Picassovou láskou byla Jacqueline Roque, která pracovala v hrnčířské dílně Madoura, kde Picasso vytvářel a maloval keramiku. Vzal si ji roku 1961 a byli spolu až do konce Picassova života. Picasso byl známá osobnost a lidé se zajímali jak o jeho dílo, tak o jeho osobní život. Byl všestranným umělcem, dokonce účinkoval i ve filmu, například se objevil ve filmu Jeana Cocteaua Orfeova závěť. Pokaždé, když se Picasso objevil ve filmu, hrál sám sebe. Pablo Picasso zemřel 8. dubna 1973 v Mougins ve Francii během oběda s přáteli. Jeho poslední slova byla „Připijte si na mě, na mé zdraví, víte, že já už pít nemohu.“ Byl pochován na zahradě zámku Vauvenargues.

Picassovo dílo Picassovo dílo se řadí do několika období: Před rokem 1901 Modré období Růžové období Africké období Analytický kubismus Syntetický kubismus Klasicismus a surrealismus

Před rokem 1901 Picasso se začal učit u svého otce před rokem 1890. V roce 1893 se z jeho děl vytrácí jakási mladistvost a můžeme říci, že právě tímto rokem začíná kariéra Picassa jako malíře. Akademický realismus, dobře patrný na jeho dílech z poloviny 90. let 19. století, můžeme vidět např. na obraze První přijímání z roku 1896. Jedná se o velký obraz, na kterém je Picassova sestra Lola. V roce 1897 namaloval několik obrazů, které byly ovlivněny symbolismem. Byly to krajiny vyvedené v nepřírodních fialových a zelených tónech. Poté následovalo období, které je někdy nazýváno jako modernistické (léta 1899–1900). Picasso znal díla Rossettiho, Steinlena, Toulouse-Lautreca a Muncha, ale působila na něj i tvorba starých mistrů, jako byl například El Greco. Např. obraz Žena s cigaretou (vpravo)

Modré období V modrém období (1901–1904) tvořil Picasso tmavé obrazy vyvedené v modrých a modrozelených barvách, pouze zřídka použil teplejší barvy. Není jisté, kdy přesně toto Picassovo období začalo. Je možné, že se tak stalo ve Španělsku na jaře 1901 nebo v Paříži ve druhé polovině toho roku. Strohá barevnost a smutné náměty (prostitutka, žebrák) mohou mít za příčinu Picassovu cestu po Španělsku a také sebevraždu jeho přítele Carlose Casagemase. Od podzimu roku 1901 vytvořil několik posmrtných portrétů Casagemase a v roce 1903 namaloval temný alegorický obraz La Vie – Život (obrázek vpravo) Stejná nálada panuje i na rytině s názvem Skromný pokrm z roku 1904, na které je žena a slepý muž, oba jsou vyhublí a sedí u skoro prázdného stolu. Téma slepoty se v Picassových obrazech tohoto období objevuje častěji. Další časté téma jsou umělci, akrobati a harlekýni. Harlekýn – obvykle vyobrazený v oblečení se čtvercovým vzorem – se stal Picassovým osobním symbolem.

Africké období Na začátku Picassova afrického období (léta 1907–1909) stojí dvě postavy na obraze Avignonské slečny (vpravo), které byly inspirovány předměty přivezenými z Afriky. Nápady vzniklé v tomto období vedou přímo k následujícímu období – kubismu.

Růžové období Pro růžové období (léta 1905–1907) je charakteristický veselejší nádech s oranžovými a růžovými barvami. Opět se zde často objevuje harlekýn. V roce 1904 se Picasso seznámil s Fernande Olivierovou. Vztah s ní a také vliv francouzských malířů se značně podepsaly na Picassově tvorbě. Pablo Picasso: Chlapec s dýmkou

Analytický kubismus Analytický kubismus (léta 1909–1912) je styl, který Picasso vytvořil společně s Braquem. Obrazy obou umělců byly v té době temné, vyvedené v hnědých barvách. Oba umělci malovali věci tak, jako by byly viděny z více úhlů najednou. Obrazy Picassa a Braqua z té doby jsou si velice podobné.

Syntetický kubismus Syntetický kubismus (léta 1912–1919) je dalším stupněm kubismu. Umělec na obraz lepí i kusy papíru – často tapety nebo noviny. Jednalo se o první použití koláže v umění.

Klasicismus a surrealismus Po První světové válce tvořil Picasso v neoklasicistním stylu. Tento „návrat k pořádku“ je viditelný v tvorbě mnoha umělců 20. let 20. století. Picassovy obrazy a kresby z té doby připomínají díla Ingrese. V 30. letech 20. století vystřídal harlekýna jako hlavní motiv Picassových obrazů minotaurus. To, že Picasso používal motiv minotaura, můžeme zčásti přičíst jeho kontaktu se surrealisty, kteří minotaura často používali jako svůj symbol. U Picassa ho můžeme najít např. v obraze Guernica. Je to jeden z jeho nejznámějších obrazů. Zobrazuje bombardování španělského města Guernica Němci.