Model živ. Cyklu IS. • Jak je uvedeno na obrázku, celý proces je členěn na čtyři fáze pojmenované • „iniciace", „konstrukce", „dodání" a „provoz". Každá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Harmonogram implementace IS v běžné praxi - informatika ZMVS.
Stručný úvod do UML.
1IT PVY Klasifikace programového vybavení Ing. Jiří Šilhán.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Česká pojišťovna a. s. Veletrh Den firem.
Projektové řízení Modul č.1.
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Facility management ČSN EN
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR MS_P01.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Výběr informačního systému Karel Jaborník
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Semestrální práce z předmětu Projektový management
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Simon, Štancl, Vajdl, Valenta.  Sunnysoft mControl je komplexní řešení pro kontrolu a správu firemních PDA zařízení. Jde o nový produkt na trhu přinášející.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
Operační systémy.
Plán testů Tým FelPay. Testování a kvalita obecně Přispívá ke správné funkci systému Přispívá ke správné funkci systému Snižuje finanční a časové ztráty.
Under-Licensing Proč se zabývat správou softwarových licencí? (softwarovým managementem)
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Modelování a simulace MAS_02
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Programové vybavení počítače
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Dokumentace informačního systému
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Komplexní produktivní údržba (TPM)
1 Průběh implementace IS Přehled jednotlivých etap.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
2. Životní cyklus a procesy projektu
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Metodika řízení projektů
Helios Orange - Implementace systému
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Seminář č.20 - Příprava lékáren na ePreskripci a poskytování údajů o vydaných LP Roman Slowioczek,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Konference Informatika XVI./2005, Svratka Studijní systém z pohledu systémového integrátora Ing. Jitka Šedá
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Management a řízení hotelu
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Tradiční metody vývoje softwaru
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Transkript prezentace:

Model živ. Cyklu IS

• Jak je uvedeno na obrázku, celý proces je členěn na čtyři fáze pojmenované • „iniciace", „konstrukce", „dodání" a „provoz". Každá z fází se skládá ze dvou • až čtyř dílčích procesů.

• Čtyři hlavní fáze by se měly provádět sekvenčně po sobě. Protože na konci každé fáze dochází ke změnám týmů a platforem, tak je doporučováno aby manažer projektu neopomněl svolat pracovní setkání, kde prezentuje dosavadní postup projektu, provede kontrolu dokumentace a dalších dosud vytvořených výstupů a seznámí pracovní skupinu s novými členy týmu. Dílčí procesy uvnitř fází je možné provádět opakovaně – iterativně nebo evolučně. Tento model v sobě kombinuje výhody všech hlavních přístupů: Umožňuje plánování a projektování ve velkém (= celý projekt) a zároveň se nebrání experimentování v malém (= uvnitř fází).

Iniciace • Proces iniciace (initiation) slouží k zajištění všech přípravných prací, nezbytných k zahájení tvorby software. Jeho cílem je připravit vše potřebné k ahájení projektu. Skládá se z procesů: • a) Definice požadavků (define requirements). Prvotní sběr požadavků na nový systém, ke kterému dochází na zahajovací schůzce účastníků projektu. • b) Příprava manažerské dokumentace (prepare management documents). Příprava plánu čerpání zdrojů a časového plánu celého projektu. Ten zahrnuje požadavky na kapacity, technické a finanční zdroje včetně sestavení časového harmonogramu řešení. • c) Příprava infrastruktury (prepare infrastructure). Je to příprava podkladů, informačních zdrojů, případně i instalace dílčích systémů, které budou potřeba pro tvorbu systému. • d) Proces zmocnění či narovnání (justify). Dílčí proces, během kterého je třeba vypracovat rizika celého projektu, právního zabezpečení a počítačové bezpečnosti. Zároveň by zde mělo dojít k nalezení alternativ řešení a výběru optimální varianty. Během této fáze se také může na základě zjištěných okolností rozhodnout systém neimplementovat.

Konstrukce • Proces konstrukce (construct) slouží k vytvoření požadovaného systému. Vlastní tvorba začíná teprve v této fázi. Vzhledem ke specifickým vlastnostem objektového software se předpokládá iterativní opakování těchto fází, protože zde může až v rámci prvotní implementace docházet ke zpřesnění a správnému pochopení zadání. Počet iterací se pohybuje okolo 2 až 3: • a) Modelování (model). Dílčí proces, ve kterém dochází k podrobné definici zadání a úplnému získání podkladových materiálů. Během tohoto procesu by měly být modelovány a vyzkoušeny (simulovány) cílové uživatelské procesy. Vše by mělo být dokumentováno. • b) Sestavování (program). Proces, kdy dojde k vytvoření (naprogramování) vlastního software. Tento podproces se odehrává na vývojové platformě. Kromě samotného software by měla být pro potřeby budoucích úprav a oprav vytvořena systémová dokumentace. Zároveň by měla být zahájena práce na uživatelské dokumentaci. • c) Testy v malém (tests in small). Proces, který slouží k prověření funkčnosti. Tento podproces se odehrává na testovací (nikoli provozní) platformě a účastní se ho speciálně určení členové vývojového týmu, tedy nikoliv skuteční uživatelé a na vývoji nezúčastnění zadavatelé. • d) Generalizace (generalize). Proces, kde dojde k optimalizaci vytvořeného software, jeho podrobnému dokumentování a identifikaci potenciálně znovupoužitelných a nahraditelných artefaktů. Tato „úklidová" fáze si neklade za cíl vylepšení funkčnosti vytvářeného systému, ale jeho rozčlenění po technické stránce. Bez tohoto pořádku, který je nutné do systému vnést, jsou pozdější úpravy, opravy, rozšiřování nebo opakované využití při tvorbě dalších programů komplikované.

Dodání • Proces dodání (deliver) slouží k uvedení nového systému do provozu na provozní platformě. Tvoří jej dílčí procesy, které mohou běžet i souběžně. • a) Vydání (release) je proces, který zajišťuje přechod na provozní platformu, řešení problémů s instalací na této platformě a přípravu provozní infrastruktury. Jeho součástí jsou i podpůrné a pomocné činnosti, jako na příklad zveřejnění systému koncovým uživatelům (propagace) a organizace nezbytných zaškolení, vydání příruček atp. • b) Testy ve velkém (tests in large) jsou testy, prováděné zástupci cílových uživatelů. • c) Přepracování (rework) je opravný proces, který reaguje na výsledky testů. Je podobný konstrukci v malém, ale probíhá na provozní platformě. Nejde tu jenom o software, může obsahovat zásahy nebo změny do dokumentace atd. • d) Zhodnocení projektu (assessment) je závěrečný proces pracovního týmu a týmu projektové kanceláře, který slouží k jejich vnitřním potřebám. Je okamžik, kdy je možno poučit se z chyb, ocenit iniciativu účastníků, zhodnotit rizika, kvalitu, vyhodnotit metriky apod. Výsledky, alespoň rámcové, by měly být zveřejněny a vždy archivovány.

Provoz • Proces provoz pokrývá časový úsek používání systému v praxi. Jeho součástí • jsou dva dílčí procesy: • a) Podpora (support), která reprezentuje množinu aktivit, prováděných v týmu „help desku". Jedná se o různé rady uživatelům, týkající se ovládání a instalace systému, péče o průběžné doškolování a zaškolování (např. nově příchozích uživatelů, kteří nebyli zaškoleni). Dále sem patří řešení problémů, spojených s poruchami hardware, případně sběr podnětů, vedoucích ke zlepšení chodu systému. • b) Údržba (maintenance), které představuje operativní odstraňování chyb v systému. Zde je důležité rozlišit alespoň podněty ke zlepšení systému, který je plně funkční, a hlášení chyb, které nedovolují pokračovat v chodu systému nebo chyb, které ovlivňují chod systému nesprávným způsobem.Manažer projektu by se měl také postarat v průběhu projektu o řádné zajištění kvality. Jako jednoduchý a účinný prostředek jsou doporučovány kontrolní seznamy (check-lists), kterými lze ověřovat, zda můžeme příslušnou fázi zahájit, zda vykonáváme co je právě potřeba a nebo zda můžeme fázi prohlásit za ukončenou.