Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :
Téma vyučovací hodiny : „ Skener “ ( 2h) „ Skener “ ( 2h) Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor Vzdělávací obor: Zájmový kroužek Třída: 7. ročník Vyučující: Mgr. Zbyněk Šostý Datum: listopad 2005
Zdroje informací [1] [2] [3] [4] [5]
S k e n e r y SSSSkener je zařízení, které převádí předlohu (kniha, časopis, fotografie,...) do počítače, kde jej uloží buď jako obrázek nebo jako text.
Vlastnosti skeneru R R R Rozlišení (udáváno v dpi) ani barevná hloubka není pro kvalitu skeneru přímo rozhodující. VVVVětší vliv má optický systém (CCD skenery), kde záleží na přesnosti umístění zrcadel, kvalitě čočky a dalších parametrech.
Užití skeneru pořizování elektronických dokumentů příprava podkladů pro DTP (Desk Top Publishing - počítačová sazba) kopírování elektronická archivace dokumentů faxování snímání diapozitivů OCR (Optical Character Recognity, optické rozpoznávání znaků) - převod naskenovaného obrázku textu do dále použitelné (editovatelné) podoby
podle provedení Rozdělení skenerů podle provedení ruční skener tužkový - umožňují snímání textu po řádcích (výtahy z knih, tabulek apod.)
podle provedení Rozdělení skenerů podle provedení plošné, stolní rotační, bubnové - pro profesionální použití filmové - pro snímání kinofilmů a diapozitivů
podle provedení Rozdělení skenerů podle provedení kombinované, multifunkční zařízení průtahové, průchozí → faxy
Připojení skeneru k PC Nejběžnější připojení : Paralelní port - pomalý (asi 4 Mb/s) - většinou jen jeden pro skener i tiskárnu USB - Universal Serial Bus - dnes nejběžnější - rychlost od 1,5 do 12 Mb/s SCSI (SCSI II,..) rychlejší přenos dat nutnost zakoupit spolu se skenerem SCSI řadič vysoké pořizovací náklady
Princip snímání Scaner zachytává světlo odražené od předlohy ležící na skle, pod kterým projíždí lampa spolu se snímacím zařízením. Světlocitlivý snímač přemění odražené světlo na elektrické signály. Barva vzniká posíláním světla přes 3 barevné filtry: červená, zelená, modrá. Vzniká rastrový obrázek tvořený body (pixely).
Rozlišení skeneru Udává se v jednotkách dpi (dot per inch) neboli v bodech na palec. Většinou jsou skenery konstruované tak, aby vertikální rozlišení bylo dvakrát větší než horizontální (tzn. že je skener 1200×2400 dpi a ne naopak).
Převod dat z fyzické formy (papíru) do formy počítačové (digitální ) Pokud budeme mít jako vstupní médium papír, můžeme se setkat s následujícími typy vstupních dat: Pokud budeme mít jako vstupní médium papír, můžeme se setkat s následujícími typy vstupních dat:
fotografie jsou většinou barevné, obsahují mnoho jemných kontur a odstínů, obrazy, malby, jsou opět většinou barevné, obsahují však pouze několik zřetelných barev, pérovky jsou specifické černobílé kresby s jasnými obrysy a črty, technický výkres, projekt bývá podobný pérovkám, obsahuje někdy i několik barev a text, text bývá psaný nebo tištěný s velmi různou úrovní zřetelnosti a tisku.
Výstup z procesu digitalizace Výstupem z procesu digitalizace jsou tyto tři typy informací: Výstupem z procesu digitalizace jsou tyto tři typy informací: vektorový formát dat pro technické a jiné přesné výkresy rastrový formát pro různé obrázky a grafy text kódovaný v různých tabulkách ASCII nebo podobně
Úkoly Vyhledej na Internetu různé typy skenerů a vytvoř tabulku v EXCELU. Vyhledej různá multifunkční zařízení, která jsou využitelná v domácnosti, škole, firmě. Jaký skener máte v PC učebně ? Jaké vlastnosti má skener v PC učebně ?
Hodnocení vyučovací hodiny Možnost přizpůsobit rozsah učiva znalostem žáků. Stálá aktuálnost. Prezentace je možno průběžně doplňovat. Klady Zápory Klady Zápory
Poznámky k prezentaci Prezentace je zpracována na 2 vyučovací hodiny. Vyučující může pomocí Internetu ukázat další typy skenerů. V další hodině by mělo navazovat učivo, kde žáci již pracují se skenerem. Odučeno ve skupině, kde žáci mají zájem o danou problematiku ( 7. – 8. ročník)