EVROPSKÁ BAROKNÍ LITERATURA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr. Michal Oblouk
PEDRO CALDERÓN DE LA BARCA (1600 – 1681) španělský dramatik a básník, významná postava vrcholného baroka narodil se v rodině tajemníka královské španělské pokladny studoval na univerzitě v Salamance, poté vstoupil na 12 let do vojska r. 1636 ho král Filip IV. jmenoval dvorním básníkem a rytířem v 50 letech vstoupil do kláštera a studoval teologii, po vysvěcení se stal dvorním kaplanem autor 120 her a 80 aktovek dílo: ŽIVOT JE SEN – nábožensko-filozofické veršované drama o 3 jednáních, otázky smyslu života a svobody člověka VELKÉ DIVADLO SVĚTA, SOUDCE ZALAMEJSKÝ - dramata
TORQUATO TASSO (1544 – 1595) italský básník byl synem dvořana a básníka po studiích filozofie a rétoriky působil jako dvořan trpěl duševní chorobou, její projevy ho dokonce dovedly až k uvěznění po propuštění putoval po italských městech, pobýval u šlechtických přátel a v klášterech dílo: OSVOBOZENÝ JERUZALÉM – nábožensko-hrdinská epopej, téma křížové výpravy (obléhání Jeruzaléma na přelomu 11. a 12. století)
JOHN DONNE (1572 – 1631) PÍSNĚ A SONETY – milostná lyrika anglický kněz a básník, hlavní představitel metafyzické poezie narodil se v rodině katolického obchodníka se železem studoval na Oxfordu a Cambridgi, konvertoval k protestantismu r. 1615 se stal anglikánským knězem, o 2 roky později mu zemřela manželka při porodu jejich dvanáctého dítěte r. 1621 se stal děkanem v katedrále sv. Pavla dílo: PÍSNĚ A SONETY – milostná lyrika SVATÉ SONETY – duchovní poezie
JOHN MILTON (1608 – 1674) anglický básník narodil se v zámožné rodině notáře a hudebního skladatele připravoval se ke kariéře anglikánského duchovního, a tak studoval na Cambridgi za anglické revoluce byl jejím mluvčím, byl stoupencem a rádcem O. Cromwella po popravě krále Karla I. byl povolán do vlády jako sekretář pro cizí jazyky, v důsledku vysilující práce oslepl po obnovení monarchie (r. 1660) byl krátce vězněn, avšak na přímluvu přátel propuštěn a dožil v ústraní byl třikrát ženatý dílo: ZTRACENÝ RÁJ – duchovně filozofický epos, biblické téma (příběh vyhnání Adama a Evy z ráje)
HANS JACOB CHRISTOFFEL VON GRIMMELSHAUSEN (1621 – 1676) německý spisovatel, autor pikareskních románů (forma dobrodružného románu) a novel, v nichž zobrazil život prostého lidu a hrůzy třicetileté války pocházel z řemeslnické rodiny zúčastnil se bojů třicetileté války, ačkoliv neměl vzdělání, stal se vojenským písařem po skončení války konvertoval ke katolicismu, stal se majitelem hostince a rychtářem v bádenském městě Renchen dílo: DOBRODRUŽNÝ SIMPLICIUS SIMPLICISSIMUS – 6dílný barokní satirický román, obraz hrůz třicetileté války z pohledu naivního prosťáčka, utíká z domova před vojáky, je vychováván poustevníkem, prochází válčící Evropou, s odporem se odvrací od světa a volí poustevnický život
DALŠÍ PŘEDSTAVITELÉ LUÍS DE GÓNGORA Y ARGOTE (1561 – 1627) – španělský básník ANDREAS GRYPHIUS (1616 – 1664) – německý básník a dramatik
JAN AMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670)
ŽIVOT poslední biskup Jednoty bratrské, teolog, filozof, překladatel, pedagog (reformátor školství, autor učebnic) a spisovatel, „učitel národů“, nejvýznamnější osobnost exulantské literatury narodil se pravděpodobně v Nivnici na jižní Moravě v měšťanské rodině studoval na bratrských školách ve Strážnici a v Přerově, pak na německých protestantských univerzitách v Herbornu a Heidelbergu po návratu se stal učitelem v Přerově a ve Fulneku, kde se oženil s Magdalenou Vizovskou (pocházela ze Zábřeha)
ŽIVOT po porážce stavovského povstání (r. 1621) byl nucen opustit Fulnek a skrývat se na různých místech v Čechách a na Moravě, protože odmítal konvertovat ke katolictví r. 1622 mu na mor zemřela manželka a dvě děti v r. 1624 začal působit v Brandýse nad Orlicí, kde se podruhé oženil (Marie Dorota Cyrillová, měli spolu čtyři děti) r. 1628 odešel do exilu do polského Lešna, které se stalo centrem bratrské víry byl zde zvolen biskupem a písařem
ŽIVOT r. 1641 přijal pozvání anglického parlamentu na přednáškové turné r. 1642 odešel přes Amsterdam do Švédska, kam byl pozván, aby vedl reformu školství a napsal učebnice r. 1648 se společně s těžce nemocnou manželkou vrátil do Lešna, kde působil jako biskup když byl podepsán Vestfálský mír a skončila třicetiletá válka, skončily naděje českých exulantů na návrat do vlasti po smrti druhé manželky se znovu oženil (Jana Gajusová)
ŽIVOT r. 1651 přijal pozvání do Uher, kde měl organizovat reformu školství v letech 1654 – 1656 pobýval opět v Lešně, r. 1656 při požáru města přišel téměř o všechen majetek i cenné rukopisy konec svého života strávil v holandském Amsterodamu, kde po dlouhodobé nemoci zemřel je pohřben v Naardenu
DÍLO O poezii české – snaha o znovuzavedení časoměrného verše Listové do nebe – 5 fiktivních dopisů chudých Kristovi Moudrost starých Čechů – sbírka starých pořekadel a přísloví Poklad jazyka českého – podrobný slovník všech českých slov, materiál sbíral celý život, slovník shořel v Lešně Cesta světla – zabývá se zde pansofiií (vševědou) Kšaft umírající matky Jednoty bratrské – alegorická forma závěti Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – původně sedmidílné nedokončené dílo, o totální reformě světa Kancionál – sborník duchovních písní
LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE alegorický spis, jedno z vrcholných děl barokní literatury vypravěč se ocitá v okrouhlém městě uprostřed nicoty, průvodci Všezvěd Všudybud (symbol zvídavosti) a Mámení (symbol pohodlnosti a přizpůsobivosti) mu líčí krásy světa, poutník však vidí jen klam, marnost, faleš, bídu a smrt, chce odtud utéci, ale nemá kam, východisko ze zmatků tohoto světa nachází v otevření svého srdce, aby do něj mohl vstoupit Ježíš Kristus realistický obraz doby a smýšlení lidí, ostrá kritika tehdejší společnosti složitá souvětí, tzv. humanistická perioda (= soustava vět spojená do dvojdílného souvětí, jeho části odděleny dvojtečkou nebo středníkem)
PEDAGOGICKÁ DÍLA Velká didaktika (Didactica magna) – souhrn zásad moderního vyučování a výchovy, koncepce vzdělávání ve 4 etapách po 6 letech: škola mateřská (předškolní, v rodině), škola obecná (povinná školní docházka, do 12 let), škola latinská (gymnázium, do 18 let), univerzita + cestování Informatorium školy mateřské - rady matkám k výchově dětí před školou Svět v obrazech (Orbis pictus) – první obrázková učebnice na světě, čtyřjazyčná Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata) – moderní učebnice latiny Škola hrou (Schola ludus) – zvláštní učebnice latiny, obsahuje 8 latinských divadelních her pro žáky (výuka řečových dovedností)
KOMENSKÉHO PEDAGOGICKÉ ZÁSADY vzdělání pro všechny bez rozdílu původu a pohlaví, zdarma a v mateřském jazyce důraz na praxi – učit vědomostem i dovednostem význam tělesné výchovy důležitost kázně zásada názornosti, poznávání přírody postup od známého k neznámému, od jednoduššího ke složitějšímu přiměřenost význam znalosti cizích jazyků
MAPA MORAVY
KOMENSKÉHO DESATERO
J. A. KOMENSKÝ
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Pedro_Calder%C3%B3n_de_la_Barca http://cs.wikipedia.org/wiki/Torquato_Tasso http://cs.wikipedia.org/wiki/John_Donne http://cs.wikipedia.org/wiki/John_Milton http://cs.wikipedia.org/wiki/Hans_Jacob_Christoffel_von_Grimmelshausen http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD http://kutzik.jirpa.cz/view.php?cisloclanku=2010010033 http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/jan-amos-komensky.html http://www.prague.net/blog/article/63/200-czech-crown-banknote http://skk.webnode.cz/download/ http://www.oahshb.cz/staremapy/m1627.htm http://www.os-obroda.cz/?c=postreh-jana-amose-komenskeho http://ao-institut.cz/texty/Ceske-dejiny/62-danska-valka.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Labyrint_sv%C4%9Bta_a_r%C3%A1j_srdce