Literární pojmy Mgr. Dana Hrušková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární druhy a žánry
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Výlet do české literatury
Literární teorie Pro 8.ročník.
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Obecné poučení o literatuře
Identifikátor materiálu: EU –
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vítězslav Hálek Májovci
POEZIE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Zpracovala Mgr. Jindra Chejnová,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
William Shakespeare.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
VY_12_INOVACE_Tru_I_27 Lyrika N á zev projektu: OP VK Registračn í č í slo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzděl á n í pro konkurenceschopnost.
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literatura Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_51_Epika, lyrika Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY Literatura se dělí na tři základní druhy – epiku, lyriku a drama. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Literární pojmy Literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Dělení literatury.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Druhy rýmů.
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Transkript prezentace:

Literární pojmy Mgr. Dana Hrušková

POEZIE PRÓZA DRAMA LYRIKA EPIKA

děj v promluvách postav POEZIE PRÓZA DRAMA LYRIKA EPIKA žádný děj základem děj děj v promluvách postav vyjadřuje pocity, nálady a dojmy příběh v určitém čase, prostoru a souvislostech konflikt lyrický subjekt (já), vypravěč dialogy/monology většinou 1.osoba přít.času často 3.osoba min.času určeno k předvedení v divadle

děj v promluvách postav POEZIE PRÓZA DRAMA LYRIKA EPIKA žádný děj základem děj děj v promluvách postav vyjadřuje pocity, nálady a dojmy příběh v určitém čase, prostoru a souvislostech konflikt lyrický subjekt (já), vypravěč dialogy/monology většinou 1.osoba přít.času často 3.osoba min.času určeno k předvedení v divadle scénické poznámky báseň pohádka píseň bajka divadlo povídka komedie sloky příběh tragédie verš odstavec činohra rým věty

děj v promluvách postav POEZIE PRÓZA DRAMA LYRIKA EPIKA žádný děj základem děj děj v promluvách postav vyjadřuje pocity, nálady a dojmy příběh v určitém čase, prostoru a souvislostech konflikt lyrický subjekt (já), vypravěč dialogy/monology většinou 1.osoba přít.času často 3.osoba min.času určeno k předvedení v divadle scénické poznámky báseň pohádka píseň bajka divadlo povídka komedie sloky příběh tragédie verš odstavec činohra rým věty Jiří Žáček Karel Čapek William Shakespeare Jaroslav Seifert Zdeněk Svěrák Josef Kajetán Tyl

Poezie Rým: zvuková shoda na konci verše Druhy rýmů: střídavý Miroslav Florian: Alšovská zima (str.40) A Prosinec. Chalupy se krčí, B sníh ke střeše až navátý. A Na pocestného z prahu vrčí B dobrácký ovčák huňatý. b) sdružený A Naše malá Agáta A spadla ráno do bláta. B To je ale patálie B volá teta Natálie.

c) obkročný Ladislav Fikar: Pečení chleba na vsi (str.50) A Kde jsou ty slamou vyzlacené dny, B kdy časně ráno maminka zatápěla! B pak síní na dvůr se polen záře chvěla A a v domě dýchal praskot líbezný. d) přerývavý Josef Václav Sládek: Čechy (str. 9) A Jsou ty naše Čechy B země maličká, C jak v hluboké moře A spadlá perlička. Havlíčkova Borová Je to pěkná vesnice, máme tu svou školu, učíme se abecedu, těšíme se velice.