Digitální učební materiál Dělení speciálně pedagogické diagnostiky Mgr. Eva Karafiátová září 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE-1 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Karafiátová Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Dělení speciálně pedagogické diagnostiky Ročník 2 Datum tvorby 27.9. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou DMO. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
Dělení speciálně pedagogické diagnostiky Speciální pedagogika Dělení speciálně pedagogické diagnostiky
Diagnostika ve speciální pedagogice Diagnostika = poznávací proces, cílem je poznání objektu našeho zájmu. (Pipeková) Výsledkem poznávacího procesu je diagnóza Z ní se pak odvíjí další péče Vliv na uplatnění ve společnosti Dosavadní průběh vývoje jedince
DĚLENÍ DIAGNOSTIKY Lékařská diagnostika 2) Psychodiagnostika 3) Sociální diagnostika 4) Speciálněpedagogická
TYPY SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY Diagnostika podle druhu postižení Diagnostika podle etiologie (příčin) postižení Diagnostika podle rozsahu sledovaných cílů
DIAGNOSTIKA PODLE DRUHŮ POSTIŽENÍ Somatopedická- zabývá se tělesným postižením a zdravotním oslabením Psychopedická- mentální retardací Surdopedická- zkoumá poruchy sluchu a postižení sluchu Logopedická - narušenou komunikační schopností
DIAGNSOTIKA PODLE DRUHU POSTIŽENÍ II. Oftalmopedická- zkoumá poruchy a postižení zraku Etopedická Specifických poruch učení Vícečetných postižení (kombinované vady) (Pipeková, 2010)
DIAGNOSTIKA PODLE ETIOLOGIE (PŘÍČIN) POSTIŽENÍ Diagnostika kauzální- když je známa příčina postižení Diagnostika symptomatická- vychází u příznaků jedince, když není známa příčina. ( Pipeková, 2010)
DIAGNOSTIKA PODLE ROZSAHU SLEDOVANÝCH CÍLŮ Diagnostika globální (celková) zaměřená na celou osobnost Diagnostika parciální (částečná) Zaměření jen na určité aktuální projevy (pokrok v jemné motorice). ( Pipeková, 2010)
DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA Vychází z obecnějších příznaků, takže jednoznačně neurčují konkrétní postižení (př. odlišení mentální retardace od autismu). (Pipeková, 2010)
KONTROLNÍ OTÁZKY Jak dělíme diagnostiku speciální pedagogiky? Co je to parciální diagnostika? Co je výsledkem poznávacího procesu?
LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Děkuji za pozornost ekarafiatova@szs-jaselska.cz