Kontrola hlavy válců Doplnit zabrušování ventilů a sedel + montáž hlavy válců
Kontrola hlavy válců U hlavy motoru kontrolujeme zejména: Rovinnost dosedací plochy Přítomnost prasklin Těsnost ventilů Vůle vodítek ventilů
Rovinnost dosedací plochy kontrolu provádíme vlasovým pravítkem maximální dovolenou nerovnost udává výrobce (například 0,02 mm na 100 mm délky) její deformace většinou bývá způsobena použitím nesprávného postupu při utahování, velkým utahovacím momentem a nebo tepelnou deformací rovinných ploch hlava válců se nikdy nesmí demontovat z bloku motoru, pokud nemá pokojovou teplotu, protože by také došlo k její deformaci odstranění nerovnosti se provede obráběním (frézováním, srovnáním na rovinné brusce)
Rovinnost dosedací plochy kontrolu provádíme vlasovým pravítkem maximální dovolenou nerovnost udává výrobce (například 0,02 mm na 100 mm délky) její deformace většinou bývá způsobena použitím nesprávného postupu při utahování, velkým utahovacím momentem a nebo tepelnou deformací rovinných ploch hlava válců se nikdy nesmí demontovat z bloku motoru, pokud nemá pokojovou teplotu, protože by také došlo k její deformaci odstranění nerovnosti se provede obráběním (frézováním, srovnáním na rovinné brusce)
Praskliny Nejprve pozorně prohlédneme oblast mezi ventilovými sedly, kde hlava praská nejčastěji z důvodu velkého rozdílu teplot praskliny mohou být i přímo v sedlech (u hlav, kde jsou sedla vytvořena přímo v hlavě) litinové hlavy se v těchto případech obvykle neopravují (výměna), hliníková lze zavařit praskliny zjišťujeme buď vizuálně, drobnější pomocí kapilárních, magnetických, rentgenových a ultrazvukových zkoušek, nebo tlakováním hlavy
Praskliny Nejprve pozorně prohlédneme oblast mezi ventilovými sedly, kde hlava praská nejčastěji z důvodu velkého rozdílu teplot praskliny mohou být i přímo v sedlech (u hlav, kde jsou sedla vytvořena přímo v hlavě) litinové hlavy se v těchto případech obvykle neopravují (výměna), hliníková lze zavařit praskliny zjišťujeme buď vizuálně, drobnější pomocí kapilárních, magnetických, rentgenových a ultrazvukových zkoušek, nebo tlakováním hlavy
Těsnost ventilů kontrola se provádí speciální pneumatickou zkouškou podtlakem nebo prosakováním detekční kapaliny nalité do sacích a výfukových kanálů hlavy kolem talířů ventilů do spalovacího prostoru v případě netěsnosti se musí provést renovace ventilového sedla strojním, popř. ručním frézováním při ruční renovaci je nutné následně zabrousit ventil v sedle zabrušovací pastou zejména u hliníkových hlav se používají sedla vložená, která lze vyměnit ventily se opravují broušením na ventilové brusce, nebo se mění za nové
Těsnost ventilů kontrola se provádí speciální pneumatickou zkouškou podtlakem nebo prosakováním detekční kapaliny nalité do sacích a výfukových kanálů hlavy kolem talířů ventilů do spalovacího prostoru v případě netěsnosti se musí provést renovace ventilového sedla strojním, popř. ručním frézováním při ruční renovaci je nutné následně zabrousit ventil v sedle zabrušovací pastou zejména u hliníkových hlav se používají sedla vložená, která lze vyměnit ventily se opravují broušením na ventilové brusce, nebo se mění za nové
Vůle vodítek ventilů U nejstarších motorů se vodítka ventilů vyvrtávala přímo do litinové hlavy válců. Jejich oprava spočívala ve vystružení na větší (opravný) průměr a montovaly se ventily s odpovídajícím průměrem dříku. Dnes se používají hliníkové hlavy, u kterých jsou vsazená vodítka ventilů.
Vůle vodítek ventilů U nejstarších motorů se vodítka ventilů vyvrtávala přímo do litinové hlavy válců. Jejich oprava spočívala ve vystružení na větší (opravný) průměr a montovaly se ventily s odpovídajícím průměrem dříku. Dnes se používají hliníkové hlavy, u kterých jsou vsazená vodítka ventilů.
Zkouškové otázky: Popište postup kontroly hlavy motoru a uveďte možnosti oprav.