Peptidy Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr
Advertisements

Aminokyseliny.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Daniela Hasníková.
PROTEINY - přítomny ve všech buňkách - podíl proteinů až 80%
Aminokyseliny.
BÍLKOVINY (AMINOKYSELINY)
SOŠO a SOUŘ v Moravském Krumlově
METABOLISMUS AMINOKYSELIN
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Bílkoviny-Proteiny Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
AMINOKYSELINY Jana Novotná Ústav lék. chemie a biochemie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
1 PROTEINY © Biochemický ústav LF MU (H.P.)
Bílkoviny - aminokyseliny. Složení bílkovin -aminokyseliny – stavební kameny bílkovin Známo asi 300 druhů Proteinogenních 20, jsou řady L–α –AK Pozn.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Didaktické testy z biochemie 5
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
© Biochemický ústav (E.T.) 2013
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
AMK.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Peptidy Oligopeptidy Polypeptidy
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PROTEINY © Biochemický ústav LF MU (H.P.)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Translace Proteosyntéza.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
PŘEHLED AMINOKYSELIN Cys Gly Lys Trp Met Ala Arg Phe Asp Val His Glu
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Signalizace integriny
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Lékařská chemie Aminokyseliny Peptidy, proteiny Primární, sekundární, terciární a kvartérní struktura proteinů.
Chemická struktura aminokyselin
پروتئین ها.
CHEMIE - Chemická vazba
Jak enzymy pracují.
28_Přenos nervového vzruchu
Předmět Molekulární a buněčná
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
.
Lékařská chemie Aminokyseliny.
C5720 Biochemie 01c-Aminokyseliny Petr Zbořil 5/6/2019.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jejich příprava a reaktivita
Difuze Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr
Transkript prezentace:

Peptidy Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr Doc. Tomáš Navrátil, PhD. Peptidy Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr © Ústav lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, 2005 - 2020 1. LF UK Ústav lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky

PEPTIDOVÁ VAZBA Vznik peptidové vazby: - reakce probíhá v roztoku, proto jsou ionizovatelné skupiny ionizovány peptidová vazba Peptidová vazba je planární – leží v rovině, protože má částečně charakter dvojné vazby C–N = 0,149 nm, C=N = 0,127 nm Peptidová vazba = 0,132 nm Peptidy 2019/2020

POLYPEPTIDOVÝ ŘETĚZEC začátek zbytek zbytek konec zbytek („residue“) – to, co zbyde z AMK po vytvoření peptidové vazby Pokud není polypeptid cyklický, má vždy vytvořený amino (N-) i karboxylový (C-) konec. Ty mohou být ale také blokovány. Peptidy x bílkoviny Rozdělení není zcela ostré, zhruba platí, že: < 100 AMK = polypeptid (r.m.h. < 10000) > 100 AMK = bílkovina (r.m.h > 10000) To zhruba odpovídá dalšímu kritériu – dialyzovatelnosti přes běžné dialyzační membrány Peptidy 2019/2020

FUNKCE PEPTIDŮ A PROTEINŮ dorozumívací signál mezi buňkami velmi stará funkce (již u kvasinek – kopulační faktory) velmi časně se objevuje i u mnohobuněčných organismů první neurotransmitery-prokazatelné už u láčkovců – nemají ještě „klasické neurotransmitery“(acethylcholin, katecholaminy, serotonin) vyskytují se v organismu ve velmi malých množstvích studium a poznatky o funkcích jsou teprve v začátcích různé účinky v závislosti na orgánu, kde působí - př.: cholecystokinin v trávicím traktu vyvolává stah žlučníku a přísun žluči do střeva a sekreci pankreatické šťávy bohaté na trávicí enzymy v mozku – dva receptory pro tento peptid receptor A – dojde k vyvolání pocitu sytosti receptor B – navázáním na tento receptor dojde k vyvolání pocitu úzkosti a paniky = antagonisté cholecystokininu – účinná léčiva pro zvládání panického strachu v psychiatrii z jednoho syntetizovaného peptidového řetězce může enzymatickým štěpením vznikat několik různých peptidů s velmi rozdílnou biologickou aktivitou v různých orgánech tudíž může tentýž protein vyvolat jinou odpověď v závislosti na enzymatickém vybavení orgánu, př.: POMC (pro-opiomelanocortin) – jeho štěpením vzniká ACTH (adenokortikotropní hormon), lipotropní hormon, melanocyty stimulující hormon, β- endorfin (opiátově působící hormon) a další peptidy působící v mozku, kde ovlivňují chování jedince všechny peptidy a proteiny působí jako „první posel“ (B→B‘) Peptidy 2019/2020

Pro-opiomelamocortin (Pro-hormon, m. hm Pro-opiomelamocortin (Pro-hormon, m.hm. 29000) MSH, ACTH, β-lipotropní, β-endorfin, enkefaliny H3N+ signální sekvence pro-opiomelamocortin COO- Ac α -MSH kortikotropin (ACTH) β-lipotropin γ-lipotropin β-endorfin β-MSH met-enkefalin Peptidy 2019/2020

ENKEFALINY 1975-Hughens β-ENDORFIN A) Met-Enkefalin H3N+-Tyr-Gly-Gly-Phe-Met-COO- B) Leu-Enkefalin H3N+-Tyr-Gly-Gly-Phe-Leu-COO- β-ENDORFIN H3N+-Tyr-Gly-Gly-Phe-Met-Thr-Ser-Glu-Lys-Ser-Gln-Thr-Pro-Leu-Val-Thr-Leu-Phe- -Lys-Asn-Ala-Ile-Val-Lys-Asn-Ala-His-Lys—Lys-Gly-Gln-COO- Peptidy 2019/2020

KOLAGEN AMK sekvence části α1(I) řetězce kolagenu: Gly13-Pro-Met-Gly-Pro-Ser-Gly-Pro-Arg- -Gly22-Leu-Hyp-Gly-Pro-Hyp-Gly-Ala-Hyp- -Gly31-Pro-Glu-Gly-Phe-Glu-Gly-Pro-Hyp- -Gly40-Glu-Hyp-Gly-Glu-Hyp-Gly-Ala-Ser- -Gly49-Pro-Met-Gly-Pro-Arg-Gly-Pro-Hyp- -Gly58-Pro-Hyp-Gly-Lys-Asn-Gly-Asp-Asp- Po celé délce řetězce (více než 1000 AMK) je každá třetí AMK glycin – pouze tato AMK může vytvářet vodíkové můstky mezi řetězci kolagenu za vzniku trojitého helixu (větší AMK by se tam „nevešla“) Peptidy 2019/2020

KOLAGEN (pokračování I) Peptidy 2019/2020

Trojitý helix kolagenu – prostorové uspořádání (pokračování II) Všechny tři řetězce jsou mezi sebou vázány vodíkovými můstky (.......). α-uhlík glycinu je označen G. Je jasné, že při tomto uspořádání musí být každá třetí AMK glycin, protože zde není místo pro větší postranní řetězec (zbytek) Příčný řez molekulou kolagenu Peptidy 2019/2020

Karnosin (β-alanyl-L-histidin) Anserin (β-alanyl-L-methylhistidin) GLUTATHION (GSH) γ-Glu - Cys - Gly N-konec má zároveň karboxyl = do peptidové vazby vstoupil γ-karboxyl Karnosin (β-alanyl-L-histidin) Nachází se ve svalech člověka, hlavně v kostech a svalech Anserin (β-alanyl-L-methylhistidin) Ve svalech některých živočichů (běžci a letci) Peptidy 2019/2020

MECHANISMY ENZYMOVÉ KATALÝZY 1) acidobazické – poskytnutí či přijetí protonu reaktantu - často se k tomu využívají ionizovatelné postranní řetězce AMK 2) kovalentní – nukleofilní napadení substrátu katalyzátorem - přechodně vzniká kovalentní vazba následovaná elektrofilní stabilizací vznikajícího negativního náboje na komplexu přechodového stavu reakce - kovalentní katalyzátory = postranní řetězce a koenzymy 3) kovové ionty – katalyzují reakce tím, že stabilizují vznikající negativní náboje způsobem připomínajícím kyselou katalýzu - mohou být vázány: - pevně = metaloenzymy – nejčastěji Fe2+ i Fe3+, Cu2+, Zn2+, Mn2+, Co2+ a řada dalších volně – z roztoku, svou přítomností enzym aktivují - Na+, K+, Ca2+, Mg2+ Kovové ionty se účastní katalýzy třemi způsoby: vazbou na substrát, aby byl vhodně orientován pro reakci zprostředkování redoxní reakce reverzibilními změnami kovového iontu v oxidovaném stavu elektrostatickou stabilizací nebo odstíněním negativního náboje - působí podobně jako proton (Lewisova kyselina), jsou však mnohem účinnější, protože mohou být přítomny ve vysoké koncentraci i při neutrálním pH a mohou mít náboj větší než +1 (= superkyseliny) - jejich přítomnost způsobuje, že na ně vázané molekuly H2O jsou kyselejší než volná H2O a jsou zdrojem –OH iontů - vzniklá hydroxylová skupina vázaná kovovým iontem je silným nukleofilem Peptidy 2019/2020