Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

1 Oddělení prevence a speciálního vzdělávání §16 školského zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Základní škola a Mateřská škola, Osečná, okres Liberec, příspěvková organizace -základní škola žáků, 35 sociálně znevýhodnění žáků -mateřská škola.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Rozpis rozpočtu a normativy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. června 2011 Monika Čermáková.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
1. WORKSHOP.
Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Úřad práce České republiky
NOVINKY Z ODBORU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Porada ředitelů organizací z oblasti školství Otrokovice
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů

KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Výchovné a kariérové poradenství v ZŠ a MŠ Vinařice, okres Kladno
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Život bez střeva , Praha.
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga Neratovice 7. 3. 2017 PaedDr. Květa Husová

Osnova 1. definice asistenta pedagoga 2. legislativní rámec 3. podpůrná opatření 4. spolupráce ve třídě. úskalí a přínosy 5. nároky učitele a ředitele školy na práci asistenta pedagoga 6. metodické vedení asistenta pedagoga 7. průběžné vzdělávání asistenta pedagoga 8. asistent pedagoga a dítě 9. asistent pedagoga a zákonný zástupce

Asistent pedagoga Asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem, jehož prostřednictvím dochází k naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání u dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním cílem jeho působení je podpora práce pedagoga při práci se žáky, kteří vyžadují zvýšenou míru podpory ve vzdělávání. Působení asistenta pedagoga je jedním z nástrojů inkluzivního modelu vzdělávání, které mezi svými prioritami uvádí také Strategie vzdělávání 2020.

Legislativní rámec Funkci AP ve třídě, ve které se vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami lze zřídit v souladu s §16 odst. 2 písm. g) zákona č.82/2015 (novela školského zákona). Podkladem ke zřízení funkce AP je v souladu s 16 odst. 2 písm. g) školského zákona u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení zapsaného v rejstříku škol a školských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum).

Zřízení funkce asistenta pedagoga Vyhláška č. 27/2016 Sb. v §18 upravuje možnost získat AP pro třídu, pokud se ve třídě vzdělává více než 5 žáků s PO 2-5. stupně. Ředitel může požádat prostřednictvím rozvojového programu o AP nad rámec PO. Do počtu žáků se nezapočítávají ti, kteří mohou mít AP z důvodů svých speciálních vzdělávacích potřeb. Zřízení funkce AP a jeho činnost určuje § 5 a § 18 vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. O AP žádá vždy ředitel školy (§16 odst. 11 ŠZ. ) AP může působit také ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání (§20 odst. 2 zákona č.563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů)

Asistent pedagoga AP je pedagogický pracovník souladu s § 2 odst. 2 písm. f) zákona 563/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Odbornou způsobilost AP stanovuje § 20 zákona 563/2004 Sb., ke kvalifikačním předpokladům AP se také vztahuje § 22 a § 23 uvedeného zákona. AP vykonává přímou pedagogickou činnost v rozsahu stanoveném nařízením vlády č. 75/2005 Sb., o stanovené přímé vyučovací činnosti v rozsahu 20 - 40 hodin týdně. Rozsah přímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel školy. Vyhláška č.27/2016 Sb. vychází ve stanovení normované finanční náročnosti pro AP z 8.platové třídy.

Podpůrná opatření a asistent pedagoga Vyhláška 27/2016 Sb.. v příloze č. 1 stanovuje členění podpůrných opatření do stupňů, pravidla jejich použití a dále i normovanou finanční náročnost PO 2. - 5. stupně. Pokud je tedy AP přiznán jako PO, jsou na něj škole přiděleny finanční prostředky v rozsahu a výši stanovené v příloze č. 1 vyhlášky. Výše je stanovena centrálně pro všechny školy stejně. Rozsah úvazku AP je od 3. stupně PO v rozmezí od 0,25 do 0,75, ve 4. a 5. stupni může být úvazek AP až 1,0. Snížení počtu ve třídě za každé dítě s PO čtvrtého a pátého stupně ( v případě mentálního postižení již při třetím stupni ). Pokud tato situace nastane a není možné otevřít novou třídu, pak je změna uplatňována až od ve školním roce 2017/2018. Dítě přebírá od rodičů a předává rodičům pouze jen učitel(ka) MŠ.

Spolupráce učitele a asistenta pedagoga ve třídě 1. učitel nastavuje komunikaci a spolupráci s AP v průběhu vzdělávacího procesu 2. učitel koordinuje průběh vzdělávacího procesu ve třídě a v dalších souvisejících aktivitách 3. učitel vede AP při výběru vhodných pedagogických postupů a metod. nástrojů a pomůcek 4. učitel usměrňuje činnost AP, seznamuje s doporučením ŠPZ, 5. učitel průběžně provádí hodnocení práce AP, vyhodnocuje, jak se jeho působení projevuje v předškolním vzdělávání dítěte.

Úskalí při společné práci ve třídě 1. pedagog s asistentem netvoří fungující tým, komunikace a spolupráce vázne 2. AP vynáší ze třídy nepravdivé informace, chce se zalíbit rodičům 3. AP svým hlučným přístupem k žákovi narušuje vzdělávání ostatních žáků 4. AP vede dítě spíš k nesamostatnosti, dost práce dělá za něj 5. AP je netečný, lhostejný k problémům ostatních žáků ve třídě 6. AP se neorientuje dostatečně v problematice vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami 7. nevhodný výběr AP

Přínosy při společné práci 1. přímá dopomoc i ostatním dětem ve třídě 2. pomoc při řešení výchovných problémů 3. podpora při práci ve skupině 4. kontrola a korekce práce dětí 5. pomoc při přípravě pomůcek a úklidu 6. usměrňování chování během celého dne

Další přínosy při společné práci 7. práce s neklidným dítětem mimo třídu 8. posílení doprovodu při akcích mimo školu 9. vedení relaxačních chvilek 10. podpora třídy při samostatné práci 11. umožnění individuální práce pedagoga s dítětem se SVP 12. předávání vzájemných informací se zákonnými zástupci

Nároky učitele a ředitele na práci AP ve třídě 1. společné sezení celého týmu, vyjasnění kompetencí 2. vytvoření fungujícího rozvrhu 3. náplň práce AP, stanovení přímé a nepřímé práce 4. projednání finančního ohodnocení v rámci tarifů 5. seznámení s dokumentací dítěte s SVP 6. proškolení v BOZP a se směrnice a řády školy 7. seznámení s chodem školy i zaměstnanci školy 8. rozvázání pracovního poměru při ukončení PO

Asistent pedagoga a dítě 1. navázání fungujícího vztahu 2. propracovat způsoby komunikace mezi AP a dítětem, které neruší třídu ( doteky, kartičky, šepot, psaní, piktogramy, domluvená signalizace pro usměrnění chování, verbální gesta, sepsaná pravidla, tabulka s body) 3. vypěstovat vzájemnou důvěru 4. empatické chování vůči dítěti s vysokou mírou podpory 5. nastavení pravidel 6. péče o dítě se zdravotním postižením 7. specifika práce AP s romským etnikem

Činnosti asistenta pedagoga během vyučování 1. podpora koncentrace pozornosti 2. navrácení k činnosti 3. podpora samostatnosti dítěte 4. podpora motivace 5. individualizovaný výklad 6. pevné vedení. práce s pravidly 7. podpora při manipulaci s pomůckami 8. častější zpětná vazba 9. změna tempa

Činnosti asistenta pedagoga během vyučování 10. korekce chování. nabídka z alternativy 11. podpora v přechodových činnostech 12. názorně demonstrační praktiky 13. krokování 14. ochrana žáka při afektivním chování 15. relaxační chvilka 15. odlišná práce od zbytku třídy 16. odchod žáka a AP mimo třídu 17. pomoc při sebeobsluze

Metodické vedení asistenta pedagoga 1. spolupráce SPC a školy, přizvání AP do týmové porady 2. spolupráce s výchovným poradcem školy 3. spolupráce se speciálním pedagogem a psychologem 4. pravidelné schůzky se speciálním pedagogem 5. náslechy v hodinách, rozbory 6. doporučování vhodných metod při práci s dítětem s SVP 7. zajišťování vhodných kompenzačních pomůcek

Průběžné vzdělávání asistenta pedagoga 1. průběžné vzdělávání cíleně zaměřené na konkrétní specifickou vzdělávací potřebu dítěte 2. Služba škole Středočeského kraje 3. bezplatné vzdělávání na NÚV v rámci projektu 4. Apla 5. vzdělávání v SPC – pro žáky se zrakovým postižením, tělesným postižením 6. bazální stimulace, orofaciální stimulace, psychomotorika, alternativní metody čtení a psaní

Asistent pedagoga a zákonný zástupce Vztah s učiteli a rodiči je pro AP důležitým bodem v práci ve prospěch žáka. Dodržení určitých hranic mezi AP a rodiči Vzájemné předávání zkušeností Informace o změnách zdravotního stavu Způsoby motivace Respektování rodičů Komunikace osobní, mailová, telefonická a SMS Respektování soukromí

Děkuji za pozornost Loučím se a přeji hodně sil tvořivosti a chuti při zdolávání nových překážek a výzev v českém školství.