Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort Vladimir.ort@nuov.cz 724 652 225 Liberec 8. února 2011 Olomouc 3-4.2.2011 Miroslav Procházka, NÚOV
Struktura prezentace Význam počátečního odborného vzdělávání … Měřítko kvality- absolvent pracující v technických povoláních ??? Postřehy z POV POV na vstupu - Start závodu POV na školách - Běh na dlouhou trať Uplatnitelnost absolventů - Cíl
Vize: odborné vzdělávání v roce 2020 - Cíl Atraktivní OV pro všechny s vysoce kvalifikovanými učiteli, kvalitním vybavením nabízející inovativní učební metody Vysoce kvalitní POV vybavující žáky klíčovými kompetencemi i specifickými odbornými dovednostmi Snadno dostupné DOV pro všechny usnadňující rozvoj kompetencí i změnu profesní dráhy Flexibilní systémy OV založené na výsledcích učení, umožňující prostupnost a uznávání výsledků učení Evropský prostor OV s transparentními systémy kvalifikací Výrazně širší možnosti pro nadnárodní mobilitu žáků i učitelů Po celý život snadno dostupné a vysoce kvalitní informace a služby kariérového poradenství
START
Start- nábor do prvních ročníků Rodina a význam babiček Univerzita 3. věku – ve středních školách – místních centrech Další vzdělávání dospělých v místních centrech CVLK- školách Stáže pedagogů a žáků u zaměstnavatelů Stipendia (LK, ZK) Podpora spolupráce ZŠ a odborných SŠ, SOU – OPVK 1.1 a pracovní vyučování žáků ZŠ
Běh – soustavné zvyšování kvality Důležitost kompetencí absolventů UO pro uplatnění v praxi Čtení a porozumění pracovním instrukcím Ochota učit se Adaptabilita a flexibilita Schopnost nést zodpovědnost Schopnost týmové práce Práce s čísly Schopnost řešit problém Schopnost rozhodovat se Atd.
Uplatnitelnost Nedostatečná spolupráce škol se zaměstnavatelskou sférou Praxe absolventů v průběhu studia ( v rozsahu, v kvalitě) Nedostatečná motivace absolventů při hledání práce Nevyhovující struktura vzdělávací nabídky a její pružnosti na TP Nedostatečný zájem zaměstnavatelů o absolventy Nedostatek zájmu pracovat Kvalita a obsah POV Informovanost o světě práce Nedostatečná prostupnost vzdělávacích programů
CÍL- snížit tato procenta ? Práce v oboru po ukončení školy SOU – pracuje v jiném oboru 28,7 % SOŠ – pracuje v jiném oboru 41,9 %
Způsob získání prvního zaměstnání u absolventů SOU 28,9 % rodina , 26,8% zeptal se ve firmě, 8,5% škola SOŠ 31,1% rodina, 17,7% zeptal se ve firmě, 4,2 % škola Muži 25,7 rodina, zeptal se ve firmě 20,8%, škola 9,9% Ženy 18,5% rodina, 16,3% internet, škola 12,9%
Uplatnění v oboru 70 % absolventů, kteří přijali nabídku práce na základě kontaktů získaných během studia ve škole a při praxi se uplatnilo ve vystudovaném oboru, 17 % v příbuzném oboru
Postřehy Podpora praxí a stáží v podnicích žáků i PP ( šablony pro SŠ, OPVK-1.1 + 1.3) 10 dnů praktického vyučování ve firmách 48 hodin stáže PP u zaměstnavatelů Podpora DV zvl. odborných škol v rámci CVLK – zaměření se na rodiče Podpora škol – kariérové poradenství
Děkuji za pozornost Olomouc 3-4.2.2011 Miroslav Procházka, NÚOV