Sdružení železničních nákladních dopravců ČR ŽELEZNIČNÍ KONFERENCE PARDUBICE Porovnání zpoplatnění infrastruktury Česko vs. Rakousko Ing. Oldřich Sládek Kongresové centrum Kunětická Hora – Dříteč , 11.4.2019
28. členů ŽESNAD.CZ k 11.4.2019 Puš s.r.o.
Rozdíl ve zpoplatnění infrastruktury mezi silniční a železniční dopravou Česko plné kamionů. Mýto a pohonné hmoty zde patří k nejlevnějším v Evropě 26. března 2019 16:17 Náklady dopravců na mýto a pohonné hmoty v Česku patří k nejnižším v Evropě. Těžké kamiony na tuzemských dálnicích zaplatí za mýto a naftu v průměru 46,50 eur (zhruba 1 195 korun) na 100 kilometrů. Ve všech sousedních státech jsou náklady vyšší. I proto zahraniční dopravci využívají Českou republiku jako tranzitní zemi. Vyplývá to z nejnovější analýzy Centra ekonomických a tržních analýz (CETA). Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/myto-pohonne-hmoty-nejlevnejsi-v-evrope-kamiony-nakladni-doprava.A190326_123528_eko-doprava_are Zpoplatněné železniční tratě Zpoplatněné silniční komunikace
Porovnání zpoplatnění infrastruktury Česko vs. Rakousko
Další důvody objíždění ČR v železniční dopravě Trasa Hamburg – Budapest je po železnici přes Passau o 151 km delší, přesto je hojně využívána jako atraktivní alternativa vůči koridoru RFC7 přes ČR. Proč? Trasa přes Passau je sice o 12,2% delší, ale jsou nižší provozní náklady vlaků z důvodů: Úspory za dopravní cestu: o 6% nižší sazba v Rakousku úspora Úspory odklonem od soustavy DC 3 kV: úspory ztrát z DC soustavy použití levnějších AC (15 kV + 25 kV) lokomotiv úspora provozních nákladů na 1 km cca. 7 %, Vyšší kapacita souprav: Max. délka vlaku 700 m oproti 650 m úspora jednotkových nákladů 4 % Kratší a spolehlivá doba přepravy: rychlejší a spolehlivý oběh souprav úspory provozních nákladů vlaků Přirozená (a nejkratší) železniční trasa 1235 km Používaná objízdná železniční trasa 1386 km Směr Skandinávie, Německo – Slovensko, Maďarsko, Balkán
Zdar železniční nákladní dopravě! Děkuji za pozornost! Pozice nákladních železničních dopravců je sice pořád neradostná, ale světlo v temnotách už trochu svítí! Zdar železniční nákladní dopravě! Děkuji za pozornost! Sjisjka, Švédsko, Siemens Vectron 243.001 (193.923), foto Steffen Hasse