Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání Petr Paníček garant Rozvoje škol jako center CŽU, NÚV Praha Véska, 6. června 2018
přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání Vymezení polytechnického vzdělávání Polytechnické vzdělávání chápeme jako vzdělávání integrující: přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání a jako komplex vzájemných implikací mezi složkami vzdělávání a jednotlivými předmětovými oblastmi všeobecné složky vzdělávání x odborné složky vzdělávání; společenskovědních a humanitních předmětů x matematiky x polytechnických předmětů x uměleckých předmětů. TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ PŘÍRODOVĚDNÉ ENVIRONMENTÁLNÍ POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA / VZDĚLÁVÁNÍ 2
Vymezení polytechnického vzdělávání Polytechnické vzdělávání není: vzděláváním probíhajícím ve střední odborné škole, která poskytuje vzdělání technického směru a vzdělává souběžně ve více technických oborech vzdělání (polytechnika jako obdoba univerzitního vzdělávání v technických oborech - École polytechnique); návratem k minulosti vytvořenému a částečně realizovanému modelu polytechnické školy jako školy poskytující společné vzdělání pro všechny; synonymem pro technické vzdělávání (jako inovace pouze pojmenování stavějící se při tom jako změna obsahu). 3
Možné způsoby pohlížení na polytechnického vzdělávání 1. Směr vysokoškolského vzdělávání (STEM): STEM vzdělávání rozšiřuje profilující technické či přírodovědné zaměření na širší společný mezioborový základ: - přírodovědné (S - science) + technické (T - technology) + environmentální (EM) vzdělání vzájemně obsahově i metodologicky provázané a jeho možné nástavby: STEAM (A - art), STREAM (R - wRiting), STEAMIE (IE - include) 2. Směr středoškolského vzdělávání Požadavek na STEM pojetí/polytechnické pojetí vzdělávání přechází z vysokého i na vyšší střední vzdělávání. Pro české vzdělávací prostředí to znamená kvalitativní změnu v pojetí vzdělávání a v jeho vnitřním uspořádání. 4
Obsah polytechnického vzdělávání Vzdělávací obor gymnázium Provázání přírodovědného, technického a environmentálního vzdělávání v rámci všeobecného vzdělání: matematika technické vědy environmentální vědy přírodní vědy Cíl polytechnicky zaměřeného vzdělávání směrem k žákům: dosažení polytechnické gramotnosti, dosažení návaznosti přírodovědného a technického myšlení, dosažení technické zručnosti, zastávání racionálních postojů k technice a etické odpovědnosti. 5
Obsah polytechnického vzdělávání Obory odborného a uměleckého vzdělávání a) provázání přírodovědného, technického a environmentálního vzdělávání v části vzdělávání společného pro všechny - ve všeobecné složce odborného vzdělávání (střední odborné vzdělávání jako druh středního stupně vzdělávání): složka všeobecného vzdělávání společenské a humanitní vzdělávání matematické + přírodovědné + technické + environmentální vzdělávání umělecké vzdělávání složka odborného vzdělávání Cíl směrem k žákům: dosažení polytechnické gramotnosti, dosažení návaznosti přírodovědného a technického myšlení, dosažení technické zručnosti, zastávání racionálních postojů k technice a etické odpovědnosti. 6
Obsah polytechnického vzdělávání Obory odborného a uměleckého vzdělávání b) provázání odborné složky odborného vzdělávání s polytechnicky pojatou částí všeobecné složky vzdělávání (provázanost s přírodovědnými, technickými a environmentálními předměty ve všeobecně vzdělávací složce): odborná složka: profil podle oboru vzdělání, obsahuje vždy technickou stránku daného oboru složka všeobecného vzdělání: matematické + přírodovědné + environmentální vzdělání Cíl směrem k žákům je spojit: utváření polytechnické gramotnosti, technické/případně konstrukční zručnosti, přírodovědného myšlení propojeného s myšlením technickým s utvářením klíčových odborných kompetencí oboru vzdělání a zastáváním racionálních postojů k technice a etické odpovědnosti. 7
Obsah polytechnického vzdělávání Specifikum – školy poskytující odborné vzdělání technického a přírodovědného směru Provázání všeobecné složky vzdělání polytechnického charakteru s odbornou složkou vzdělání, kdy jsou odborné předměty - technické/popř. přírodovědné, a to teoretické i praktické vyučovány podle polytechnického principu. Cíl směrem k žákům: utváření klíčových odborných - technických/přírodovědných kompetencí na širším polytechnickém základu. 8
vzdělávací obsahy výuková média a prostředí výuky organizace výuky Prvky uskutečňování polytechnického vzdělávání polytechnická gramotnost, propojenost teorie a praxe, propojenost přírodovědných, technických a environmetálních oblastí vzdělávací obsahy interaktivní texty, audiovizuální programy, stroje, přístroje výuková média a prostředí výuky časové uspořádání: bloky, etapy, formy: projekty individuální, skupinové; exkurze; badatelské a interaktivní vzdělávací programy mimo školu; stáže a stínování v praxi, tandemová výuka - expert z praxe a učitel; pokusy a práce v terénu, středoškolská odborná činnost (SOČ), soutěže organizace výuky odbornost oborová pro polytechnické pojetí vyučování, odbornost pedagogická, týmová spolupráce v rámci STEM učitel 9
Podpora polytechnického vzdělávání a) podle příjemců podpory: - podpora školy - podpora oboru - podpora učitelů - podpora žáků, - podpora skupiny - podpora individuální. b) podle poskytovatelů podpory: - evropské fondy (program ERASMUS+ aj.), - MŠMT a další ministerstva, - kraj, - zřizovatelé, - zaměstnavatelé, - občanská sdružení, nadace, jiné druhy vzdělávacích institucí (muzea, vědeckotechnická centra) aj., - rodiče. c) podle typu podpory: - finanční: operační program OP VVV: v rámci KAP individuální projekty, šablony, navýšení rozpočtu nebo jeho položek, dary, ceny, stipendia, - věcná: zařízení, prostory, stáže, vzdělávací programy, účast ve vzdělávacích projektech. 10
Úrovně posunu polytechnického vzdělávání Rovina školy jako vzdělávací organizace I. Odborná složka vzdělání: - návaznost teoretických vědomostí a znalostí a praktických znalostí, vznik dovedností a zručností, rozvoj technického myšlení - podmínka: propojení odborné teoretické a praktické výuky/všeobecně vzdělávací složka - uplatňování mezipředmětových vazeb. II. Odborná složka vzdělání: - výuka na polytechnickém principu - uplatňování přírodovědného a technického myšlení, návaznost na přírodovědné poznatky /všeobecně vzdělávací složka: polytechnický charakter části přírodovědného, technického a environmentálního vzdělávání - propojování předmětů, mezioborový přístup k vybraným tématům. III. Odborná složka vzdělání: - výuka na polytechnickém principu propojena s polytechnickou částí všeobecně vzdělávací složky – návaznost poznatků, postupů, mezioborově a teoreticko-prakticky vyučovaná témata - vznik polytechnického paradigmatu technického vzdělávání (tj. celkový přístup k technickému vzdělávání: co a jak se vyučuje a proč). 11
Děkuji za pozornost petr.panicek@nuv.cz +420 776 166 016