Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková Název materiálu: ČJ_Vypravování Název klíčové aktivity: III/2-Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast: Jazyk a jazyková komunikace Anotace: Co je to vypravování, co všechno by mělo obsahovat. Autor: Mgr. Lucie Kocůrková Očekávaný výstup: Sestavení osnovy, samostatné vypravování. Pomůcky: Počítač, tabule, sešit. Druh vzdělávacího materiálu: Digitální vzdělávací materiál. Zdroje: Učebnice českého jazyka pro 5.post.ročník, nakladatelství Nová škola, kliparty z programu Word Cílová skupina: Žáci 4. a 5. postupného ročníku. Stupeň a typ vzdělávání: Datum ověření materiálu: 27.9.2011 Materiál ověřil: Mgr. Lucie Kocůrková Metodické poznámky: Žáci se nejdřív seznámí s tím, co by mělo vypravování obsahovat, pak společně pracují podle úkolů a nakonec sami sestaví osu vyprávění a podle ní vypráví. VM je určen na jednu hodinu slohu.
Vypravování
Vypravování Je slohový útvar, který nás seznamuje s příběhem, dějem nebo událostí, která se někomu stala. Každé vypravování má svého vypravěče. Ve vypravování používáme hodně sloves. Aby bylo naše vypravování přehledné, použijeme osnovu.
Příhoda z prázdnin. Uslyšíte příhodu, která se Tomášovi stala jednoho letního dopoledne u malého louňovického rybníka, jen pár kroků od Tomášova domova. Ale Tomáš vám to řekne sám! ,,Semlelo se to támhle na protějším břehu,“ začal mluvit Tomáš. ,,Petr sem přišel asi poprvé a neuměl plavat. A šel do vody zrovna v místě, kde se břeh prudce svažuje. Hned tam zapadl až po krk. Začal zmatkovat, polykat vodu a volal o pomoc. Kluci a já jsme byli kousek od něho a skákali jsme z můstku do rybníka, to jako každé odpoledne. V té chvilce jsem byl na řadě. Zrovna jsem stál nahoře na prkně, a tak jsem na nic nečekal a skočil jsem pro Petra. Chytil jsem ho za vlasy a chtěl jsem se s ním dostat ke břehu. Šlo to těžko, protože mě křečovitě sevřel svýma rukama i nohama kolem těla jako do kleští,“ se staženým hrdlem vypráví Tomáš. Pak dodává: ,,Naštěstí jsem ho ke břehu dotáhl a tam už nám pomohli ostatní. Nevím, jestli je to nějaká zvláštní příhoda, bral jsem to jako samozřejmost, To jenom všichni mi až do dneška připomínají, že jsem mu zachránil život.“
Úkoly. Najdi a označ kde, kdy a komu se stala tato příhoda. Kdo jí vypráví? Sestav si jednoduchou osnovu a pokus se o vyprávění této příhody.