Nízkoteplotní asfaltové směsi Petr Mondschein Fakulta stavební, ČVUT v Praze Katedra silničních staveb
Co jsou to nízkoteplotní asfaltové směsi Asfaltové směsi využívající „modifikovaná“ nízkoteplotní pojiva – průmyslově vyráběná Asfaltové směsi modifikované v procesu výroby přísadami Umožňují snížit teplotu v celém procesu nakládání s asfaltovými směsmi až o 40°C (standardně o cca 20°C až 30°C) Výroba Doprava Rozprostírání Hutnění
Důvody vývoje nízkoteplotních směsí redukce energetických nákladům (již snížení teploty o 10-15°C vede k významným efektům); možnost aplikace litých asfaltů navzdory limitům REACH; účinná odpověď na argumenty potenciální škodlivosti asfaltových výparů; i přes úpravu asfaltových pojiv či směsí nízkoviskózními aditivy zachování kvalitativních parametrů asfaltové směsi, resp. v některých ohledech jejich vylepšení; vhodné řešení pro některé technické problémy: tunely a vnitřní prostory, letištní plochy, extrémně zatížené dopravní a průmyslové plochy.
TYPY NÍZKOVISKÓZNÍCH PŘÍSAD organické přísady na bázi syntetických vosků (montánní a FT parafíny) => Romonta, Sasobit, RH; organické přísady na bázi amidů mastných kyselin =>Licomont; organické přísady na bázi kyseliny polyfosforické (primárně není přísadou pro výrobu nízkoteplotních směsí); organické přísady na bázi aminů, tensidů či povrchově aktivních látek ovlivňující smáčitelnost povrchu zrn kameniva a míru vnitřního tření: Rediset WMX REVIXTM IterFlow CECA Base Evotherm MA3 chemické přísady uplatňující nanotechnologické poznatky (Zycotherm); aplikace minerálních přísad (zeolity) s uplatněním procesu mikropěny => aspha-min, Advera®. 4
PRINCIP NÍZKOTEPLOTNÍCH SMĚSÍ
Charakteristiky NV pojiv 6
Charakteristiky NV pojiv 7
Charakteristiky NV pojiv 8
Vlastnosti NT asfaltové směsi (vodní citlivost, deformační charakteristiky) 9
Vlastnosti NT asfaltové směsi (vodní citlivost, deformační charakteristiky) 10
Je i „další“ využití nízkoteplotních směsí ???
HUTNÍCÍ OKNO
průměrná za posledních 24 hod. (°C) Podmínky pokládky Vrstva při pokládce (°C) průměrná za posledních 24 hod. (°C) Podkladní ±0 ‒ Ložní s nemodifikovaným pojivem +3 Obrusná; ložní s modifikovaným pojivem +5 Obrusná do 30 mm; vrstvy PA +10 TEPLOTA SMĚSI TLOUŠŤKA VRSTVY TEPLOTA PODKLADU VÍTR SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ
Teplota směsi při rozprostírání
Optimální teploty pro hutnění Druh asfaltu 3) 30/45 (25/55-60) 50/70 (45/80-55) 70/100 (60/105-45) 160/220 Druh směsi ACO, ACL a ACP s vysokým obsahem drceného kameniva I. fáze hutnění 185 ‒ 125 175 ‒ 115 170 ‒ 110 160 ‒ 100 II. fáze hutnění 135 ‒ 95 125 ‒ 90 120 ‒ 85 110 – 75 ACP i další směsi s větším obsahem těženého kameniva 165 ‒ 105 150 – 90 125 ‒ 85 115 ‒ 80 110 ‒ 75 100 – 70 Závěrečná fáze hutnění min. 70 min. 65 min. 60 min. 55 Max. teplota uvnitř vrstvy při zahájení dopravního ruchu 45 40 35 Poznámky: Teploty naměřené rtuťovými nebo kovovými teploměry uprostřed pokládané vrstvy jsou až o 10 % vyšší než střední teplota hutněné vrstvy; Teploty je nutno přizpůsobit ještě druhu použitého válce. Údaje o směsech s modifikovanými asfalty jsou pouze orientační. Doporučené teploty pro jednotlivé fáze hutnění – pro některé normové směsi (°C)
PRODLOUŽENÍ ČASU HUTNĚNÍ HUTNÍCÍ OKNO SNÍŽENÍ TEPLOTY PRODLOUŽENÍ ČASU HUTNĚNÍ NÍZKOTEPLOTNÍ ASFALTOVOU SMĚS VYRÁBÍME ZA STANDARDNÍCH TEPLOT
DOPRAVA SMĚSI je základem pro dobré zhutnění vozidlo nad 20 t, zaoblené tvary, nízký prostup tepla – izolovaná vozidla rychlost ochlazování u běžných vozidel 10°C za hodinu rychlost ochlazování u izolovaných vozidel 5°C za hodinu maximální doba jízdy 2 h Pro dopravu malého množství směsi na velkou vzdálenost je obzvláště třeba používat speciálně izolovaná vozidla
Průběh ochlazování směsi v závislosti na době jízdy DOPRAVA SMĚSI 120 min Průběh ochlazování směsi v závislosti na době jízdy 60 min
25°C 7 min 2 min
7 až 8 min.
92°C 98°C 84°C 89°C
ZÁVĚR NT směsi umožňují snížit energetickou náročnost Pozitivní vliv na ŽP Zlepšení prostředí pro pracovníky pokládky Prodloužení dopravních časů Zlepšení podmínek pro hutnění Zvýšení výkonových parametrů asfaltových směsí a vrstev Cena Omezená spodní hranice hutnění u některých technologií
Děkuji vám za pozornost