Nízkoteplotní asfaltové směsi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zatížení od dopravy v tunelu metra
Advertisements

Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
TECHNOLOGIE VÝSTAVBY OBJEKTŮ
Cenové soustavy v Aspe®
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
s dopravní infrastrukturou
DOMY Otázky a odpovědi.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
ATOMIZACE KAPALIN ULTRAZVUKEM A JEJÍ VYUŽITÍ PŘI SÍŤOVÁNÍ NANOVLÁKEN
DPC GmbH & Co. KG Tenkovrstvé práškové laky Essenbach / Altheim.
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
Stavebnictví Pozemní stavby Výroba betonu(STA23) Ing. Naděžda Bártová.
Regulace a měření doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Asfaltové vozovky 09 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ POZNATKŮ
VIP – vakuové izolační panely Prezentace společnosti VIRTUAL, s.r.o. Připravil: Zdeněk Hastrman.
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
VOZOVKA A JEJÍ FUNKCE Základní pojmy Kluzná vrstva Obrusná vrstva KRYT
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Ing. Petr Hýzl, Ph.D. VUT v Brně
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra železničních staveb „Gumový recyklát – surovina pro zajímavé aplikace“, , HV PSP.
Tato prezentace byla vytvořena
Úpravy krmiv.
Zkoušení asfaltových pojiv
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
Velkoplošné aglomerované materiály.
VYUŽITÍ ULTRAZVUKOVÝCH AKTUÁTORŮ PRO POSUV PAPÍRU
fyzikální základy procesu řezání tvorba třísky, tvorba povrchů
Přednáška 11 Otopné soustavy Doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
TDS HYDROIZOLACE PLOCHÝCH STŘECH – FÓLIOVÉ SYSTÉMY
Způsob zhutňování je ovlivněn těmito faktory:
Jak specifikovat beton a další produkty
TZ přednáška Otopné soustavy
Pasivní stavitelství jako ekonomický koncept. Východiska Výstavba a provoz budov je hltoun energetických zdrojů Každá budova má být v takovém stavu, aby.
Vývoj inovativní in-situ sanační technologie uplatňující mikrovlnný ohřev Ing. Jiří Kroužek Ing. Jiří Hendrych Ph.D., Ing. Jiří Sobek Ph.D., Ing. Daniel.
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Výkony silniční hromadné osobní dopravy
Lepení dřeva Teorie lepení
1.3. Obecné problémy fyzikální teorie jaderných reaktorů
Petr Junek Laboratoř DPZ, Katedra mapování a kartografie
Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Části a mechanismy strojů 1
Návrh složení cementového betonu.
Technologie provádění CB krytů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Confidential Modernizace 1 › Řada ROBUST › Nízký vývin tepla › Vysoké rychlosti › Materiály › Použití speciálních ocelí (SHX, EP) a keramických materiálů.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Předcházení vzniku odpadů v silničním stavitelství Konference Předcházení vzniku odpadů ČVUT v Praze.
TECHNOLOGIE VÝROBY UMĚLÉHO POPÍLKOVÉHO KAMENIVA
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_24-04 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorRobert.
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Materiály na okna
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Základy slévárenské technologie a výroby odlitků
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Pokládka Licomontu a Dolanitu v Žehušicích
Stabilizace vápnem Lime Stabilization
Recyklace vozovek za horka
E1 Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Řešení problematiky „sucha“ v rámci PO1 OPPIK
Transkript prezentace:

Nízkoteplotní asfaltové směsi Petr Mondschein Fakulta stavební, ČVUT v Praze Katedra silničních staveb

Co jsou to nízkoteplotní asfaltové směsi Asfaltové směsi využívající „modifikovaná“ nízkoteplotní pojiva – průmyslově vyráběná Asfaltové směsi modifikované v procesu výroby přísadami Umožňují snížit teplotu v celém procesu nakládání s asfaltovými směsmi až o 40°C (standardně o cca 20°C až 30°C) Výroba Doprava Rozprostírání Hutnění

Důvody vývoje nízkoteplotních směsí redukce energetických nákladům (již snížení teploty o 10-15°C vede k významným efektům); možnost aplikace litých asfaltů navzdory limitům REACH; účinná odpověď na argumenty potenciální škodlivosti asfaltových výparů; i přes úpravu asfaltových pojiv či směsí nízkoviskózními aditivy zachování kvalitativních parametrů asfaltové směsi, resp. v některých ohledech jejich vylepšení; vhodné řešení pro některé technické problémy: tunely a vnitřní prostory, letištní plochy, extrémně zatížené dopravní a průmyslové plochy.

TYPY NÍZKOVISKÓZNÍCH PŘÍSAD organické přísady na bázi syntetických vosků (montánní a FT parafíny) => Romonta, Sasobit, RH; organické přísady na bázi amidů mastných kyselin =>Licomont; organické přísady na bázi kyseliny polyfosforické (primárně není přísadou pro výrobu nízkoteplotních směsí); organické přísady na bázi aminů, tensidů či povrchově aktivních látek ovlivňující smáčitelnost povrchu zrn kameniva a míru vnitřního tření: Rediset WMX REVIXTM IterFlow CECA Base Evotherm MA3 chemické přísady uplatňující nanotechnologické poznatky (Zycotherm); aplikace minerálních přísad (zeolity) s uplatněním procesu mikropěny => aspha-min, Advera®. 4

PRINCIP NÍZKOTEPLOTNÍCH SMĚSÍ

Charakteristiky NV pojiv 6

Charakteristiky NV pojiv 7

Charakteristiky NV pojiv 8

Vlastnosti NT asfaltové směsi (vodní citlivost, deformační charakteristiky) 9

Vlastnosti NT asfaltové směsi (vodní citlivost, deformační charakteristiky) 10

Je i „další“ využití nízkoteplotních směsí ???

HUTNÍCÍ OKNO

průměrná za posledních 24 hod. (°C) Podmínky pokládky Vrstva při pokládce (°C) průměrná za posledních 24 hod. (°C) Podkladní ±0 ‒ Ložní s nemodifikovaným pojivem +3 Obrusná; ložní s modifikovaným pojivem +5 Obrusná do 30 mm; vrstvy PA +10 TEPLOTA SMĚSI TLOUŠŤKA VRSTVY TEPLOTA PODKLADU VÍTR SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ

Teplota směsi při rozprostírání

Optimální teploty pro hutnění Druh asfaltu 3) 30/45 (25/55-60) 50/70 (45/80-55) 70/100 (60/105-45) 160/220 Druh směsi ACO, ACL a ACP s vysokým obsahem drceného kameniva I. fáze hutnění 185 ‒ 125 175 ‒ 115 170 ‒ 110 160 ‒ 100 II. fáze hutnění 135 ‒ 95 125 ‒ 90 120 ‒ 85 110 – 75 ACP i další směsi s větším obsahem těženého kameniva 165 ‒ 105 150 – 90 125 ‒ 85 115 ‒ 80 110 ‒ 75 100 – 70 Závěrečná fáze hutnění min. 70 min. 65 min. 60 min. 55 Max. teplota uvnitř vrstvy při zahájení dopravního ruchu 45 40 35 Poznámky: Teploty naměřené rtuťovými nebo kovovými teploměry uprostřed pokládané vrstvy jsou až o 10 % vyšší než střední teplota hutněné vrstvy; Teploty je nutno přizpůsobit ještě druhu použitého válce. Údaje o směsech s modifikovanými asfalty jsou pouze orientační.   Doporučené teploty pro jednotlivé fáze hutnění – pro některé normové směsi (°C)

PRODLOUŽENÍ ČASU HUTNĚNÍ HUTNÍCÍ OKNO SNÍŽENÍ TEPLOTY PRODLOUŽENÍ ČASU HUTNĚNÍ NÍZKOTEPLOTNÍ ASFALTOVOU SMĚS VYRÁBÍME ZA STANDARDNÍCH TEPLOT

DOPRAVA SMĚSI je základem pro dobré zhutnění vozidlo nad 20 t, zaoblené tvary, nízký prostup tepla – izolovaná vozidla rychlost ochlazování u běžných vozidel 10°C za hodinu rychlost ochlazování u izolovaných vozidel 5°C za hodinu maximální doba jízdy 2 h Pro dopravu malého množství směsi na velkou vzdálenost je obzvláště třeba používat speciálně izolovaná vozidla

Průběh ochlazování směsi v závislosti na době jízdy DOPRAVA SMĚSI 120 min Průběh ochlazování směsi v závislosti na době jízdy 60 min

25°C 7 min 2 min

7 až 8 min.

92°C 98°C 84°C 89°C

ZÁVĚR NT směsi umožňují snížit energetickou náročnost Pozitivní vliv na ŽP Zlepšení prostředí pro pracovníky pokládky Prodloužení dopravních časů Zlepšení podmínek pro hutnění Zvýšení výkonových parametrů asfaltových směsí a vrstev Cena Omezená spodní hranice hutnění u některých technologií

Děkuji vám za pozornost