Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019 Ing. Tomáš Čoček, Ph.D Ministerstvo dopravy
Základní předpoklady pro výstavbu dopravní infrastruktury. Základní cíl Urychlení přípravy a výstavby klíčové dopravní infrastruktury. ↆ Úprava legislativy - dokončení novely zákona 416/2009 Sb. - spolupráce na tvorbě stavebního zákona Posilování kvality soutěžního a smluvního prostředí Zajištění finančních prostředků – Státní prostředky, EU dotace, soukromý sektor (především s výhledem do budoucna). Základní předpoklady pro výstavbu dopravní infrastruktury.
Legislativa Náběh 416/2009 – I.. Fáze změna příslušnosti úřadů II. FÁZE: Vládní novela 416/2009– rozpracování složitějších témat. Předložen návrh zákona – hlavní předkladatel MD, spolupředkladatelé MPO a MMR. Rekodifikace stavebního práva a Streamlining TEN-T
Vládní novela zák. 416/2009 Sb. tzv. „Liniový zákon“ Materiál předložen do MPŘ 31.10.2018. Vypořádání připomínek proběhlo 2018/2019. Základní oblasti za MD: Idea jednoho veřejnoprávního povolení pro liniové dopravní stavby v režimu zjednodušené dokumentace ke společnému povolení (obsah dokumentace bude upraven samostatnou vyhláškou). Proces EIA jako jediný a úplný proces z hlediska vyhodnocení vlivu na životní prostředí. Zpoplatnění podání (tzv. kauce) – MPŘ – snížení výše kauce. Zjednodušení výkupů pozemků (1 znalecký posudek s delší dobou platnosti), řešení železničních přejezdů. Snaha o rychlého dokončení této novely.
Posilování kvality soutěžního a smluvního prostředí FIDIC RB - průběžná novela (zavedení valorizací), další novela – léto 201 WB – probíhají jednání s odbornou veřejností Metodické prostředí (SFDI – web) Zadávací dokumentace – lepší kontrola kvalifikace – jednánín Vícekriteriální soutěže Transformace v sektoru – zajištění dlouhodobé stability
Národní investiční plán Ambice na co nejrychlejší dokončení základní sítě pozemních komunikací a železnic + zahájení realizace Programu Rychlých železničních spojení, dokončení dálniční sítě do roku 2030. ↓ Problém personální kapacity u všech složek: Investorů (ŘSD, SŽDC, ŘVC) Externích společností zajišťujících projektování Externích společností zajišťujících inženýring Zhotovitelských stavebních firem a dodavatelů technologií Pro splnění cíle potřeba 166 mld. Kč/rok v období 2020-2029 Dostavba dálniční sítě: 515 mld. Kč Jmenovité obchvaty na silnicích I. třídy: 300 mld. Kč Konvenční železniční síť: 647 mld. Kč Rychlá železniční spojení: 406 mld. Kč Vodní stavby bez DOL: 14 mld. Kč NIP
Finanční výhledy Projektové balíčky Příprava projektů vhodných k úvěrovému/dluhopisovému financování. Jednání se zahraničními institucemi o možných zdrojích. Model financování PPP: V současné době proběhlo již 1.kolo soutěžního dialogu pro výběr koncesionáře s již vybranými nejlépe kvalifikovanými uchazeči pro D4 (Příbram-Písek). Příprava na období 2021+ Pravděpodobně nižší spolufinancování EU, kombinace s úvěry, omezený rozsah sítí, větší tlak na národní zdroje či alternativní formy.
Děkuji za pozornost Ministerstvo dopravy