STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Učíme se učit na Karmeli Škola: Integrovaná střední škola Na Karmeli 206 Mladá Boleslav Autoři: Lucie Pöschková Martina Knížková Petra Pavlíková Konzultant: Ing. Jan Weiser
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Cíl projektu: Přispět k řešení problému jak u žáků naší školy účinně rozvíjet klíčové kompetence zaměřené na učení a myšlení. Na dílčích faktech, získaných provedeným výzkumem na naší škole, poukázat na význam této problematiky pro žáky ISŠ. Zpracovat výukový materiál pro zamýšlený kurz ,,Učíme se učit Na Karmeli“ Práce, kterou tímto předkládáme, je součástí stejnojmenného projektu, který se na naší škole postupně připravuje a který nese název „Učíme se učit Na Karmeli“
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Postup řešení stanovených úkolů: Vyhledávání, třídění a studium vybrané literatury, která se zabývá problematikou procesu učení. Pedagogická transformace vybraného materiálu do podoby výukových lekcí. Provedení dílčího pedagogického výzkumu na naší škole. Výzkum na škole probíhal pomocí dotazníkové metody (Jak se učím) a pomocí popisu a zobecnění žákovských prací (referátů).
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Naše navrhované řešení: Vybraná témata Vedení poznámek Rychločtení, rychlostudium Tvoření myšlenkových map Plánování Jak zpracovat dobrý referát Jak zpracovat dobrou prezentaci Došly jsme k závěru, že většina žáků naší školy se není schopna učit správným způsobem. Proto by se, i za podpory učitelů, měla schopnost správného učení dále rozvíjet i na úkor faktických vědomostí a informací.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Výhody našeho návrhu: Vybraná témata mají pro žáky bohaté praktické využití, Výukové lekce jsou fakticky vstupem do dané problematiky. Zájemci si mohou nabité vědomosti dále rozvíjet s pomocí dostupné české literatury, Plánovaný kurz může významně přispět k rozvoji klíčových kompetencí žáků v oblasti učení a myšlení. Každý je schopen dalšího rozvoje v oblasti učení a následného zpracování důležitých informací, potažmo v rozvoji své inteligence.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Zhodnocení naší práce: Dané cíle, které jsme si stanovily, byly splněny. Zjistily jsme, že většina našich spolužáků ovládá metody efektivního učení pouze intuitivně a nikoliv efektivně, proto je namístě seznamovat žáky s těmito metodami Zpracovaly jsme výukovou dokumentaci pro zamýšlený kurz ,,Učíme se učit Na Karmeli“ Na tomto místě se sluší, abychom zmínily hlavní cíle práce a jak se nám je podařilo naplnit. Hlavním cílem naši práce bylo podpořit projekt „Učíme se učit Na Karmeli“.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Ukázka prezentací:
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Ukázka prezentací:
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Co nám tato soutěž dala? Osvojily jsme si a zároveň zdokonalily práci s informacemi. Vyzkoušely jsme si co znamená učit druhé a jak náročná je příprava na výuku. Prohloubily jsme si znalost ve vytváření, vyhodnocovaní dotazníků a školních prací. Získané vědomosti můžeme využít při našem dalším studiu Nejdůležitějším přínosem bylo zjištění jak obtížná je organizace spolupráce jednotlivých členů týmu
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST Za pozornost děkují… Lucie Pöschková Martina Knížková Petra Pavlíková Chtěly bychom poděkovat paní Mgr. Pavlíně Reimannové za pomoc s překladem anotační části a panu Ing. Janu Weiserovi za obětavou pomoc a podnětné připomínky.