Antonín Švehla * 15. 4. 1873 † 12. 12. 1933.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století Školství Literatura Průmysl Architektura Malířství Hudba Politika Sochařství.
Advertisements

Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Česko-čínské obchodní a ekonomické vztahy
Stát ve kterém žiji – Česká republika
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Česká republika Naše vlast
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Adresa školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ČESKÉ STAVEBNICTVÍ A LEGISLATIVA
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
1950_1954 ROK PO ROCE Poválečnými dějinami rok za rokem.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_41D9 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ /1. 4
Anotace Materiál obsahuje přehled české domácího a zahraničního odboje během 2. sv. války. Na závěr žáci plní úkoly k zamyšlení. Pilotáž: Prezentace.
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Novověk
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
EU_32_sada1_15_SV_Seznam prezidentů 1_Cup
Vznik ČSR.
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_07_23_Poválečná ČSR.
Češi za první světové války
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_01 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Období vlády jedné strany
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Revoluce ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
České a československé právní dějiny
DĚJINY PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
Shromáždění členů ČNS ČLS JEP
Československá republika-demokratický stát
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
České země za 1. světové války
SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE ( )
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Český jazyk JOSEF KAJETÁN TYL.
VY_32_INOVACE_4/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Kořeny plodné spolupráce Antonína Švehly a T. G. Masaryka
1. světová válka.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_22_I. SVĚTOVÁ VÁLKA
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
ALOIS RAŠÍN Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Transkript prezentace:

Antonín Švehla * 15. 4. 1873 † 12. 12. 1933

schopný politik a mistr kompromisu neměl akademické vzdělání své znalosti získal samostudiem vynikal v řešení praktických politických otázek

Počátky politické kariéry: původně statkář v Hostivaři 90. léta 19. století - činný v agrárním hnutí 1908 – 1913 - poslanec českého zemského sněmu od roku 1909 - vedoucí představitel a předseda České strany agrární

Během 1. světové války: jeden z vůdčích představitelů domácího odboje usiloval o jednotný postup českých politických stran podílel se na činnosti Českého svazu byl v popředí Maffie byl členem Národního výboru (32 členů) -Antonín Švehla a V. Klofáč - místopředsedové, K. Kramář - předseda

Po válce: uznávaný vůdce české politické reprezentace jeden z „mužů 28. října“ 1918 - vyhlášen samostatný Československý stát => Národní výbor převzal státní moc od roku 1919 - předseda Republikánské strany československého venkova (původně Česká strana agrární)‏

1918 – 1920 - ministr vnitra 1922 – 1929 - předseda vlády - 7. října 1922 - 9. prosince 1925 (1. Švehlova vláda) - 9. prosince 1925 - 18. března 1926 (2. Švehlova vláda) - 12. října 1926 - 1. února 1929 (tzv. Panská koalice) 1927 odmítl kandidovat na funkci prezidenta, podpořil kandidaturu Masaryka 1929 z důvodu svého zdravotního stavu se stáhl z aktivního politického života

Švehlovy zásluhy: spoluzakladatel časopisu Venkov politika agrární strany byla přijatelná pro velkostatkáře i pro drobné zemědělce podíl na vytvoření a fungování tzv. Pětky = orgán koordinující činnost hlavních českých tzv. státotvorných politických stran

Slavné výroky: Co tam [ve Vídni]? Divím se vždycky, že naši lidé tak po tom touží a že je Vídeň přitahuje. Myslím, že nejlepším místem k našemu uplatnění je Praha, nikoliv Vídeň. Tam nejsme ničím. Tady můžeme být vším. Politika je krásná, ale ze všech nejkrásnější je politika československá. Protože je tak těžká. Politika je pravé umění, větší než sochařství. Hlína a kámen se nebrání, ale já musím brát do rukou tu křečkovitou lidskou náturu a hníst ji, modelovat ji. - A ona se vzpouzí, prská, škrábe: musím ji hladit i škrtit, abych ji mohl zformovat. - Co z ní chci udělat? Stát!

Zdroje: Wikipedie Kniha Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století