Zvuková stránka jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Rozdělení hlásek DUM 14/1.
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Modulace mluveného projevu
Výslovnost samohlásek a souhlásek
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
Fonetika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výslovnost přejatých slov
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Zvuková stránka jazyka
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
VÝSLOVNOST A PRAVOPIS PŘEJATÝCH SLOV
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
F ONETIKA 2. Č ESKÁ ABECEDA Abeceda: A, B, C, Č, D, Ď, E, F, G, H, CH, I, J, K, L, M, N, Ň, O, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, V, W, X, Y, Z, Ž Česká písmena:
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Slabika jako opomíjená součást jazykového systému
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Digitální učební materiál
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazykověda a její disciplíny
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka,
Transkript prezentace:

Zvuková stránka jazyka Hláskosloví Zvuková stránka jazyka

Význam výslovnosti „Popravit / ne / poslat do vězení.“ „Prohlíželi jsme si ve spěchu vystavené zboží.“ „Největším nepřítelem jsou lijáky způsobené sesuvy půdy.“ tiší vs. tišší, raci vs. racci, nejasnější vs. nejjasnější

Hláskosloví – dílčí obory Fonetika – zkoumá mluvidla, hlásky a jejich tvoření, zvukovou stránku souvislé řeči Fonologie – zkoumá funkci hlásek v řeči (jak vytvářejí či mění význam slov: např. pes, les, ves) Ortoepie – zkoumá spisovnou výslovnost Logopedie – zkoumá a napravuje vady řeči a výslovnosti Fonetický přepis – doslovný záznam mluvené řeči, píše se v hranaté závorce – viz učebnice, s. 20

Mluvidla 1) ústrojí dýchací – z plic vychází výdechový proud vzduchu 2) ústrojí hlasové – proud vzduchu prochází hrtanem a rozkmitává hlasivky 3) ústrojí artikulační – zvuk přichází do rezonančních dutin (hrdelní, ústní, nosní) Vlastní mluvidla – jazyk, zuby, rty, zubodásňový výstupek, tvrdé a měkké patro, čelisti

Schéma mluvidel

Hlásky a slabiky Nejmenší jednotky řeči, učíme se nejdříve (hláskování a slabikování u dětí) Viz učebnice, s. 20: Rozdíl mezi hláskou a písmenem Pojmy – slabičné jádro, otevřená a zavřená slabika, slabikotvorné souhlásky r, l, m Úkoly 1, 2, 3 v učebnici Kdy neplatí shoda mezi hláskou a písmenem? – ě, i/y, ú/ů, ch, dz, dž

Hlásky – 1) samohlásky (vokály) a/á, e/é, i/í, o/ó, u/ú Proud vzduchu z plic nenaráží na žádnou překážku Výslovnost bez problémů V češtině se na jejich artikulaci podílí pouze dutina hrdelní a ústní – nemáme nosovky Zaokrouhlení rtů – u kterých samohlásek?

Hlásky – 2) souhlásky (konsonanty) Proud vzduchu z plic naráží na překážku v artikulačním ústrojí Výslovnost může být obtížná (u kterých souhlásek?) Místo tvoření souhlásek: Sledujte, kde vyslovujete tyto hlásky: P, B V, F T, D Ť, Ď K, G H

Třídění podle místa tvoření Retné – P, B, M Retozubné – V, F Zubodásňové – T, D, N L, R, Ř S, Z, C, DZ Š, Ž, Č, DŽ Předopatrové – Ť, Ď, Ň, J Zadopatrové – K, G, CH + zadopatrové N Hrtanové - H

Třídění podle znělosti Podle toho, zda se hlasivky vzájemně přiblíží a rozkmitají – znělé vs. neznělé Pomůcka – PITE KAFE SE ŠLECHAČKOU 1) Párové souhlásky (liší se pouze znělostí) Znělé – B, V, D, Ď, Z, Ž, G, H, DZ, DŽ Neznělé – P, F, T, Ť, S, Š, K, CH, C, Č 2) Jedinečné (nepárové) – M, N, Ň, L, R, J Ř může být znělá i neznělá (tře vs. dře)

Třídění podle nosovosti Na tvoření některých souhlásek (na rozdíl od vokálů) se podílí nosní dutina M, N, Ň, zadopatrové N (Hanka, Kongo) Při rýmě je nosní dutina uzavřena a vyslovíme je jako B, D, Ď („Všichni byli da bé prebiéře, jenom ty jsi debil!“)

Dvojhlásky Spojení dvou samohlásek v jedné slabice V češtině je původní pouze dvojhláska OU (louka, kouř) Přejaté dvojhlásky AU, EU (auto, euro) Pokud patří samohlásky do různých slabik, musí se vyslovit s tzv. rázem (např. prvouka)

Cvičení Určete, kdy se jedná o dvojhlásky: Pouze, strouha, poučný, doufat, poukázat, pravoúhlý, brouk, jednouchý, samouk, mouka Určete, kdy je Ř znělé a kdy neznělé: Keř, keře, křoví, keřík, dřevo, třetí Určete, které hlásky jsou znělé a neznělé: Pořád, slepec, rolník, smrk

Spojování hlásek v řeči Spodoba (asimilace) – přizpůsobení výslovnosti jedné či více souhlásek okolním souhláskám A) spodoba znělosti Jak se vyslovují tato slova? Podle jakých pravidel se spodoba řídí? zpěv, sbor, plod, plot, loď, vsadit, svatba, pod kopcem, msta, dub, když

Pravidla spodoby znělosti 1) týká se pouze párových souhlásek např. „m“ – směna vs. změna 2) dva a více souhlásek vedle sebe – celá skupina je buď znělá, nebo neznělá – záleží vždy na poslední souhlásce N+Z = ZZ (prosba) Z+N = NN (zpívat) 3) zvláštní případy – výslovnost skupiny „sh“ (shoda), souhláska „v“ (vtip vs. svatý)

Spojování hlásek v řeči B) neutralizace znělosti na konci slova se všechny párové souhlásky vysloví nezněle (zpěv, plod); výjimky (např. běž domů) Cvičení – jak se vyslovují tato slova: loďka, všechno, kdy, bez tebe, tak dlouho, nehty, včas, přes hory, led, mříž Pracovní sešit, s. 13/5, s. 14/6

Spisovná výslovnost - cvičení Čtěte nahlas s pečlivou výslovností: Čtrnáctý, šestnáctý, sedmdesát, osmdesát K obědu, v únoru, s Alenou, z okna, přes jez Po učení, poučení, neobyčejný, modrooký Prosba, mám několik proseb, přišel jsem, na shledanou, mango, dcera, jdeme, jméno dětský, francouzský, francouzští, vzbudit, vstávat

Spisovná výslovnost - cvičení Čtěte nahlas s pečlivou výslovností: předtucha, Anna, nejjedovatější had, před domem, nejcennější dárek, vzít s sebou, půllitr, rozsvítit, užší, těžší úkoly, čtyřruční hra, pár roků, mužský, ctnosti žen, rozštípnutá kost, přívlastek shodný, říkal-li to, panna, okenní rám, vyšší postava, tetiččin šátek

Výslovnost cizích slov Může být zachována výslovnost původního jazyka (pointa, revue, faux pas, interview…) Jinak snaha o přizpůsobení české výslovnosti SPECIFIKA 1) délka samohlásek – dvojí výslovnost (benzin, citron, sezona, kultura), nebo jen dlouhá (angína, bazén, disciplina…) Schéma / schematický, téma / tematický 2) výslovnost „X“ - [gz] v předponě ex- před samohláskou nebo znělou souhláskou (existovat, exotika, exhumace), jinak [ks] (extrakt, fixa, sexta)

Výslovnost cizích slov 3) „S“ – dvojí výslovnost i pravopis (diskuse/diskuze, renesance/renezance, resort/rezort) výslovnost [z] – gymnázium/gymnasium, filosofie/filozofie, univerzita/universita, prezident/president; v příponě –ismus/-izmus 4) „K“ – dvojí výslovnost (akát, plakát, inkoust), nebo jen [k] (cirkus, sekretářka, krém, demokracie) 5) „di, ti, ni“ – v cizích slovech [dy, ty, ny] (diktát, titul, minimální) 6) „sp, st, sk“ – stejná výslovnost (spekulovat, student, skandál)

Výslovnost cizích slov - cvičení Čtěte nahlas s pečlivou výslovností cizí slova: exploze, exemplář, exulant, excerpce, exil, luxus, praxe, existovat kultura, próza, komunismus, cirkus, plakát, nikotin, diplomatický, sport, skandál

Zvuková stránka souvislé řeči

Mluvený projev Výsledek působení mnoha jevů: Výslovnost hlásek a hláskových skupin Přízvuk a důraz Tempo a pauzy Melodie věty Barva hlasu Základem je modulace = obměňování výšky a síly hlasu, tempa řeči apod.

Přízvuk (akcent) Zvýraznění určité části projevu zesílením hlasu 1. dělení – slovní přízvuk (zvýrazňuje určitou slabiku ve slově – obvykle první) vs. větný přízvuk (zvýrazňuje určité slovo ve větě – obvykle na konci) Důraz – zesílený větný přízvuk, neřídí se žádnými pravidly, lze zdůraznit kterékoliv slovo Tys včera nepřišla s Petrem? Dám sestře nový šátek. 2. dělení – podle síly hlasu – přízvuk hlavní vs. vedlejší (např. ´několika,násobný, ´vítá,me tě)

Nepřízvučná slova 1) Příklonky – nepřízvučná jednoslabičná slova Přiklánějí se ve větě za přízvučné slovo Např. ´Vzal si ´rohlík. ´Dej mu to. ´Nemá se to ´říkat. 2) Předklonky – nepřízvučná jednoslabičná slova Přiklánějí se ve větě před přízvučné slovo Např. Už ´dost! Jak ´tohle ´můžeš ´říct? I ´on to ví.

Intonace a tempo Intonace – viz učebnice, s. 22 Tempo – spád řeči Záleží na – temperamentu mluvčího, obsahu sdělení, na posluchači, na daném jazyku Pauza – přestávka v řeči (důvody?) Frázování – členění řeči na logické celky pomocí pauz – odpovídá interpunkci „Popravit / ne / poslat na Sibiř.“