Francouzský materialismus I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
I. Osvícenský absolutismus
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Sociální konstruktivismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
století vznik kapitalistické společnosti
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Nová věda  Matematika  Kvantifikace  Hledání zákonitostí   správný způsob myšlení  Prototypem – klasická mechanika.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Francouzský materialismus I
Vesmír v koncích.
Výtvarné setkání v MŠ II.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
2. Literární tvorba v období osvícenství
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Filosofie úvod do problému....
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Filozofie empirismu, racionalismu
Definice hmoty Vzorem (pravzory, pralátka…) Identifikací (redukce na známou vlastnost) Gnoseologicky.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
F RANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.09.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství v literatuře
Filozofie osvícenství ve Francii
OSVÍCENSTVÍ.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofie osvícenství ve Francii
Psychické procesy - vnímání
Elejská škola.
Francouzský materialismus I
Sociální psychologie – CŽV 2012
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní filozofické otázky
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Osvícenství.
Transkript prezentace:

Francouzský materialismus I Kritika náboženství Spojení hmoty a pohybu Deismus  Ateismus Determinismus Francois Maria Arouet Voltaire - kritika teleologického vysvětlování přírody, Candide 1694–1778

Gnoseologické vlivy John Locke Primární kvality – rozlehlost, tvar, tuhost, pohyb a číslo = reálné Sekundární kvality – barva, zvuk, chuť, pach, teplo = nikoli vlastnosti věcí, ale důsledky jejich působení na naše smysly 1632–1704

Gnoseologické vlivy George Berkley I primární kvality jsou sekundární – vše je subjektivní představou -> EEP Princip ontologické úspornosti – hmota je zbytečná, protože nedokáže přidat nic navíc k tomu, co je nám dáno jako vlastnosti našimi smysly. 1658–1753

Gnoseologické vlivy David Hume Kritika kauzality a substance imprese (vjemy) a ideje (představy) – kombinace idejí  asociativní vyvolávání představ = sdružování představ – tři typy sdružování (na základě podobnosti) časová prostorová blízkost poměr příčiny a účinku Vztahy idejí nejsou totéž co faktické okolnosti. Kauzalitu nelze nahlédnout a priori Post hoc, ergo propter hoc Smyslové vnímání má vždy jen časový sled, nikoli kauzální souvislost.  1711–1776

Francouzský materialismus II Zájem o člověka a společnost (ontologie a přírodní věda nástrojem) – vylepšování Materialismus Mechanistický (deterministický model fyziky) Vitalistický (samoorganizace hmoty)

Encyklopedisté (Encyclopédie française). Francouzská encyklopedie vychází od r. 1750 bez jednotného zaměření. Podílejí se na ní zejména Diderot d’Alembert La Mettrie Holbach

Denis Diderot Obraz světa Spontánní tvořivost Nepředvídatelnost Citlivost Dynamický vesmír, vznik a zánik Svět proměn 1713–1784

Julien Offray de La Mettrie odmítá jakoukoli podobu finalismus odmítá i náhodu zdůrazňování přežití druhu i člověk je stroj duše je bezpředmětná hypotéza 1709–1751

Paul Henri Dietrich Thiry, baron d’Holbach proti jakémukoli náboženství být šťastný (neindividuální cit) správný pohled na svět 1723–1789

Jean le Rond d’Alembert deista, matematik, fyzik Rozpory metafyzických tvrzení jsou jen důkazem toho, že nemá smysl jiné poznání než smyslové, vše, co přesahuje smyslovou skutečnost je vědecky nejisté (předjímání pozitivismu). 1717–1784

Claude Adrien Helvétius věda o lidském štěstí

Jean-Jacques Rousseau Odlišení bytí a zdání (nepřirozenost civilizace) Překonání „bytí mimo sebe“ = být svobodný (přirozený) Návrat k přirozenosti (nikoli jen přírodě — la nature)