Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou DOPRAVNÍ SYSTÉM STÁTU Ing. Jan Tichý, Ph.D. Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou 14.5.2019
INFRASTRUKTURA - PARK - PROVOZ SEGMENTY A HODNOTÍCÍ VELIČINY SYSTÉMU Segmenty: INFRASTRUKTURA - PARK - PROVOZ Charakteristiky: ROZSAH - VÝDAJE - KVALITA
cca 5 : 1 INFRASTRUKTURA (1. rozsah)
cca 1 : 1 INFRASTRUKTURA (2. výdaje) Zvláštnosti financování: pouze 9,1 % výnosů ze spotřební daně z minerálních olejů je přímo alokována do SFDI poplatek za použití ŽDC je příjmem SŽDC (na rozdíl od mýta, které je příjmem pro SFDI) 98,9% železničních tratí vlastní ČR a je ve správě SŽDC, ale správa pozemních komunikací je rozdělena mezi stát (ŘSD ČR), kraje a obce rozdílný přístup k DPH u ŘSD a SŽDC Je možné vyčíslení výdajů krajů a obcí , tj. celkových výdajů na pozemní komunikace?
cca 1 : 1 INFRASTRUKTURA (2. výdaje) Výpadek příjmů z privatizace nahradily dotace ze SR a výnosy z mýta.
? INFRASTRUKTURA (3. kvalita) Stav a kvalita infrastruktury ? Liniové stavby Stavební objekty - nádraží, parkoviště, mosty, tunely, podjezdy, odpočívadla, čerpací stanice atd. ? Stav mostů, př. Středočeský kraj
DOPRAVNÍ PARK (1. velikost – silniční vozidla)
DOPRAVNÍ PARK (1. velikost – železniční doprava) Lokomotivy: z 3000 na 2000 ks Osobní vozy: … jejich úbytek je kompenzován přírůstkem el. vozů a motoráků Nákladní vozy : z 65 000 vozů na 35 000 vozů
DOPRAVA A PŘEPRAVA (1. objem) celkem Závěry: Navzdory úbytku železničních nákladních vozů roste přepravený objem zboží. Navzdory přírůstku silničních nákladních vozidel ubývá mezinárodní přepravy. pouze mezinárodní
PROBLÉMY SPOJENÉ S HODNOCENÍM DOPRAVNÍHO SYSTÉMU Nehodnotí se vývoj systému jako celku (což částečně vyplývá i z organizace systému) Mnohé údaje o systému nejsou sledovány, příp. zveřejňovány (a to ani v oblastech, které jsou dotovány z veřejných zdrojů) Neexistuje jednotná (národní) datová základna (data jsou roztříštěná do mnoha dokumentů od mnoha zdrojů, resp. organizací, apod.) Data nejsou vždy vzájemně kompatibilní (nelze srovnávat to, co by se srovnávat mohlo a místy mělo) Příklad širšího pohledu na problematiku pohonných hmot a jeho roztříštěnost: cena PHM (CCS) – výtoč PHM (ČSÚ) – sazby SD a DPH z minerálních olejů (MFin) – výnosy ze SD a DPH z minerálních olejů (Celní a daňová správa) – podíl SD do SFDI (SFDI) Více viz: http://www.ioda.cz – Publikace / Ekonomika dopravního systému státu (Jan Tichý)
HODNOCENÍ IDS Bohužel: V Ročence dopravy ČR nejsou uváděny údaje o přepravě osob v IDS v rámci VLD. Pro železniční dopravu neexistuje obdobný výkaz jako je Dop MD 3-04 pro VLD, tj. nejsou uváděny dopravní výkony v rámci IDS u ŽOD.
HODNOCENÍ VLD ŽOD = ? Ačkoliv: dopravní výkon … dopad na náklady roste dopravní výkon klesá přepravní výkon a proto: c) rostou dotace i přesto, že: d) stagnují jednotkové náklady na 1 km dopravní výkon … dopad na náklady (celkové náklady / dopravní výkon = n 1km) přepravní výkon … dopady na tržby (náklady + PZ – tržby = dotace)
HODNOCENÍ VLD ŽOD = ? Poznámka: Růst dopravní výkonů (a tím pokles jednotkových nákladů na odpisy a režie) a současně pokles náklad na PHM umožnily růst osobních nákladů na řidiče při stagnujících celkových nákladech. Až do zvýšení mezd řidičů z rozhodnutí vlády.
POVINNÉ SLEVY Z JÍZDNÉHO – schémata Do roku 2010 tedy platilo, že: dopravce si na slevu musel vydělat prodejem jízdného osobám beze slev. Od roku 2010 platí pravidlo, že: slevu zaplatí ten, kdo ji nařizuje, tedy stát prostřednictvím MD (formálně slevy nařizuje M Fin, v reálu kompenzace za slevy vyplácí MD).
DATABÁZE DAT a DATABÁZE ZDROJOVÝCH DOKUMENTŮ: www.IODA.cz www.VYROCENKY.cz
DĚKUJI ZA POZORNOST