Recyklace vozovek za horka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STROJE PRO VÝSTAVBU KOMUNIKACÍ
Advertisements

Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
Ing. Jan David TPA ČR, s.r.o., České Budějovice
s dopravní infrastrukturou
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
DPC GmbH & Co. KG Tenkovrstvé práškové laky Essenbach / Altheim.
Zkoušení hydraulicky stmelených materiálů
Asfaltové vozovky 09 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ POZNATKŮ
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
VOZOVKA A JEJÍ FUNKCE Základní pojmy Kluzná vrstva Obrusná vrstva KRYT
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Systémy chovu ryb.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Vliv dopravy na životní prostředí
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Vybrané metody analýzy
1. Minimalizace 2. Třídění a recyklace 3. Odstraňování Vypořádávání se s odpady zpět znovu 2.
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
s dopravní infrastrukturou
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Základní problémy přípravy a provozu bioplynových stanic v ČR CZ Biom – České sdružení pro biomasu Ing. Tomáš Dvořáček Bioprofit s.r.o.
Velkoplošné aglomerované materiály.
TDS HYDROIZOLACE PLOCHÝCH STŘECH – FÓLIOVÉ SYSTÉMY
Jak specifikovat beton a další produkty
Strojírenství Strojírenská technologie Výroba spékaných výrobků (ST30)
Možnosti podniků v péči o životní prostředí
Lepení dřeva Teorie lepení
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
RUGEN® lehké umělé kamenivo Vlastnosti a využití
Návrh složení cementového betonu.
Technologie provádění CB krytů
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
8. podlahy II. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
Sdružení EPS ČR PREVENCE VZNIKU PLASTOVÝCH ODPADŮ S DŮRAZEM NA PĚNOVÝ POLYSTYREN Ing. František Vörös - konzultant.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Předcházení vzniku odpadů v silničním stavitelství Konference Předcházení vzniku odpadů ČVUT v Praze.
TECHNOLOGIE VÝROBY UMĚLÉHO POPÍLKOVÉHO KAMENIVA
BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc. Inženýrské sítě a komunikace 9.Přednáška.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-20 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
PRŮMYSLOVÁ CHEMIE Doc. Ing. Jaromír Lederer, CSc..
Skupina UNIPETROL Člen skupiny PKN Orlen Martin Růžička Úsek výzkumu a vývoje.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Pravidelné setkání obcí svozové oblasti firmy REMIT s.r.o. v systému EKO-KOM a.s Expozice času Šternberk , 9.00 hod.
Cukrářské technologie – písčité (nahřívané) šlehané hmoty
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Název školy: Základní škola Městec Králové
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
CSWS40 464TDR/2-S Předem plněná automatická pračka se sušičkou SLIM Smart Technologie Smart Touch, pára, rychlé cykly 14, 30, 44 a 59 min, digitální dotykový.
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Recyklace vozovek za horka Michal Varaus – VUT v Brně

Co je smyslem recyklace ? Recyklace stavebních materiálů je jedním z důležitých nástrojů pro zachování udržitelného rozvoje a překlenutí rozporu mezi ekonomickým růstem a ochranou životního prostředí.

Důvody pro recyklaci Zachování materiálových a energetických zdrojů materiálových - kamenivo, asfalt energetických - pohonné hmoty, topná média atd. Ochrana životního prostředí redukce skleníkových plynů, zejména CO2 snížení znečištění ovzduší (výfukové plyny, hluk) omezení skládek Ekonomický přínos snížení nákladů snížení zatížení komunikací, zkrácení doby výstavby

Ekonomický tlak na recyklaci asf. materiálu vysoká cena ropy

Vývoj cen od roku 1970 ROK Materiál → cena Barel ropy $/bbl Tuna asfaltu $/t Tuna směsi $/t 1970 3,4 20,0 8,4 1980 37,4 160,0 25,3 1990 23,2 142,0 24,2 2000 27,4 200,0 35,5 2005 50,0 232,0 45,6 2008 120,0 650,0 80,0

Rozdělení recyklace netuhých vozovek Podle místa provádění v míchacím centru (in plant) = obalovna, mobilní jednotka na místě (in place) Podle teploty zpracování za horka za studena Základní 4 druhy recyklací 1) V míchacím centru (na obalovně) za horka 2) V míchacím centru za studena 3) Na místě za horka 4) Na místě za studena

1. Recyklace v míchacím centru (na obalovně) za horka

Recyklace v míchacím centru za horka Recyklace za horka se omezuje asfaltové vrstvy R-materiál je vybouraná nebo vyfrézovaná asfaltová směs, která se dále upravuje drcením a tříděním Způsoby recyklace: A) Dávkování R-materiálu přímo do míchačky šaržové obalovny B) Předehřívání R-materiálu v paralelním bubnu šaržové C) Metoda Drum–mix pro kontinuální obalovny

Recyklace v míchacím centru za horka Šaržová obalovna

Recyklace v míchacím centru za horka A Recyklace v míchacím centru za horka A. Dávkování přímo do míchačky šaržové obalovny

A. Dávkování přímo do míchačky šaržové obalovny ► Drcení na frakce ► Přidávání jemnější/hrubší frakce R-materiálu dle druhu směsi ► Kamenivo nutno předehřívat na vyšší teplotu ► Problémy s vlhkostí, skládky jsou většinou nezastřešené ► Do výrobního cyklu nutno zařadit odvětrání ► Max. množství R-materiálu = cca 25 % ► Nad 15 % doporučuje se výpočet gradace přidávaného pojiva

B. Předehřívání R-materiálu v paralelním bubnu

B. Předehřívání R-materiálu v paralelním bubnu Paralelní sušící buben

B. Předehřívání R-materiálu v paralelním bubnu ► výrazně vyšší množství než při dávkování za studena ► V Německu až 80 % R-materiálu do podkladních vrstev ► Vysoké dávkování → snížení vlhkosti → zastřešení ► Pravidelná kontrola vlastností pojiva v R-materiálu ► Použití frézovaného materiálu podle vrstev = vysoce hodnotný materiál obrusných vrstev → do obrusu ► V Německu je materiál poskytován investorem bezúplatně → výrobce musí přidat R-materiál do vyráběné směsi ► V ČR se za vyfrézovaný materiál platí, materiál se netřídí podle vrstev, menší motivace

B. Předehřívání R-materiálu v paralelním bubnu Zastřešení vytříděného R-materiálu Drcení a třídění Skládka vybourané asfaltové směsi

C. Metoda Drum – mix, kontinuální obalovna

C. Metoda Drum - mix ► V USA cca 80 % kontinuálních obaloven ► Nutno zajistit konstantní kvalitu vstupních materiálů ► 3 způsoby přidávání R-materiálu: a) R-materiál se přidává souběžně s proudem horkého vzduchu

b) Proti proudu horkého vzduchu c) Separátní vysoušení R-materiálu, míchání v míchačce

Přípustné množství R-materiálu pro AC: od 2008/2019 2008 2019 Skládka vybourané asfaltové směsi

Přípustné množství R-materiálu pro AC: od 2019/2020? 2019 2020? Skládka vybourané asfaltové směsi

2. Recyklace na místě za horka

Recyklace na místě za horka (TP 209) ► Celkem 5 kategorií recyklace za horka Obecný postup: ► Nahřátí vozovky pomocí infrazářičů ► Fréza rozpojení rozehřátého povrchu ► Promíchání asfaltové směsi ( popř. přidání dalších složek – kamenivo, asfaltová směs) ► Rozprostření směsi finišerem, předhutnění

Recyklace na místě za horka ► Rozehřátí pomocí infrazářičů

Recyklace na místě za horka ► Rozprostření přidávané frakce kameniva

Recyklace na místě za horka ► Frézování, promíchání (+ přidání materiálů), znovu položení

Recyklace na místě za horka Regrip - Technologie zlepšení protismykových vlastností ► Nahřátí stávajícího povrchu ► Podrcení kamenivem úzké frakce ► Zaválcování Reshape - Technologie úpravy příčného profilu ► Nahřátí stávajícího povrchu ► Rozpojení a promíchání asfaltové směsi ► Znovu položení směsi v příčném a podélném směru

Recyklace na místě za horka Repave - Úprava příčného profilu s položením nové vrstvy ► Nahřátí stávajícího povrchu ► Rozpojení a promíchání asfaltové směsi ► Znovu položení směsi v příčném a podélném směru ► Položení nové asfaltové vrstvy na urovnanou vrstvu ► Zhutnění obou vrstev současně Remix - Recyklace asfaltové vrstvy za horka na místě ► Rozprostření přidávaného kameniva na povrch vozovky (pouze pokud se přidává kamenivo) ► Nahřátí stávajícího povrchu ► Rozpojení a promíchání asfaltové směsi s přidáním potřebných materiálů (přísady, asfalt, asf. směs) ► Znovu položení směsi v příčném a podélném směru

Recyklace na místě za horka Remix plus - Recyklace asfaltové vrstvy za horka na místě se současnou pokládkou nové vrstvy ► Rozprostření přidávaného kameniva na povrch vozovky (pouze pokud se přidává kamenivo) ► Nahřátí stávajícího povrchu ► Rozpojení a promíchání asfaltové směsi s přidáním potřebných materiálů (změkčovací přísady, asfalt, asf. směs) ► Znovu položení směsi v příčném a podélném směru ► Položení nové obrusné vrstvy ► Zhutnění asfaltového souvrství

Recyklace na místě za horka Výhody ► Oprava vozovky do hloubky až 55 mm (Reshape, Repave, Remix) ► Zvýšení kvality konstrukční vrstvy přidáním dalších kompo- nentů (Remix) ► Zvýšit kvalitu stávající obrusné vrstvy a současně vozovku zesílit až do tloušťky 50 mm (Remix plus) ► Zvýšení pohodlí jízdy a bezpečnosti ► Prodloužení životnosti asfaltového krytu ► Ochrana životního prostředí ► Nízká ekonomická a časová náročnost

Děkuji za pozornost !