Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa.
Advertisements

Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Přímá úměrnost - opakování
58.1 Přímá a nepřímá úměrnost
Přímá úměrnost Trojčlenka
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TROJČLENKA Řešení praktických úloh o úměrných veličinách.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Přímá a nepřímá úměrnost
Téma: Nepřímá úměrnost Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_097.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Matematika Přímá a nepřímá úměrnost 7. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
Přímá úměrnost.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST.  Při budování bazénu bylo vykopáno 10 t zeminy. Do jednoho vozíku se vejde 200 kg zeminy. Kolikrát by musel zeminu vyvážet jeden.
* Nepřímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Graf nepřímé úměrnosti
Úvodní problém – nakreslete graf znázorňující
Téma: Přímá úměrnost - úvod Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_086.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Graf nepřímé úměrnosti
Funkce Lineární funkce
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
FUNKCE 13. Zápis funkční závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika pro 8. ročník Objem hranolu..
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Nep ř ímá úm ě rnost Pojem nep ř ímá úm ě rnost Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Graf nepřímé úměrnosti
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Věty o podobnosti trojúhelníků
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Funkce Lineární funkce
VY_32_INOVACE_M7.10 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
Funkce Lineární funkce
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
POMĚR, PŘÍMÁ a NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Věty o podobnosti trojúhelníků
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost. Obrázky © Radomír Macháň

Nepřímá úměrnost (úměra). Chovatel psů má tři desetikilogramové balíky granulí. Vypočítejte, na jak dlouho mu tato zásoba krmiva vydrží pro 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15 psů, předpokládáme-li, že jeden pes sežere denně průměrně 1 kg granulí. Foto: Radomír Macháň 10 + 10 + 10 = 30 kg

Nepřímá úměrnost (úměra). Chovatel psů má tři desetikilogramové balíky granulí. Vypočítejte, na jak dlouho mu tato zásoba potravy vydrží pro 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15 psů, předpokládáme-li, že jeden pes sežere denně průměrně 1 kg granulí. Počet psů: Počet sežraných kilogramů denně: Počet dnů: 1 2 3 5 6 10 15 1 2 3 5 6 10 15 30:1=30 30:2=15 30:3=10 30:5=6 30:6=5 30:10=3 30:15=2

Nepřímá úměrnost (úměra). Pokud jsi na ni ještě nepřišel, pokusím se ti pomoci. Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: Tabulka vyjadřuje závislost dvou veličin: počtu psů a počtu dnů, na které jim při daném počtu vystačí zásoba krmiva. Objevíš sám zákonitost, která platí ve vztahu těchto veličin?

Nepřímá úměrnost (úměra). .15 .5 .3 Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: :3 :5 :15

Nepřímá úměrnost (úměra). Kolikrát se zvětší počet psů, tolikrát se zmenší počet dnů, na které jim vystačí krmivo! .15 .5 .3 Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: :3 Jinými slovy: Kolikrát se zvětší jedna veličina, tolikrát se zmenší veličina druhá. :5 :15

Nepřímá úměrnost (úměra). Dokážete uvést i další příklady vztahu dvou veličin, pro které by platilo totéž, co jsme nyní vyvodili? Např: Doba, za kterou auto ujede danou vzdálenost, je nepřímo úměrná průměrné rychlosti auta. Doba zhotovení dané zakázky a počet švadlen na ní pracujících. Doba napuštění bazénu a počet otevřených přítoků. Počet otáček v závislosti na počtu zubů ozubených kol. Počet konzerv a jejich velikost při zavařování daného množství masa. Počet kroků v závislosti na délce kroku při zdolání stejné vzdálenosti.

Nepřímá úměrnost (úměra). Vrátíme se ještě jednou k našemu příkladu se psy a podíváme se na něj ještě z jiného pohledu. Využijeme nedávno nabyté znalosti o poměru. .2 Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: Poměry jsou opačné. :2 Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu psů? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? 6 : 3 6 : 3 = 2 : 1 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím snížení počtu dnů, na které vystačí dané množství krmiva? V jakém poměru se zmenšil jejich počet? 5 : 10 = 1 : 2 5 : 10

Nepřímá úměrnost (úměra). Vrátíme se ještě jednou k našemu příkladu se psy a podíváme se na něj ještě z jiného pohledu. Využijeme nedávno nabyté znalosti o poměru. .5 I tentokrát jsou poměry opačné. Platí tedy i to, že v jakém poměru se zvětší jedna veličina, v takovém se zmenší druhá veličina. Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: :5 Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu psů? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? 15 : 3 15 : 3 = 5 : 1 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím snížení počtu dnů, na které vystačí dané množství krmiva? V jakém poměru se zmenšil jejich počet? 2 : 10 = 1 : 5 2 : 10

Nepřímá úměrnost (úměra). Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: Závěr, který pro nás ze všech našich zjištění vyplývá: Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zmenší (zvětší) druhá veličina. V jakém poměru se zvětší (zmenší) jedna veličina, v takovém poměru se zmenší (zvětší) druhá veličina. Takový vztah mezi dvěma veličinami se nazývá nepřímá úměrnost. Říkáme, že veličiny jsou nepřímo úměrné.

Příklady k procvičení Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru: Množství utěrek a délka jejich schnutí. Množství kombajnů a doba sečení pole. Zaplacená částka za jablka a jejich hmotnost. Délka hrany krychle a její povrch. Objem krychlí o stejné hmotnosti a hustoty materiálu, z něhož jsou vyrobeny. Hmotnost krychlí o stejném objemu a hustoty materiálu, z něhož jsou vyrobeny. Množství čerpadel a doba vyprazdňování studny. Množství kopáčů a doba provedení daného výkopu.

Příklady k procvičení - 1 Jedním čerpadlem se vyprázdní bazén za 420 minut. Doplň tabulku. Počet čerpadel (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 10 Doba čerpání (min.):

Příklady k procvičení - 1 Jedním čerpadlem se vyprázdní bazén za 420 minut. Doplň tabulku. Počet čerpadel (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 10 Doba čerpání (min.): 420 210 140 105 84 70 60 42

Příklady k procvičení - 2 Vzdálenost dvou míst je 120 km. Doplň tabulku. Rychlost auta (km/h): 120 100 90 80 60 40 30 20 Doba jízdy (min.):

Příklady k procvičení - 2 Vzdálenost dvou míst je 120 km. Doplň tabulku. Rychlost auta (km/h): 120 100 90 80 60 40 30 20 Doba jízdy (min.): 72 180 240 360

Příklady k procvičení - 3 Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 3 6 9 12 15 18 y 90 45 30 22,5

Příklady k procvičení - 4 Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 1 2 3 4 5 6 y 60 30 20 15 14 10

Příklady k procvičení - 5 Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 0,5 1 1,5 2 2,5 3 y 18 9 6 4,5 4

Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 2 6 9 72 y 18 12

Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 2 4 6 8 9 36 72 y 18 12 1

Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 1 4 5 8 10 y 50 20 0,5

Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 1 2 4 5 8 10 200 y 100 50 25 20 12,5 0,5

Příklady k procvičení - 8 Sestav tabulku tří libovolných nepřímých úměr: x y x y x y