F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2014 Vyučující: Prof. Jiří Kozelka, Biofyzikální Laboratoř, Ústav fyziky kondenzovaných.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrické vodiče a izolanty
Vedení elektrického proudu v látkách
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Názvosloví binárních sloučenin
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
FYZIKÁLNÍ CHEMIE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Atomy a molekuly (suplovaná hodina)
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
2.2 Kvadratické rovnice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základy infinitezimálního počtu
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
u organických sloučenin
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Domácí úkol 1) Odvoďte z Hookova zákona vztah pro výpočet harmonického potenciálu. 2) Najděte na Internetu nějaký program pro výpočet Epot a vypočítejte.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Základní chemické veličiny
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2015
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2016
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2018
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Co už vím o fyzice mikrosvěta
Chemická vazba = přitažlivé síly působící mezi atomy v molekulách
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017 Řešení k cvičením z přednášky z 20.9.2017 Vyučující: Prof. Jiří Kozelka, Biofyzikální Laboratoř, Ústav fyziky kondenzovaných látek, PřF MU, Kotlářská 2, kozelka.jiri@gmail.com

1. Doplníme volné el. páry Cvičení 1: Pojmenujte následující sloučeniny a napište ke každému atomu oxidační číslo:

1. Doplníme volné el. páry 2. Přidělíme vazebné el. páry elektronegativnějšímu atomu

) ) ) ) ( ( ( ) ) ) ) ) ) ) ( ( ) ) ) ( ) ) 2. Přidělíme vazebné el. páry elektronegativnějšímu atomu 3. Oxidační číslo = počet valenčních elektronů neutrálního atomu - počet přidělených val. elektronů ) ) ) ) ( ( ( ) ) ) ) ) ) ) ( ( ) ) ) ( ) )

) ) ) ) ( ( ( ) ) ) ) ) ) ) ( ( ) ) ) ( ) ) 3. Oxidační číslo = počet valenčních elektronů neutrálního atomu - počet přidělených val. elektronů ) ) ) ) ( -III +I -III -I ( ( ) ) ) ) ) ) ) ( ( +III ) ) ) +V ( -III ) ) Všechny atomy H mají ox.číslo + I (Platí v org. chemii téměř všeobecně. Výjimky: H2; H-) Všechny atomy O mají ox.číslo - II (Platí v org. chemii téměř všeobecně. Výjimky: např. R-O-O-H)

) ) ) ) ( ( ( ) ) ) ) ) ) ) ( ( ) ) ) ( ) ) 4. Jelikož oxidační čísla jsme obdrželi „přesouváním“valenčních elektronů, jejich součet musí být roven nule pro neutrální molekuly nebo náboji pro ionty. ) ) ) ) ( -III +I -III -I ( ( ) ) ) ) ) ) ) ( ( +III ) ) ) +V ( -III ) ) Všechny atomy H mají ox.číslo + I (Platí v org. chemii téměř všeobecně. Výjimky: H2; H-) Všechny atomy O mají ox.číslo - II (Platí v org. chemii téměř všeobecně. Výjimky: např. R-O-O-H)

Počet atomů, který se rozpadne za infinitesimální časovou jednotku, je přímo úměrný stávajícímu počtu atomů N: l je rychlostní konstanta pro tuto reakci, tzv. rozpadová konstanta. Řešení této diferenciální rovnice je exponenciální funkce: Poločas rozpadu t1/2 je čas, za který se rozpadne 50% materiálu. Je to parametr nepřimo úměrný rychlostní konstantě l. Cvičení 2: odvoďte rovnici pro t1/2 1/2 = exp(-lt1/2) -ln2 = -lt1/2 t1/2= ln2/l Poločasu rozpadu 5730 ± 40 y tedy odpovídá rychlostní konstanta l = Cvičení 3: vypočítejte l l (5690 y) = 1.218 10-4 y l (5770 y) = 1.201 10-4 y l = (1.21 ± 0.01) 10-4 y-1

Cvičení 3 Analýzou kosti zvířete bylo zjištěno, že obsahuje 70% z původního množství izotopu 14C. Určete stáří zvířete, když poločas rozpadu izotopu je 5730 ± 40 y. (Požadováno je řešení, výsledek a standardní odchylka.) 0.7 = exp(-lt) ln(0.7) = -lt t = [0.3567/ (1.21 ± 0.01)] .104 y-1 t(lower) = (0.3567/ 1.22 ).104 y = 0.2924 104 y t(upper) = (0.3567/ 1.20 ).104 y = 0.2972 104 y t = 2948 ± 24 y Pokud bychom počítali s přesnými hranicemi pro l, danými směrodatnou odchylkou pro t1/2, tedy 1.201 .10-4 y-1 a 1.218 .10-4 y-1 obdržíme t = 2949 ± 21 y Oba výsledky lze považovat za správné.

P + D PD Ka: asociační konstanta Kd: disociační konstanta Cvičení 4: Dokažte, že pokud platí [P]0 >> [D]0, je Kd rovna koncentraci [P]0, při které je [PD]/[D]0 = 0.5 [P] = [P]0-[PD] [D] = [D]0-[PD] [PD] nemůže být větší než [P]0 nebo [D]0, tedy [P]0 >> [PD] , [P]  [P]0   takže když