Rizika českých veřejných financí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Hospodářská politika státu
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Současný vývoj koruny k euru a dolaru Aneta Pospíšilová.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Měnový kurz.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Raiffeisen investiční společností
Soustava veřejných rozpočtů
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Tisková konference ČMKOS
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství
Tisková konference ČMKOS
Rozpočtová a fiskální politika
Rizika veřejného dluhu
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Rizika českých veřejných financí VŠE 27. března 2019 Eva Zamrazilová

Národní rozpočtová rada Vznikla v lednu 2018 jmenováním členů, jako 27. v EU (chybí Polsko). Základem je zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (ustavuje vznik Národní rozpočtové rady a Výboru pro rozpočtové prognózy) Zákon vychází ze Směrnice Rady 2011/85/EU z 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 473/2013 z 21. května 2013 Nezávislost a odbornost (absence politických aj. tlaků)

Hlavní úkoly Národní rozpočtové rady (NRR) Hodnotit plnění číselných fiskálních pravidel (dluhová brzda, výdajové rámce) a vypracovávat a předkládat Poslanecké sněmovně zprávy o plnění těchto pravidel Zpráva o plnění pravidel rozpočtové odpovědnosti za rok 2017 (vydána v prosinci 2018) Zjišťovat výši dluhu a vyhlašovat ji stejným způsobem, jakým se vyhlašují zákony do jednoho měsíce ode dne prvního zveřejnění výše dluhu sektoru veřejných institucí za předchozí kalendářní rok Českým statistickým úřadem K 31. prosinci 2017 činil dluh sektoru veřejných institucí po odečtení rezervy peněžních prostředků při financování státního dluhu 34,6 % Vypracovávat a předkládat Poslanecké sněmovně pravidelně zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí, která obsahuje hodnocení, jakým způsobem mohou plánované vládní politiky svými přímými dlouhodobými dopady pravděpodobně ovlivnit udržitelnost veřejných financí. Rada při vypracovávání této zprávy přihlíží k hospodářskému a společenskému rozvoji, zaměstnanosti a mezigenerační soudržnosti první Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí zveřejněna 30. října 2018

Hlavní úkoly NRR Sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí Stanoviska 1x za čtvrtletí dle pevně stanoveného harmonogramu (k dispozici na www.unrr.cz) Stanovisko Národní rozpočtové rady ze 6. března 2019 k vývoji hospodaření sektoru veřejných institucí a k nastavení fiskální a rozpočtové politiky. Ekonomika je nad úrovní potenciálního produktu (cyklický bonus 2018 odhadujeme na cca 20 mld. Kč) a vykazuje známky přehřívání (trh práce, růst mezd, trh nemovitostí), nicméně poroste pomaleji než se čekalo při schvalování SR 2019 V souvislosti se zpomalováním k potenciálu by byla optimální fiskálně neutrální politika 2020 a 2021 Z hlediska střednědobé stability se jeví jako nutné snížit dynamiku výdajových položek (proti plánu z roku 2018), především v oblasti běžných výdajů (nikoli investičních), aby byla dodržena salda plánovaná pro roky 2020 a 2021 Vyšší investiční aktivita by byla žádoucí u měst a obcí – finanční prostředky existují (na účtech měst a obcí 157 mld. Kč ke konci 2018) Stanovisko k výpočtu hodnoty nápravné složky, která slouží k úpravě odchylky skutečného výsledku hospodaření sektoru veřejných institucí od výsledku předpokládaného Nyní nápravná složka není, přišla by na pořad dne, kdyby bylo hospodaření horší, než se původně předpokládalo

Veřejný dluh a jeho rizika 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Státní dluh (% HDP) 21,2 22,8 23,2 24,8 30,0 33,9 37,2 41,1 38,6 36,4 33,8 32,2 Veřejný dluh 27.9 27.7 27.5 28.3 33.6 37.4 39.8 44.5 44.9 42.2 39.9 36.8 34.6 Primární bilance -1.9 -1.1 0.4 -1.0 -4.2 -2.9 -1.4 -2.5 0.1 -0.8 0.5 1.6 2.3 Fiskální politika byla před krizí silně procyklická – procykličnost přetrvává V letech silného růstu vytvářeny masivní deficity V období 2009 – 2012 stouplo státní i veřejné zadlužení o 16 p.b. (ačkoli nebyly sanace finančního sektoru) Konsolidace veřejných financí byla velmi bolestivá a prodloužila pokrizové zotavování ekonomiky Malá otevřená ekonomika by v dobrých časech měla vytvářet rezervy Fiskální expanze není v současném stavu přehřáté ekonomiky vhodná

Rizikové scénáře veřejných financí Scénář „těžké zátěže“ - předpoklady pro 3 následující roky (aktuálně 2019-2021): stagnace nominálního HDP, v běžných cenách (2019 – 2021) stagnace příjmové strany veřejných financí výdaje dle konvergenčního programu MF (tzv. KOPR) Scénář „střední zátěže“ - předpoklady pro 3 následující roky (aktuálně 2019-2021): stagnace reálného HDP (2019 – 2021), 2 % inflace, tedy 2% růst nominálního HDP 2% růst příjmové strany veřejných financí Oba scénáře předpokládají reakci finančních trhů na zhoršení hospodářského vývoje Státní dluhopisy v roce 2019 zdraží na 4,5 % Státní dluhopisy v roce 2020 zdraží na 4 % Státní dluhopisy splatné v roce 2021 zdraží na 4 % Parametry budou měněny každý rok dle aktuálního vývoje na finančním trhu

Státní dluh – rizikové scénáře   2019 2020 2021 Stagnace nominálního HDP 2% růst nominálního HDP Primární saldo SR (mld. Kč) -122 -180 -241 -97 -129 -164 Primární saldo (% HDP) -2,3 -3,4 -4,5 -1,6 -2 Implicitní úroková míra (%) 3,1 3,3 3,4 Státní dluh (% HDP) 34,8 39,3 45,2 33,6 36,4 39,8 Státní zadlužení s výchozí pozicí zadluženosti 31,5 % by během tří let opět výrazně vzrostlo Aktuální pozici veřejných financí vylepšují přebytky měst a obcí Města a obce by v recesi s vysokou pravděpodobností přestaly vytvářet přebytky jejich zadlužení by rovněž stoupalo z aktuální hodnoty 1,5 % HDP

Veřejný dluh – struktura držby Změna struktury držby veřejného dluhu: ke konci roku 2017 45,4 % veřejného dluhu drží zahraniční subjekty (bezpečná hranice dle ČNB 35 %) Riziko přelivu externích problémů na domácí finanční systém - výprodej domácích dluhopisů zahraničními investory by vyvolal zvýšenou volatilitu cen Největší díl rizika držby domácího dluhu zahraničními investory koncentrována do 3 letého horizontu Průměrná doba splatnosti státních dluhopisů 5,1 roku – 2,5 roku pod průměrem EU Riziko možnosti potřeby refinancovat se za nevýhodných podmínek

Struktura držby veřejného dluhu domácími subjekty Pokles držby dluhu v domácích bankách ze 40 % (2014) na 27 % (2017) Přeprodej dluhu zahraničním subjektům – i přes nízké sazby měli zájem o české dluhopisy díky sázce na posílení koruny Jedno riziko nahrazeno druhým Pokles tzv. „svrchované koncentrace“ expozic v v domácím finančním sektoru z 15 % (2015) na 8 % (2017) – snížení provázanosti rizik vládního a finančního sektoru Zvýšení rizika přelévání externích problémů na domácí finanční systém Další důvod pro to dluh nenavyšovat…domácí finanční systém mělký, zahraničí jako držitel celkově rizikovější Aktuální plán MF vydat dluhopisy pro občany NRR hodnotí pozitivně

Děkuji za pozornost