4. železniční balíček a ERTMS/ETCS Bc. Jiří Svoboda, MBA generální ředitel Železniční konference Pardubice 2019 Česká a evropská železnice pro 21. století – jeden společný trh, 11. 4. 2019
Evropská unie a 4. železniční balíček Snaha o minimalizaci národních pravidel Vytváření jednotného železničního prostoru cestou zavádění interoperability ústřední téma – další sjednocování pravidel v rámci EU a přesun kompetencí na Agenturu EU pro železnice (ERA) interoperabilita musí být zajištěna na všech tratích, včetně dráhy celostátní i regionální – změna zákona o dráhách (dráha místní) týká se však celé řady oblastí, nejen „Řízení a zabezpečení“, ale např. i přístupnosti osob s omezenou schopností pohybu a orientace vozidla zajíždějící na tratě TEN-T z jiných drah musí vždy splňovat požadavky TSI 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
ETCS v zahraničí Německo Lucembursko Belgie Itálie Španělsko Švýcarsko projekt „Digitale Schiene Deutschland“ – ETCS stěžejní pro celou síť DB Lucembursko ukončení provozu národního systému MEMOR II+ do 31. 12. 2019 Belgie národní systémy vypínány, kompletní odstranění nejpozději do r. 2032 Itálie vyřazování národního systému SCMT z provozu od r. 2019 Španělsko více než 1 800 km tratí a 350 vozidel s ETCS v každodenním provozu Švýcarsko od začátku roku 2018 již vozidla nepotřebují žádné národní systémy Rakousko více než 320 km ETCS L2 (včetně 25 km úseku s výhradním provozem ETCS), 135 km ETCS L1 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Traťová část ETCS – aktuální stav implementace na tratích SŽDC Provoz Realizace Příprava 2023 2020/2023 2021 2020 2021 2020 2022 2020 2023 2024 2020 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
ETCS na tratích SŽDC Tratě TEN-T – řešením je liniový systém ETCS L2 Tratě celostátní (regionální) mimo TEN-T vybaveny často vyspělými dálkově ovládanými elektronickými zabezpečovacími zařízeními „zbývá“ doplnit vlakové zabezpečovací zařízení – musí být interoperabilní, tedy levnější a technicky jednodušší variantou ETCS úroveň ETCS lze volit libovolně – ETCS L1, ETCS L2 konkrétní podmínky se posuzují individuálně (například s ohledem na dostupnost GSM-R) Vybavování tratí ETCS podle provozních a ekonomických priorit souvislá vozební ramena, intenzita provozu rychlost nad 100 km/h 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
ETCS L1 – možné řešení pro tratě mimo TEN-T Národní implementační plán ERTMS umožňuje také využívat ETCS L1 v přeshraničních úsecích, v krátkých nebo oddělených úsecích pokud z technických či prostorových důvodů nelze realizovat systém ETCS L2 Bodové vlakové zabezpečovací zařízení, které využívá jednodušší technické prvky než ETCS L2, se hodí pro tratě: s nižším zatížením (mimo TEN-T koridory) při dlouhodobější postupné modernizaci tratě Centrální komisí Ministerstva dopravy zadán poprvé požadavek na zpracování záměru projektu ETCS L1 pro trať Česká Lípa – Liberec Vozidla vybavená pro ETCS L2 musí umět i ETCS L1 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Proč zavádět výhradní provoz s ETCS? Přechodné období provozu s ETCS i bez ETCS je rizikové rozdílné technologické postupy pro bezpečné řízení vozidla odlišná práce strojvedoucího Přechodné období neumožní: optimalizovat konfiguraci infrastruktury (např. délky prostorových oddílů) eliminovat proměnná návěstidla a tím zátěž pro strojvedoucí dosáhnout adekvátních přínosů pro dopravce snižovat provozní náklady dopravců a provozovatele dráhy Oddalování výhradního provozu ETCS povede ke znehodnocení investičních prostředků vložených do vybudování ETCS, a to z důvodu jeho nedostatečného využívání 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Přípravy na výhradní provoz s ETCS Pilotní úsek výhr. provozu od 1. 1. 2023 Výhradní provoz s ETCS od 1. 1. 2025 Připravované stavby pro výhradní provoz 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Děkuji za pozornost 4. železniční balíček a ERTMS/ETCS Bc. Jiří Svoboda, MBA generální ředitel SvobodaJ@szdc.cz © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 www.szdc.cz