Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu CZ. 1. 07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_1_8_Členy: určitý, neurčitý - první část Šablona číslo: V Sada číslo: 1 Autor: Mgr. Bronislava Hašpicová Pořadové číslo DŮM: 8
Anonace V této prezentaci vysvětluji používání členu určitého a neurčitého v angličtině před podstatnými jmény, uvádím příklady. Autor Mgr. Bronislava Hašpicová Klíčová slova Člen určitý, člen neurčitý, podstatná jména Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – anglický jazyk
Člen neurčitý mívá tvar a nebo an před samohláskou. a doll an onion Používáme jej při první zmínce o dané věci. I have a dog. POZOR – nikdy nesmí být s množným číslem.
Pokud hovoříme o jedné z mnoha věcí či osob, ale není důležité o co či koho přesně jde. Have you got a pen? Před názvy povolání musí být také člen neurčitý: A journalist An actor
Člen určitý „the“ používáme při další zmínce o věci, osobě atd. : I have a dog. The dog is white. They were on a holiday. The holiday lasted for three weeks.
Pokud hovoříme o konkrétní věci či osobě a posluchač ví, co mám na mysli. Where are the keys? Posluchač ví, které klíče mám na mysli.
Člen určitý se dále používá v následujících situacích: Jestliže hovoříme o jedinečné věci či osobě – the Pope Před příjmením rodiny – the Simpsons Před časy dne – the morning … Před místnostmi a místy blízko domu – the kitchen, the garden
Před řadovými číslovkami – the first Před superlativy – the best Před číslovkami, které vyjadřují století – the seventeenth century Před názvy řek, moří a oceánů – the Thames, the Mediteran Sea, the Pacific Ocean Před názvy pohoří – the Tatra Mountaines, the Alps Před skupinami ostrovů – the Canary Islands
Použitá literatura: Hastings, B., Uniňska, M., Maturita Activator. United Kingdom: PEARSON LONGMAN, 2008 Kerr, P. , Straigtforward. Oxford: MACMILLAN EDUCATION, 2005 Umiňska, M., Kratz, C., Solutions. Oxford: , 2008 Navrátilová, H., Angličtina – cvičebnice středoškolské gramatiky. Třebíč: PETRA VELANOVÁ, 2009 Wilke, S., Traditional Teaching, USA: MH TEACHERS PUBLISHING, 2005 Quirk, L., Longman Dictionary of Contemporary English. United Kingdom: PEARSONS LONGMAN, 2000 .